00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מגוון לצרכן

ברוכים הבאים

כנס על הצקה ובריונות במערכת החינות‏ ותקצירי הרצאות

 

יום עיון המתייחס לתופעות החברתיות ולהיבטים השונים יערך ביום ד, 19/3/14 -

מטרת יום העיון לדון בתופעה הנרחבת הזאת ובמקביל לתת כלים לאנשי מקצוע ולצוותים חינוכיים כיצד להתמודד.

 

 

 

 

 תקצירים של מספר הרצאות:

בריונות מקוונת ובריונות מכוונת  מאת ד"ר מירן בוניאל-נסים הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת חיפה

הטכנולוגיה כיום אינה רק ערוץ נוסף לתקשורת, אלא מהווה מרחב חיים אינטגרלי בחיינו. לפיכך, מועתקים למרחב  הווירטואלי מגוון התנהגויות מן המרחב הפיזי המוכר לנו. התנהגויות מוכרות, כמו בריונות והצקה, כאשר הן חוברות למרחב ייחודי כמו זה הווירטואלי, מייצרות תופעה בעלת גוונים חדשים. בריונות מקוונת )cyber bulling( באה לידי ביטוי בכלים טכנולוגיים, כאשר מטרתה יכולה להיות הצקה, הטרדה, מעקב, איום, הכפשה ועוד.

כאשר דנים במעשי בריונות, מתייחסים לרוב למעורבים – התוקף, הקורבן והעד, אלו במרחב הפיזי עשויים להיות מוגדרים, ידועים, ניתן לתחם את הכמות, המרחב והזמן. כאשר מדובר במרחב הווירטואלי, שימוש בזהות אנונימית או באמצעות התחזות יכולים לערפל את זהות התוקף, העדים עשויים להיות קבוצה עצומה של אנשים ורמת חשיפתם ומעורבותם יכולה להשתנות בכל רגע נתון.

למרות הקושי המובן של הקורבן במציאות אשר בכל עבריה הוא חווה בריונות, נראה כי ילדים לא תופסים את הבריונות המקוונת כקשה מזו הפיזית, וזאת בשל הממד הווירטואלי שלא מאפשר את המגע הפיזי )בוניאל-נסים, 0939; בוניאל-נסים, ודולב-כהן, 0930(. לעומת זאת, מחקרים בנושא מראים כי קורבנות לבריונות מקוונת מתארים תחושת אפסיות וחוסר שליטה )Rivers, Chesney, & Coyne, 2001(, שימוש באלכוהול וסמים, ציונים נמוכים בבי"ס, זיוף ורמאות בבי"ס, היעדרויות מבי"ס, פגיעה באחר, נשיאת נשק )Beran & Li, 2007(, וסיכוי רב יותר לבצע מעשה אבדנות )פי 3.0( לעומת אלו שלא היו קורבנות לבריונות מקוונת )Hinduja & Patchin, 2010(.

בעבר ניתן היה להפריד בין בריונות במרחב הפיזי לבין זו המתקיימת במרחב הווירטואלי, אולם כיום, כאשר מרבית הילדים מחומשים בפלאפונים חכמים, נראה כי המרחב הווירטואלי משיק לזה הפיזי, ולכן גם ההצקה מתקיימת בשני המרחבים בצורה סימולטנית. דבר זה מאתגר במיוחד וכמובן מקשה על דרכי ההתערבות ומניעה.

 

 

כיצד נדע באם ילדנו מוגן בעת שהותו במערכת החינוך : נתונים, כלים ועצות מעשיות להורים ומחנכים

מאת פרופ' עמוס רולידר  ראש המחלקה למדעי התנהגות, המכללה האקדמית כנרת

ההרצאה הציגה סקירת נתונים עדכניים של סוגי ההצקה אליהם חשופים ילדים בגילאים השונים בעת שהותם במרחבי הגן ובית הספר ובאפיון הפרופילים הטיפוסיים של קורבנות ההצקה של המציקים כמו גם אפיון התגובות של המביטים מן הצד בעת התרחשות ההצקה. הובאה סקירה של מאפייניהם של המערכות החינוכיות המצטיינות ביצירת רמת מוגנות גבוהה לילדים בעת שהותם במרחבי הסביבה החינוכית . יחד עם זאת, נותחו הסיבות לעובדה שחלק מקורבנות ההצקה נמנע מלדווח להוריו ולמחנכיו על סבלו. כחלק מדרכי ההתמודדות, נמנו לטובת הורים ומחנכים את הנורות האדומות המעידות על אפשרות שהילד סובל מהצקה מצד חבריו. לסיכום הוצג מודל התערבות לצמצום התופעה ,מודל יעיל המשלב עבודה משותפת של ציבור המחנכים והורי התלמידים.

 

להלן, טיפים חשובים להורים כדי לזהות באם ילדם הינו קורבן להצקות ולדחייה מצד חבריו:

- מגיע הביתה עם בגדים קרועים, חבלות ושריטות ללא יכולת לתת לכך הסבר הגיוני.

- אינו מביא ואינו יוזם הזמנת חברים הביתה

- אינו מוזמן לחברים ,מסיבות או אירועים חברתיים של הכיתה

- מגיע הביתה בפנים נפולות /עצוב ואינו מוכן לשתף בסיבות למצב רוחו הירוד.

- מסרב ללכת לבית הספר ולא מסיבות של אי הצלחה בלימודים

- מתלונן על כאבי בטן או ראש, במיוחד בבוקר לפני היציאה למוסד החינוכי

- בוחר במסלול הליכה לא הגיוני לבית הספר

- מסרב לנסוע לבית הספר בתחבורה ציבורית עם שאר הילדים

- מציג שכיחות גבוהה של חסר מנוחה בעת השינה,

- מאבד עניין בלימודים וציוניו נמוכים מכפי יכולתו

- חווה מצבי רוח משתנים ומגיב בהתפרצויות זעם פתאומיות

- לוקח כסף ללא רשות או מבקש כסף נוסף מההורים ללא הסבר הגיוני.

 

 

 

לעדכונים מהבלוג מוזמנים להרשם במייל וללחוץ לייק בדף הפייסבוק:  https://www.facebook.com/Florentinasblog

 

 

 

 

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Florentina אלא אם צויין אחרת