00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

רשימות לא חשובות על קולנוע

#81 אדוארד נורטון לא אלים

מה ההופעות הגדולות של אדוארד נורטון? מועדון קרב? פחד ראשוני? אמריקה X?  השעה ה25? כולם הופעות בהחלט מעולות ( כלומר, לא ראיתי את פחד ראשוני אבל השניים האחרות) וחלק מהסיבה שהן עובדות זה האלימות המתפרצת שנורטון מביא איתו למסך. למרות שאף דמות אלימה לא דומה לשנייה מעל כולם יש את אותו קו ה"גברים לבנים זועמים" שאנשים אוהבים ואני כאן להגיד שאתם יכולים לקחת לכם את הנורטון הזועם שלכם כי אני אישית אוהב בהרבה את הנורטון המצחיק והתמים. 

נורטון, ששיא ההצלחה הביקרותית וההופעות שלו היו בסוף שנות ה90 הוא אחד מהשחקנים שנוטים להגיד עליהם שהם מגוונים ונעלמים לדמות בצורה מוחלטת. וזה נכון לחלוטין. אבל מה שעוד יותר מרשים עם נורטון זה העובדה שהוא עושה את כל זה כמעט בלי לשנות את המראה שלו בכלל. אם דניאל דיי לואיס נראה שונה לחלוטין בין לינקולן, זה ייגמר בדם וכנופיות ניו יורק, בכל הסרטים של נורטון הנהדרים הוא נראה די אותו דבר.  וזה מה שמדהים בכמה פגיעות ותמימות הוא יכול להקרין בסרטים כמו " כולם אומרים שאני אוהב אותך" ( אזהרה: אדוארד נורטון רוקד ושר ) ואז בשינויים קלים מאוד להראות חיים הרוסים ואלימים וציניים במועדון קרב. זה לא כמו דה נירו שהדמויות הקומיות שלו מקושרות בוריד עם הדמויות האלימות שלו - אצל נורטון זה מאגר שונה שלם של דמויות ששניהם נובעים, בצורה מדהימה, מאותו השחקן. 

בשנות האלפיים נורטון קצת נעלם לסרטי אקשן סבירים ומלבד הקומדיות של ווס אנדרסון, שהדמות שלו בשני הסרטים של דמות חוק שרוצה את הטוב ביותר אך לא תמיד מצליחה בכך היא בעיקר עוד בובה בתיאטרון של אנדרסון, ולא מצליחה להשאיר חותם אישי בלתי נשכח - למרות שהיא כמובן מצחיקה מאוד וקולעת לכל הטונים הווס אנדרסון-ים. מלבד זה, יש את צלו של ביל - סרט מעניין שבו נורטון משחק תפקיד כפול של אחים תאומים, אחד מגדל מריחאונה והשני פרופסור שמעדיף לשכוח את שורשיו נמוכי המעמד. 

וההופעה הכי גדולה שלו בז'אנר הקומדיה זה כנראה סמוצ'י חייב למות. נורטון, שמשחק את סמוצ'י הוא הילד הטוב ירושלים הכי ילד טוב ירושלים בתולדות הקולנוע - מתלבש כמו קרנף סגול ומופיע במוסדות גמילה שהעולם שלו מורכב בעיקר מקשתות ושירים נחמדים אך כל זה משתנה כאשר הוא נשכר לעבוד בתוכנית ילדים ומגלה עולם ציני וקר שלא מהסס באמצעים כדי למכור ולהשיג את הכסף הנדרש. אם בסרטים האלימים שלו נורטון עובר ממצב אלים ולא יציב לאי של שקט יחסי, הרי שכאן קורה בדיוק ההיפך וזה מדהים ומרשים ומעניין בדיוק באותה מידה. השבירה של סמוצ'י על ידי האולפנים והניסיון שלו לשמור על תמימותו בכל מחיר הם מרתקים ומעניינים בייחוד לאור דמותו של רובין ויליאמס בסרט שעושה תפקיד הפוך מזה של נורטון ככוכב ילדים ציני שהסתבך ופוטר מתוכניתו שמנסה בכל כוח לדחוק את סמוצ'י מהתוכנית שלו. גם בלארי פלינט האיש והסקנדל נורטון משחק עורך דין תמים שמגן על לארי פלינט למרות שהוא תמיד מסבך אותו עוד ועוד. אולי ההגדרה של תמימות לא בדיוק נכונה (בכל זאת, עורך דין) אך הדמות הניורטית והמתוסכלת תמידית על ידי המעללים של פלינט היא יצירה קומית ודרמטית שמעלה את הסרט לרמות חדשות של הומור ועניין בסצנות שבהם נורטון נמצא. 

אז למה אני אוהב את נורטון השמח יותר מאשר נורטון הכועס?  אני מניח שזה עניין של תפיסת עולם. אני אוהב קומדיות וחושב שהעולם הוא מקום טוב, והדמויות של נורטון השמחות דומות הרבה יותר לאנשים שאני מכיר מאשר נורטון הכועס והמטורף.  אבל גם אם זה אומר שהוא יהיה כועס אני  בעיקר הייתי שמח שנורטון יימצא את התפקיד הבא הגדול שלו - כי עבר יותר מדי זמן מאז שהוא הדהים אותנו. 

 

עוד הופעות ראויות לציון : כולם אומרים אני אוהב אותך, ההימור האחרון, לארי פלינט האיש והסקנדל, אמריקה X, השעה ה25, מועדון קרב, צילו של ביל, ממלכת אור הירח, מלון גרנד בודפסט, סמוצ'י חייב למות.

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל NeverMinds אלא אם צויין אחרת