00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

רשימות לא חשובות על קולנוע

#83 בומבה צור, חיים טופול ושייקה אופיר בסרטיו של אפרים קישון

אפרים קישון הוא הבמאי/תסריטאי הכי טוב שהיה בארץ ישראל. אני לא מסייג את העמדה הזאת אם " לדעתי" ולא אומר שכך אני חושב כי למרות שהיו לו בעיות בשני התחומים הללו הוא עדיין היוצר הקולנועי הכי מעניין שהיה לנו שהצליח ליצור דיוקן אחר דיוקן מסעיר של החברה הישראלית שנים לפני שבמאים יעשו סרטי סכסוך, צבא או משפחות במשבר. הסייג היחידי שאני אדחוף כאן הוא "שראיתי". יש לי הרבה חורים של שנות ה60 עד ה90 של הקולנוע הישראלי ואולי בשקט בשקט באמת יש איזה שהוא יוצר קולנועי אחר שחמק מעיניי. אבל כרגע אני פשוט לא רואה אחד כזה. 

אבל מכיוון שהרשימה שלנו היא על הופעות ולא על במאים אני אפסיקואדבר על מה שמאחד את הדמויות הראשיות בסרטים שלו - זרות. בסרטים שבוחנים חברה יש משהו נוח עם הבחינה שלהם דרך הדמות הזרה והייחודית בנוף. בין אם זה ארבינקא שחי חיים משל עצמו באמצע תל אביב, סלאח שבתי שמנסה להבין מה בדיוק קורה בארץ הקודש, בומבה צור שמחליט פשוט לחפור באמצע תל אביב, השוטר התמים מידי בתוך ההמולה המשטרתית או הפוליטקאי העייף שנוחת לתוך כפר רק על מנת לסכסך בו גם הן היו. 

הכוכב הראשון של סרטיו של קישון היה טופול.  קצת לפני שהתפרסם כתור טוביה החולב, הוא סיפק שני הופעות שונות של ארבינקא וסלאח שבתי - שני דמויות שמשחקות משחקי חתול ועכבר עם החברה שמסביבם ומציגה אותם במערומיה. אך עם במסעט של ארבינקא יש עדיין תחושה שהבדיחה היא על על ארבינקא עצמו בסופו של יום, הרי שבסלאח שבתי הטונים מחריפים ולמרות שהדמות המוקצנת יכולה לעורר קריאות גזענות, אני דווקא נוטה לראות אותה כתור דמות חיובית שמנסה להסתגל לעולם המשוגע והבעייתי שהוא הגיע אליו. כלומר, שבסופו של יום - הבדיחה היא עלינו. שני הסרטים האלו עדיין היו בתקופה הקומית לחלוטין של קישון ולכן ההופעה של טופול בעיקר ביקשה ממנו להיות מצחיק מאוד  בחוסר ההבנה שלו( במקרה של סלאח) או מצחיק בתחמון שלו את כל הטמבלים מסביבו (ארבינקא) ועדיין, בשני המקרים הם אף פעם לא מרגישים כמו פלקט לבדיחות או דמויות שטוחות ומספיקות סצנות ספורות ואפילו המבט הסופי בסוף הסרט של ארבינקא כדי שייחמץ הלב שלך. למרות העולם הקומי שהם מאכלסים, הם דמויות אמיתיות עם רצונות ובעיות שמושכות אותך לראות את המשך הסרטים.

בומבה צור, לעומתו, הוא נטו קומי. אפשר להתווכח אם הוא הדמות הראשית כאשר רוב הסרט מוקדש למאבקו של ציגלר בכלל אבל כתור מניע העלילה והדמות שגונבת את ההצגה, אין מנוס מלהכריז עליו כלפחות אחת מהדמויות הראשיות. אין מנוס גם מלהגיד שחוץ מהופעה קומית מושלמת שמבוססת כמעט אך ורק על מחוות גוף אין המון עוד מה להגיד על ההופעה הזאת. אבל אם גאונות קומית לא ממש צריך להרחיב בכל מקרה.

והאחרון והדרמטי שמביניהם הוא שייקה אופיר. למרות שדמות השוטר אזולאי הופיעה בסרטיו הקודמים של קישון, היא תמיד הייתה אתנחתא קומית אך בסרט שחוקר את החיים שלו אנחנו מגלים עולם דרמטי ורציני שמחדד את האמירה של סרטיו של קישון בצורה שמדי פעם קומדיה לא יכולה. אך הסרט לעולם לא נופל לצד הדרמטי ושייקה שומר על כך. בין רגעיו העלובים והעצובים יש גם רגעים של הומור וחוסר הבנה ואפילו חוכמה וחסד שגורמים לנו להתחבר לדמות המפסידנית הזאת ולגרום לכך שהיא גם כיון אחת מהדמויות הכי מרתקות ומעניינות שיש בקולנוע הישראלי, שבקלות היה ניתן לרשום רק עליו רשומה אבל קרה ולא.  ואולי באווירה מעט מאכזבת, אבל גם בשועל בליל התרנגולות, הסרט הפחות מלהיב מבין כל הסרטים של קישון הוא עושה עבודה נהדרת. 

ולכן דווקא בהומור נוצרו חלק מהדמויות וההופעות הכי מעניינות של הקולנוע הישראלי. לידיעת כל יוצרי הקולנוע הישראלים שעדיין עוסקים בדרמות. 

 

עוד הופעות ראויות לציון: כנר על הגג (טופול) ואה... כבר אמרתי שאני צריך להשלים עוד קולנוע ישראלי? אז זה.  בנוסף ברצוני להעיר שישנן המון הופעות משניות נהדרות בכל סרטיו של קישון שמפאת מקום לא דיברתי עליהן - אבל כולן נהדרות. 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל NeverMinds אלא אם צויין אחרת