משפחת נחשון מטיילת

מטאלין לקופנהגן - אפריל 2014 - היום השני

נפתח בחוב קטן מאמש. המסעדה שאליה הלכנו יחד עם שני המארחים המקומיים של עמיר הייתה לא פחות מיצירת מופת. אח"כ קראנו ש - Tchaikovsky היא אחת המסעדות הנחשבות בטאלין, והאמת, ברור לגמרי למה. כל המנות טעימות לפחות כמו שהן יפות (מי אמר צילחות ולא קיבל? cheeky ), השירות מוקפד והאווירה נעימה

אין תמונות (אפילו לי יש גבולות... indecision ) אבל יש כתובת אתר - http://www.tripadvisor.com/Restaurant_Review-g274958-d1008268-Reviews-Tchaikovsky-Tallinn_Harju_County.html

בתור פיצוי על היעדר התמונות מהמסעדה אמש, צילמתי במיוחד עבורכם בארוחת הבוקר במלון שלנו את ה-אגס בנדיקט הכי יפות שאי פעם ראיתי.

את המשך היום עמיר ואני מבלים בנפרד. הוא נוסע עם המארח לבקר במפעל שנמצא 130 ק"מ מהעיר ואני הולכת לטייל.

העיר העתיקה מקסימה גם בבוקר. יש מיליון חנויות מזכרות וגם שווקים תיירותיים כאלה. מוכרים בהם בעיקר דברים סרוגים - כובעים, צעיפים... בקור כאן זה אפילו מרגיש הגיוני.

יש גם כל מיני דברים מוזרים. כמו זה למשל... cool

העיר העתיקה מקסימה ומושלמת כל כך, שהיא אפילו נראית קצת כמו דיסנילנד...

מחוץ לחומות יש פארק. עכשיו, בראשית האביב, הוא אפור וקצת קודר, אבל אפשר לדמיין איך הוא ייראה בעוד כמה חודשים, כשיהיה ירוק ופורח.

היעד שלי הוא מלון וירו (Viru) אחד ממלונות הדגל של ברית המועצות בעידן הסובייטי. מכיוון שיש לי קצת זמן להרוג עד לסיור אליו נרשמתי, אני מסתובבת בקניון הסמוך. סתם קניון... מי שיש לו גחמות שופינג ימצא שם את כל החנויות הרגילות וגם סופרמרקט ענק בקומת הקרקע.

זה מלון וירו. ככה הוא נראה היום וכמעט בדיוק ככה הוא נראה גם כשהיה מלון חשוב בעידן הסובייטי. המלון אירח אז הרבה אזרחים זרים, בעיקר תיירים מפינלנד השכנה, ולכן היה גם מוקד עניין עבור ה - K.G.B שמיקמו בקומתו העליונה (והלא-קיימת-רשמית) תחנת האזנה.

המדריכה, שהייתה גם עובדת המלון במשך 7 שנים ארוכות בעידן "ההוא", מספרת לנו את הסיפור של המלון מתובל בשלל סיפורי ק.ג.ב מסמרי שיער וגם מצחיקים (כן. זה הולך יחד. איכשהו... wink ). שימו לב לטלפון האדום, נטול החוגה. המדריכה אמרה שזה הסמארטפון ש פעם... הוא ידע לקשר אותך היישר ל"הנהלה".

מאחורי הדלת הזו -

שהכתובת עליה אומרת בתרגום חופשי "אין פה כלום"... מסתתר חדר האזנה של ה - ק.ג.ב. שנראה היום בדיוק כמו שהיה ביום בו נעזב בשנת 1991.

הסיור מספק לנו הצצה לציוד האזנה שהיה בשימוש אז, מצלמות, טכניקות השתלת מיקרופונים סמויים ועוד ועוד.

למשל הארנק הקטן הזה... זה היה סוג של מבחן לעובדים שהיו אמורים מסור ל"הנהלה" כל דבר שמצאו או קיבלו מאורחי המלון. ההנהלה הייתה מטמינה ארנקים כאלה בכל מיני מקומות ניסתרים ברחבי המלון ואם עובד מצא כזה ושמר לעצמו, או אפילו העז לפתוח את הארנק לפני שמסר אותו, הארנק היה מתפוצץ ומפזר צבע אדום על הפרצוף של העובד החמדן צבע אדום עז שלא ניתן היה להסירו במשך ימים ארוכים...

בתור בונוס חינני מקבלים תצפית נוף נפלאה מלמעלה.

המדריכה מקפידה להזכיר לנו שכדאי היזהר... אין לדעת מי ממשיך הקשיב בעזרת מאות המיקרופונים השתולים עדיין בקירות מלון וירו

הסיור, אם טרם הבנתם, מומלץ, מומלץ, מומלץ!

הסיור מתקיים כמה פעמים ביום, ובשפות שונות - אסטונית, רוסית, פינית ואנגלית. כדאי להזמין מקום.

(אפשר לקרוא על הסיור עוד קצת כאן -  http://www.jaunted.com/story/2012/7/11/102746/664/travel/Let's+Talk+Tallinn%3A+'There+is+Nothing+Here'+in+the+KGB+Museum )

אחרי הביקור במלון וירו אני חוזרת אל העיר העתיקה דרך השער המרשים הזה -

הריח של העיר העתיקה מורכב בעיקר מריח השקדים המסוכרים והמתובלים שנמכרים בכל קרן רחוב. טעים וממכר. היזהרו!

את השעה הבאה אני מבלה בנעימים במוזיאון צילום קטנטן ומענין. המוזיאון פצפון וחמוד, והמבנה בו הוא ממוקם שהיה בעברו בית הכלא העתיק של טאלין, מרשים מאווד.

אחרי הביקור במוזיאון הצילום ועוד קצת שוטטות בסמטאות העיר העתיקה, הלכתי למלון להפסקת צהריים.

כשעמיר והמארח האסטוני חוזרים מהסיור, הם אוספים אותי מהמלון ארוחת צהריים מאוחרת. החיבה הלא מוסתרת שלי למסעדות שמציעות תפריט מאכלים מהמולדת הישנה מביאה את המארח שלנו לבחור במסעדה בשם טרוייקה שממוקמת בככר המרכזית היפהפיה של העיר העתיקה.

בכניסה למסעדה מקדם את פנינו הדב החמוד הזה -

המסכן לא יודע שכמה מחבריו הטובים מכבבים בפנים. בתפריט (כפוף למזל שהיה לציידים... cool )

טוב, אז דובים לא אכלנו, אבל את זה כן -

וזה היה טעים-טעים!

אחרי הארוחה נפרדנו מהאסטוני והמשכנו לחרוש את העיר העתיקה. הצצנו בבית המרקחת העתיק שפעיל ברציפות מאז 1400 ומשהו ועד ימינו אנו. ביקרנו בחנות עתיקות מלאה בפריטים מטורפים לגמרי -

דגמנו שוב את השקדים המיוחדים של טאלין (המתכון סודי. ניסיתי לברר... לא הלך לי wink )

ולקינוח היום, תרתי משמע, נכנסנו לבית קפה שמצאנו באחת הסמטאות. http://www.pierre.ee/eng/home//

מבחוץ הוא נראה מזמין -

וגם מבפנים הוא לגמרי לא מאכזב...

וזהו. חוזרים לחדר. החדרנית סידרה אותו שוב, בפעם השנייה היום. הפעם היא הכינה את החדר לקראת שינה. סידרה את המיטה, קיפלה את הבגדים שהנחנו על הכיסא אל הארון, הכינה שוקולד ובקבוק מים על כל שידה... רק חסר היה שתבוא לקרוא לנו סיפור ולכסות surprise

מכיוון שכך, אין ברירה. נלך לישון.