22
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

דו דב דבור דבורה חורשת,

משותף להרג של קפטין ג'יימס קוק בחופי הוואי, ולספור יציאת מצריים.

ואיך קשורה לעניין החסה.  הגיגים בעקבות שעור תנ"ך מאת עוזי לושי שהשתתפתי בו השבוע.

ג'יימס קוק וצותו, בבקורם הראשון באיי הוואי הם התקבלו בכבוד מלכים,  מקובלת הגרסה

שלפיה המקומיים האמינו שקפיטן קוק הוא אל שבא לבקור.  בספר הנפלא "קוי רוחב כחולים" על בקורים במקומות שבהם

שהה קפטין קוק, יש גרסה שחולקת על הטענה שהם האמינו שקפטין קוק היה אל.           בכל אופן, זמן קצר אחרי שהם יצאו משם

בכבוד גדול, היו להם בעיות עם הספינה, והם חזרו עד מהרה לאיים, אז הם נתקלו ביחס עוין מצד הילידים, אם אני זוכר נכון ממה שקראתי.

קפטין קוק נהרג בעת שאנשיו נסוגו לספינה , ולמרבה האירוניה דוקא מנשק חם שקוק ואנשיו נתנו להם.              

 בני ישראל במצריים לפי התנ"ך. הבנים של יעקב נכנסו למצריים בעקבות יוסף אחיהם, עת היה רעב כבד בארץ. דרכו של יוסף במצריים

 התחילה לאחר שבשנאתם הרבה אליו הם מכרו אותו כעבד לישמעאלים, כשהם עברו לגור שם מעמדו של יוסף השתנה בינתיים מקצה  לקצה.

הוא היה אז המשנה למלך.  אחיו ומשפחותיהם התקבלו בכבוד גדול ויוסף נחשב כמי שהציל את המצרים מרעב.  בני ישראל

נשארו לגור במצריים.   כעבור כ2-3 דורות סר חינם בעיני המצרים ובעיני השלטון.  ובהתאם לכך הידרדר מעמדם והם הפכו לעבדים.

עד, לפי התנ"ך, יציאת מצריים בהנהגת משה, [ובעזרת יותר מ10 ניסים...]                    אומנם, ספור אחד התרחש בחצי השני של המאה ה18

והשני עלילתו ממוקמת לפני יותר מ3000 שנה,          משותף לשניהם,  אורחים שהתקבלו בהתחלה בפתיחות רבה [וב2 מקרים אלה אף

בכבוד גדול] וכהם נשארו יותר מהרצוי למארחיהם היחס אליהם הפך לעוין.          ולעניין החסה, [את הפרשנות שמעתי בשעור תנך שהעביר

עוזי לושי]  חסה שנקטפה בשלב מאוחר של הגדול שלה היא מ3 הירקות שמקובל לשים על שולחן הסדר בתור מרור. יחד עם כרפס [סלרי]

וחזרת [היא בהחלט לא אדומה! הצבע האדום בממרח, מסלק.]  חסה  אם קוטפים אותה כשהיא צעירה, יש לה טעם טוב ועסיסי.

אם מאחרים לקטוף אותה היא הופכת למרה. ההמשלה לארוח, [במקרה הזה, ארוח קפטין קוק ואנשיו באיי הוואי,  ואירוח בני ישראל במצריים]

ארוח הרבה פעמים הוא נעים ונחמד. אבל, השארות יתר אצל המארחים עלולה ליצור מרירות, בדומה לחסה שנקטפה אחרי זמנה.

אפשר לנסח בערך כך: "התארחת, בילית, נהנית, צברת חויות, צריך לדעת מתי לעזוב.                  עוזי לושי הזכיר בהקשר זה

גם את הספור של ש"י עגנון, "האדונית והרוכל"  הרוכל מתארח אצלה, היא מפנקת אותו מכל טוב, ובסוף, הוא נצל ברגע האחרון

מלהיות הטרף שלה... הארוחות הבאות שלה...            ולסיום רשומה זאת,  קראתי פעם  בספר על ספורי בדואים בסיני,

על בחורה צעירה, צרפתייה,עם פנטזיות רומנטיות  שהחליטה להנשא  לגבר בדואי, ואף בצעה זאת , בהתחלה היא התקבלה

במאור פנים ובאדיבות, כיאה לכלה טרייה.  אחרי שבוע הכלולות היא נדרשה לעבוד ולתרום את חלקה לפרנסת השבט. [בנוסף

להקפדה על כללי הצניעות הנהוגים בשבט] העבודות היו קשות לה, למיטב זכרוני מהספור, גם היחס שהיא קבלה אחרי "תום הפסטיבלים".

ועד מהרה, הבחורה עזבה את השבט ואת הרצון לחיות כמו בדואית.     הגבר שנשא אותה  נדד אז עם הגמלים, וכשהוא חזר למאהל השבט

ושאל על כלתו, אמא שלו אמרה לו שהיא עזבה  הכלה, ומוטב שכך, האמירה שלה  עליה הייתה בערך כך: "האשה הזאתי, אשה מפונקת

שצריכה משרתים."                אציין שהספור מסופר מנקודת מבט של הבדואים.  

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

קוביית סקר
תוצאות הצבעה חזרה לסקר
3
סקר זה פתוח למשתמשים רשומים בלבד. לכניסה או הרשמה- לחץ כאן
עליך לבחור תשובה
תשובה אחוזי הצבעה
חוקי גם בצבא 0%
להפוך אותו לחוקי, בצב..  60%
סם לכל דבר ועניין 0%
עברה פלילית, אבל קלה מ..  40%
תשלום קנס על שמוש ואחז.. 0%
סה"כ מצביעים5
סקר למשתמשים רשומים בלבד
הצבעת כבר
הצבעת כבר
קוביית רשימת הרשומות
קוביית רשימת הרשומות
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל nnn fox אלא אם צויין אחרת