00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

רשימות לא חשובות על קולנוע

#99 רוי שיידר בכל הג'אז הזה

רוי שיידר בחור מסכן. למרות הופעות מעולות בכמה מסרטי המפתח בשנות ה70 ( מלתעות והקשר הצרפתי אם לציין חלק) הוא לא נזכר בחלק הראשון של גדולי השחקנים האמריקאים של אותה תקופה. זה לא בדיוק חוסר צדק - להופמן, דה נירו, פצ'ינו וניקולסון היו כל כך הרבה הופעות נהדרות רק בתוך העשור הזה שברור ששמם הלך לפניהם. ואחרי רביעיית המופלאים יש עוד את ג'ון קאזל, רוברט דובאל, ג'ין הקמן ועוד שלל שחקנים שהתחרו על התפקידים הנהדרים של אותו עשור. מול כל כך הרבה עושר קשה להגיד שההופעה שלו במלתעות הייתה בדיוק מגדירה מחדש את אומנות המשחק או מדהימה בצורה יוצאת דופן ואפשר להבין למה הוא נשכח לשורה השנייה או השלישית של השחקנים החשובים של העשור הזה.

אבל זה רק אם לא ראיתם את כל הג'אז הזה. בכל הג'אז הזה שיידר משחק, פחות-או-יותר את בוב פוסי (במאי הסרט) תחת שם אחר. הסרט הושפע מהתקופה שבה פוסי ערך את סרטו לני ועבד על מחזה חדש וזאת בהחלט נקודת המוצא של הסרט אבל משם הסרט מתפתח לפנטזיות סוראליסטיות, שיחות עם המוות ונאמברים מוזיקאלים הזויים. נכון שכל מחזות הזמר מגוחכים קצת בעצם קיומם אבל כל הג'אז הזה הוא האימא של כל מחזות הזמר. הוא אפל בצורה מפתיעה, נוצץ בצורה מסנוורת, סאטירה מושחזת על עסקי השעשועים ועל הבמאי עצמו ומחזמר מטורף שהנאמברים שלו מציגים חזונות שנראו כאילו יצאו מהמוח של טרי גיליאם. נכון להיום, אין עוד מחזמר או סרט כמו כל הג'אז הזה. 

ולמרות שהסרט הוא חזון מובהק של במאי ופחות סרט של שחקנים, הסרט מוציא מרוי את ההופעה הכי טובה שלו ואחת ההופעות הכי טובות של שנות ה70 ואחת ההופעות הכי טובות בכלל. רוי משחק אדם על הקצה שלא מסוגל שילוב כל כך חזק של סמים ותענוגות רק בשביל לשרוד את היום שבא מולו, אדם שלא יכול לעמוד במציאות כמו שהיא וחייב לברוח לתענוגות ארציים או דימיונות פלאיים ורק בסצינה סופית אחת מדהימה מתאמת סוף סוף עם חייו ועם מותו. אבל יותר מזה - הוא משחק שמוק רציני שלא יודע איך להתנהג לאחר ולא יודע להגיד את האמת. ובעצם, יותר מזה - הוא משחק אדם אבוד לחלוטין שלא יכול להבדיל בין האמת לשקרים ולהצגות. אדם שכלוא בעולם של קולנוע והצגות ולא יודע להבחין מה נכון ומה לא נכון. הוא משחק אדם מופרע ומשעשע ומדהים שלא ניתן להוריד ממנו את העיניים ולמרות שהוא מטורף לחלוטין הוא תמיד מובן שאולי מקשה להבחין בין האמת לשקרים של עצמו אבל נותן לנו לדעת תמיד איפה הדמות הזאת נמצאת. בעשור שחף כמעט כליל מביוגרפיות ובסרט שלא מודה שהוא לחלוטין ביוגרפיה, זאת אחת ההופעות הטובות ביותר בסרט ביוגרפי ואני לא יכול לשפוך עליה מספיק מחמאות אז אני אפסיק ואגיד שהיא מדהימה לחלוטין וזהו. 

 

עוד הופעות ראויות לציון: מלתעות, הקשר הצרפתי

 

 

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל NeverMinds אלא אם צויין אחרת