00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בורקס איסטנבול

השיגעון האחרון- מד מן חוזרת

06/04/2014

מד מן

 

התסריטים נשמרו בכספות, מיקומי הצילומים גובו בחוזי סודיות, הסדרה ששינתה לעד את הטלוויזיה חוזרת לעונה אחרונה- זאת שנת 1969.ביום ראשון הקרוב ישודר בארה"ב הפרק הראשון, ולאחר 24 שעות ישודר בארץ הפרק בהוט 3, זה יהיה בליל הסדר. מדובר על עונה אחרונה שתחולק ל-2, 7 פרקים שבסופם מיני סיום עונה, ולאחר שנה של פגרה ישודרו 7 הפרקים האחרונים. רגע לפני שמתחילים איזו דרך טובה יותר להתכונן מאשר מבט כולל על הדמויות השונות, בילוי נעים.

דונאלד דרייפר/ דיק ויטמן- הדבר העיקרי לו יש לצפות בעונה האחרונה הוא שהדמות המרכזית, גאון פרסום במקצועו שעבר חיים לא קלים (בניגוד לכל מה שמצטייר כלפי חוץ כמובן),ימצא שלווה תוך כדי קבלה ויישוב של עברו ופתיחת דף חדש. הדבר לא פשוט כשהדף צריך להיות נקי בשלושה מישורים, האחד קשור בילדות קשה שבין שלל השפעותיה יצירת תסביך פסיכולוגי שדפק לו את הקשר עם נשים לכל חייו, במסגרתו אינו מצליח להימנע מבגידות גם כשהוא ממש רוצה.

המישור השני קשור בעיסוקו- האיש אמנם הטוב בתחומו, אבל רבים הדברים השליליים בעולם הפרסום שדוחים אותו ויוצרים סתירה בין אמונותיו הפנימיות לבין הדרך בה הוא נוהג כלפי חוץ. הדבר הגיע לשיא בדקות האחרונות של העונה השישית, כשהגה מסע פרסום מבריק למותג היוקרתי שוקולד הארשיז, וכשהכל עמד להיסגר עם נציגי החברה הנלהבים הוא החליט ברגע הקורע לב בתולדות הסדרה לשפוך את ליבו, ולספר על חוויותיו עם הממתק שמסמל את הילדות האמריקאית בילדות שלא הייתה לו. נציגי החברה עברו ברגע אחד מנלהבות לתדהמה, ובאותו רגע דון דפק לעצמו ולשותפיו חוזה עתק. למחרת החליטו יתר השותפים להדיחו מחברת הפרסום עד להודעה חדשה, ודון יצטרך להמציא את עצמו מחדש בעיסוק שיסב לו אושר, אולי בתחום הפרסום, אולי במשהו קרוב אליו.

המישור השלישי הוא המסובך מכולם, וקשור בזהותו האמיתית, נקודת התורפה הגדולה בחייו. כשהגיע לגיל 18 בחר להתנדב ולהתגייס לצבא ארה"ב כדי לברוח מהבית ומהחיים שאותם כל כך שנא, כששובץ  לשירות במלחמת קוריאה היה מעורב בתקרית בה נפצע ומפקדו נהרג, מה שאפשר לו לגנוב את זהותו ולחזור הביתה כקצין פצוע בעל עיטור כבוד ולהתחיל את חייו בניו יורק כאדם חדש לחלוטין. הסיכון שהתרמית תתגלה תמיד קיים ועלה כמה פעמים במהלך העונות, ובמקרה שכזה הוא ייזרק לכלא לשנים רבות. סוף הסדרה אמור להביא עימו הכרעה במסגרתה יפסיק להסתכל כל הזמן מבעד לכתפו- או ששמים עליו את היד, או שיתרחש מהלך קיצוני עוד יותר שיהפוך את השקר לבלתי אפשרי למעקב.

כמובן שיכול מאוד להיות שלסדרה יהיה סוף פתוח- כלומר שלא כל הדברים יתיישבו והצופים יישארו עם מקום לדמיון.

פגי אולסן- חלוצת הקריירה הנשית של שנות ה-60 הצליחה להגיע למקום שאליו תמיד שאפה, זה אמנם לווה במשך השנים במעט נודניקיזם וחוסר טאקט, אבל אין זה גורע במאומה מההישג של מישהי שבנתה את עצמה לחלוטין מאפס, כשידעה למרוד במוסכמות של בית נוצרי אדוק וטיפסה כל הדרך למעלה  ללא כל שימוש ביופי ובגוף שלה (ג׳ואן תמיד אמרה לה שאין לזה סיכוי, "זאת ארצות הברית, לא סין פגי").  אז עם ההדחה של דון התפקיד היוקרתי של ניהול  מחלקת הקריאייטיב עובר לידיים שלה, וכעת כל שנותר לה הוא למצוא גבר עם אגו לא גדול שידע לקבל אותה, רגשית וגם אידיאולוגית, לנוכח עיסוקה בסמל הקפיטליזם שהולך ומתפשט למורת רוחו של דור הפרחים ההיפי,כפי שחוותה בקשר האחרון- אצל אישה קשה יותר לקבל את זה.   

פיט קמבל- למרות שהוא אינטרסנט שחושב רק על עצמו, פיט הוא אחד מה- "טובים" בסדרה וגם בן הברית האחרון שנותר לדון במשרד, לאחר ההתרחקות של פגי ממורה ורבה. עד מיזוג המשרדים מצבו היה נהדר עם שותפות וכמה לקוחות רציניים, אבל ברגע שהחליט לבגוד באשתו כמו שעושים כל הגברים סביבו בשנות ה- 60, הוא חטף בומבה שהחזירה אותו 3 צעדים אחורה. סילוקו מהבית המהודר בפרברי ניו יורק לדירת 2 חדרים במנהטן אמנם כאבה, אבל לא כמו החלטת חמיו לקחת את כל העסקים שלו למשרד אחר, דבר שהפך אותו לכמעט לא רלוונטי במשרד. ברגע האחרון הגלולה הומתקה במקום לא צפוי, עם הירושה שתגיע לאחר מות  אימו הסנילית (והקורעת מצחוק) שנחטפה ונרצחה על ידי מטפל סיעודי נוכל.

מצבו הרעוע של פיט במשרד מזכיר את זה של דון, מה שמגביר את ההערכה שכשדון יפתח בפרק החדש בחייו פיט יחבור אליו. בנוסף חשוב לזכור שבעונה הרביעית דון הוא זה ששילם את חלקו בחברה על סך 100 אלף דולר כדי שיוכל להיכנס כשותף, כך שבעצם נאמנותו נתונה לו עוד יותר.  המוזר הוא שהיחסים בין השניים התחילו ברגל שמאל בלשון המעטה, זכר לניסיון הסחיטה שלא צלח בעונה השנייה, כשפיט הפך לאיש השני בעולם (שעודו חי) שמודע לסוד הגדול של דון - "אני יודע ששמך האמיתי הוא דיק ויטמן, שלפי חבר שלי במחלקת ההגנה מת במלחמת קוריאה. אם היית דונלד דרייפר אתה אמור להיות בן 60, ובמקרה שכזה אתה נראה פשוט נהדר...אם לא תמנה אותי למהל מחלקת תקציבים אני אחשוף את הסוד שלך". אז דון לא נכנע ופיט לא קיבל את מבוקשו, והתממש המקרה הנדיר שבו התכתשות בין שני אנשים אשכרה מקרבת ביניהם.

בוב בנסון- הנחש הנחמד החייכן והתחבולן הצטרף לחברה בעונה הקודמת ומבלי ממש לתרום משהו מצליח לצבור לעצמו מעמד לא רע בכלל. כשמטרתו היא להשתלט תוך כדי ליקוק בלתי פוסק על כל דבר שיש בו כסף, לא מופרך התרחיש שבו הוא משתלט על החברה ומביא לנפילתה, כפי שמגיע לקן צרעות שכזה. הוא רציני ומקצוען בשאיפותיו, ואפילו אין לו בעיה למכור את נטייתו המינית כדי להשיג את מה שהוא רוצה. עד כה פיט היה היחיד שקלט את פרצופו האמיתי, עשה מחקר על עברו וגילה דברים מפלילים (שלא נחשפים לצופים), אך עדיין בוחר שלא "לשרוף" אותו בפני השותפים האחרים, ומצד שני גם לא לכרות איתו ברית ורק להמשיך לשמור ממנו מרחק, והסיבה לכך מסקרנת באופן מוציא מהדעת.

ברט קופר- הדמות הכי שולית בסדרה מבין הדמויות הקבועות, אך האיש החזק ביותר במשרד,על פיו יישק דבר, הביג בוס שגורף את רוב הכסף. העובדה שהוא לא מחבב את דון ומעולם לא פרגן לו על דבר מתקזזת עם העובדה שהוא לא רואה אף אחד בעיניים, ואהבתו נתונה לתרבות המזרח הרחוק ויצירות האמנות שהן כל עולמו. לסנוביות אולי תרם הסוד שהוזכר בקטנה בעונה הרביעית- כשלחם לצד בעלות הברית במלחמת העולם השנייה עבר פציעה מוזרה שהכריחה את כריתת אשכיו.  

רוג`ר סטרלינג- מי שנתן לדון את ההזדמנות בתחילת דרכו והיה לחברו הטוב במשרד הוא גם זה שהניע את מהלך תקיעת הסכין בעקבות חיסול העסקה עם הארשיז. עד העונה הרביעית היה לו ים של זמן להתבטל ולהתעסק בשני הדברים שהוא הכי אוהב בעולם- אלכוהול ונשים צעירות, אבל אז איבד את הלקוח הגדול ביותר שלו, ובעצם גם את זה שהיה למשרד בכלל- לאקי סטרייק. הדבר ריסק אותו וגרם לו להפשיל שרוולים ואשכרה...לעבוד, מאז הוא מרגיש בכל פעם מחדש כמו תמנון זקן שמנסה לשחות בים מלא בדגיגים צעירים ונמרצים, אבל הוא עושה כמיטב יכולתו ולעיתים גם מצליח לדוג לקוחות. בעיות אחרות צצות במקום לא צפוי מבחינתו- ג`ואן שמגדלת את ילדם (סודם המשותף) מתקרבת יותר ויותר לבוב שמשמש כסוג של בעל ללא המגרעות של המתח המיני. רוג`ר רוצה לחנוק אותו, וכשהוא ירצה לנטרל אותו סופית הוא ייתקל באותן הבעיות שהיו לפיט.

סאלי דרייפר- הבת המתבגרת הייתה לדמות המעניינת ביותר בעונה הקודמת. היא פיתחה יחסי קירבה מצוינים עם אימה החורגת, מה שגרם להתפרצות זעם ושברון לב כשתפסה את אביה ברגע של בגידה עם השכנה. בפרקים שלאחר מכן הסדרה מתארת בדרכה האומנותית כיצד אותו יחס עוין כלפי אביה משפיע לרעה על יחסיה הראשונים עם בנים בני גילה. עם זאת, סאלי שמרה את הסוד, אולי מתוך הלם, ואולי מתוך ציפייה שאביה יתוודה בעצמו, אבל זה לא קרה כפי שלא בעשרות הבגידות הקודמות, והריחוק שתמיד היה קיים בין השניים כבר הפך לבלתי הפיך. היתפסותו של דון במערומיו לפני בתו שברה אותו לחלוטין והוא הפך לאומלל כפי שלא היה מעולם בחייו. מעטים האנשים בעולם שלדון אכפת מה דעתם עליו, ולא רק שבתו היפה והפיקחית היא אחת מהם, אלא שהיא גם היחידה בחייו שהוא יעשה צעדים מסוימים על מנת להצטייר בפניה באפן חיובי ולזכות בהערכתה בחזרה.

בובי דרייפר- ילד הסנדוויץ` המתוק הוא הדמות העליזה ביותר בסדרה,כנראה בגלל שאינו בוגר דיו להבין את הדברים שמתרחשים סביבו. אולי בעונה האחרונה זה יתחיל להשתנות במקצת,  או שאולי זה יישאר בדיוק אותו דבר ודון ימשיך לשאוב ממנו השראה על איך באמת צריך לראות את העולם .

מייגן דרייפר- השתתפותה או עזיבתה את העונה השביעית תיתן את התחזית הטובה ביותר לאיזו סוג של עונה הולכים לראות. כזכור בסוף העונה השישית דון הצית את התלהבותה כשרצה שיעברו לקליפורניה הנהנתנית, דבר שגם היה מניע את קריירת המשחק שלה, אך כשביטל ברגע האחרון עשה רושם שמשהו בתוכה נשבר בכל הקשור לנישואין ושהיא אפילו תעבור לשם לבדה. כבר בדקה הראשונה של הפרק הראשון יתברר האם מייגן איננה ודון גרוש בשנית וגר לבדו, או שהם בכל זאת נשארו יחד רק כדי להתרסק לאחר מכן כשמייגן תגלה על הבגידה, תסריט סביר פחות כי כשנותרו 14 פרקים בסך הכל, סדרה כל כך איכותית לא תבזבז את הזמן על דבר כל כך מובן מאליו.

בטי דרייפר- אשתו לשעבר ואם ילדיו היפהפייה עשתה את הדבר המתבקש לנוכח שנים ארוכות של בגידות והשקר הגדול שקשור בזהותו (דבר שגילתה די מאוחר וגם ממש במקרה), אז היא התגרשה ונישאה בשנית, הבעיה שלמרות הכל היא לא ממש התגברה עליו ואינה מאושרת בחייה החדשים. הסטוץ באותו לילה במחנה הצופים של בובי הוכיח שהניצוץ עדיין קיים, ואין ספק שהסוף האופטימלי של הסדרה הוא כזה שבו הם חוזרים להיות משפחה אחת.  

ג׳ואן האריס- אינספור גברים עמדו בתור של פצצת היופי במשך השנים, ולמרות שהיא בחרה ברופא הבומבה באה אליה בהפוכה, כשזה התברר כמורעל קרבי שלא מסתפק בשירות החובה ומעדיף להמשיך לבזבז את הזמן בשירות קבע בוייטנאם, במקום לחזור הביתה לאשתו ותינוקם המשותף (כביכול). אז היא התגרשה והחליטה שאינה רוצה קשר רציני עם אף גבר, תכנית שעובדת לא רע כשהיא  מסודרת כלכלית עם 5% שותפות בחברה, אותם השיגה תודות לשעה של זנות עם אחד מבעלי יגואר, החזיר האיטלקי שעל חוד קולו נקבע האם המשרד יקבל את חוזה הפרסום של המכונית בארה"ב.

לא רק שג`ואן קורצה מחומר אנושי איכותי יותר  מאשר השותפים האחרים, היחסים שלה עם דון בהחלט ניתנים לתיקון, ובכלל היו מצוינים עד אותו מסע פרסום עם יגואר. לדון נודע על אותו הסדר באיחור ולא הצליח למנוע ממנה לנקוט באותו צעד, וכשביטל את החוזה כעבור כמה חודשים הביא להתפרצות זעם מצידה כשטענה שעברה את הסיוט לחינם. אבל כשהזמן יעבור הכעס יתפוגג, ויכול מאוד להיות שהשניים לא רק יתפייסו אלא גם יחזרו לשתף פעולה.   

- - -

כמובן שבנוסף להתרחשויות בחיי הדמויות יש להוסיף את המאורעות ההיסטוריים שמתוארים במהלך הסדרה, ובשנת 1969 קרוב לוודאי שמלבד עלייתו לשלטון של ריצ`ארד ניקסון, יזכו לייחוס גם הנחיתה של ניל ארמסטרונג על הירח, והאסון בפסטיבל אלטמונט.

 

זה הכל, ברצוני להודות לך שקראת עד לכאן, וצפייה מהנה בעונה האחרונה של מד מן.  

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל סלי סבג 1 אלא אם צויין אחרת