חברות מבשלות

נורבגיה - יום 10 - אוסלו - סוף הטיול

זהו, טיולנו בא אל סיומו. לצערי, את הרשומה הזו התחלתי לרשום לפני מספר שבועות, בכל רגע של פנאי הוספתי עוד כמה תמונות, עוד מעט אינפורמציה וברגע האמת - פרסמתי את הרשומה ואז...........

אופס, לא יודעת למה, אבל הרשומה שהתפרסמה הייתה רשומה ריקה, אפילו כותרת לא נשארה ממנה. נדה. אז אני אוגרת כוחות מחדש, ומעלה שוב את הרשומה על היומיים האחרונים שלנו בבירת נורבגיה - אוסלו.

אז ביומנו ה - 9 באוסלו, גמענו כ - 500 קמ` בדרכנו לבירת נורבגיה. בשעות הערב הגענו סוף סוף לדירה בבית דירות במרכז העיר -  Frogner House Apartments

(התמונה לקוחה מאתר החברה)

מדובר בחברה, המחזיקה במספר בתי דירות באוסלו, הדירות מושכרות על בסיס יומי. נכנסנו לדירה חדשה עם wifi חופשי ומאובזרת באופן מלא:

למרות הפיתוי להישאר לנוח בדירה, לאחר נסיעה ארוכה, בחרנו בן זוגי ואני לצאת לסיבוב קצר באיזור המרינה של אוסלו, ה - אקר בריגה.

בשנת 1982 כשנסגרה המספנה הותיקה של אוסלו התפנה לאורף החוף שטח מפתה לפיתוח מסחרי. מבני המספנה הוהרציפים הוסבו למתחם ענק לקניות ולבידור, הכולל גם בנייני מגורים ואת הריכוז הצפוף ביותר של מסעדות בעיר. רבים מהמחסנים העתיקים שוחזרו ונוספו להם מבנים חדשים.

בניין העיריה הסמוך, נקרא radhus , בנוי אבנים אדומות ושני מגדליו מתנשאים משני קצותיו. הוא נחנך בשנת 1950, במלאת 900 שנה לעיר.

באיזור מצוי גם המוזיאון הלאומי לאומנות עכשית, שאנחנו הסתפקנו במבנהו המרשים וביצירות הפזורות מסביבו

בדרך נתקלנו בבית קפה קטן, ש"שוק פשפשים" שלם תלוי על התקרה והקירות שבו. cafe sorgenfri

למחרת בבוקר, קמנו חדורי מוטיבציה לחרוש את אוסלו ביום הטיול האחרון. למזג האויר היו תוכניות משלו, למרות שזה לא הפריע לנו להגיע עלבוקר לפארק ויגלאנד

פארק ויגלנד

גוסטב ויגלאנד, הפסל, שאחראי לכל הפסלים בפארק, נולד למשפחה כפרית בעיירה קטנה בדרום נורבגיה בשנת 1869.  בשנת 1924, לאחר שהיה כבר פסל ידוע קיבל ויגלאנד מהעירייה סטודיו חדש ורחב ידיים סמוך לפרונגר פארק (שפארק ויגלאנד כיום הוא חלק ממנו), גן ציבורי בגודל 300 דונם. ויגלאנד בחר בפארק זה כדי להציג את עבודותיו. בין השנים 1939 - 1949 בנה מאות דגמים של פסלי הפארק בחרסית ואנשי מלאכה מקצועיים נשכרו כדי להפוך את עבודותיו לגרניט וברונזה.

משני צידי הפארק פזורים 212 פסלים עשויים גרניט ברונזה וברזל חשיל.

פסל "הילד הזועף"

ממשיכים במעלה שדרת הפסלים ומגיעים למזרקה - שהייתה אמורה לקשט את רחבת הפרלמנט הנורבגי, אך בשל אילוצי מקום הוחלט להציבה בפארק. היא מעוטרת ב - 60 תבליטים המציגים את מעגל החיים, ועל השוליים שלה נמצאים 20 פסלים שבהם נראים עצי ענק דמויי עצמות, המחזיקים ילדים קטנים. היצירה מבטאת את הרעיון שממוות נוצרים חיים חדשים. העבודות על המזרקה ארכו יותר מ- 40 שנה (1906 - 1947).

במזרקה מפוסלים שישה ענקים, הנושאים על כתפיהם קערה גדולה.

העצים דמויי העצמות

המונוליט

גולת הכותרת של הפארק הינו המונוליט (פסל העשוי מאבן אחת בלבד) גובהו 17 מטרים והוא ניצב בנקודה הגבוהה ביותר בפארק. ויגלאנד פיסל דגם בגודל מלא של היצירה במשך עשרה חודשים ועטף אותו בטיח. באותו הזמן הובאה אבן גרניט אחת במשקל כמה מאות טונות ממחצבה בדרום מזרח נורבגיה, לצורך בניית הפסל. הדגם הוצב ליד האבן ב - 1929 והעבודות החלו. שלושה סתתי אבן עמלו מדי יום עד להשלמתו ב - 1943. בטקס הסרט הלוט על הפסל נכחו 180 אלף צופים שבאו לחזות בפלא.

בעמוד שזורות 121 דמויות אדם, לפרטי פרטים, המתפתלות זו בזו בניסיון להגיע לקצה, לשמיים. הפרשנויות שניתנו לו: המאבק לקיום, שאיפה להגשמה עצמית, כמיהה לדרגת רוחניות גבוהה יותר ועוד.

השער למונוליט

אל בסיס המונוליט מובילות מדרגות שעליהן 36 פסלים אנושיים, המייצגים את מחזור החיים ואת סוגי היחסים האפשריים בין בני האדם

בשלב זה של סיורנו בפארק הגשם כבר איים לשטוף אותנו ושום מעיל גשם ומטריה לא נתנו לנו מחסה מספיק מפניו. רטובים חזרנו אל הדירה, החלפנו לבגדים יבשים וכשהגשם נרגע מעט יצאנו למוזיאון לספינות ויקינגיות

במוזיאון יש 3 ספינות ויקינגיות במצבי שימור שונים מהמאה ה- 9 ועוד שרידים נוספים מהעידן הויקינגי המספקים הצצה לחיי היום יום לפני יותר מאלף שנה

הספינות הויקינגיות היו עמידות מאוד לטלטלות הים ומסוגלות לגמוא מרחקים ארוכים. את הסירות ניתן היה לגלגל על בולי עץ ביבשה כדי לעבור מנהר לנהר או מפיורד לפיורד.

קצה החרטום בצורת נחש

על ירכתיה של אחת הספינות נתגלו שרידיו של ארון קבורה עתיק

לקראת ערב, חזרנו לאיזור האקר בריגה לארוחת ערב והצצה אחרונה על אוסלו

מטפס על הקירות

שלגיה ושבעת הגמדים

לסיכום, כל אחד יכול למצוא באוסלו משהו שידבר אליו...

ולמי שהחמיץ את רשומותי הקודמות על נורבגיה:

יום 1

יום 2

יום 3

יום 4

יום 5

יום 6

יום 7

ימים 8+9

המידע הכתוב נלקח מאתרי אינטרנט:ויקיפדיה, מגלים ומדריך הטיולים שליווה אותנו: eyewitness.