00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מזון למחשבה

קוד חופשי

חשיבותם של חלבונים= חומרי בניין של הגוף

בשנים האחרונות נחשפנו לדיאטות שונות המבוססות על חלבונים בלבד,יש שקנו להם מעריצים ומתנגדים כאחד.יש המטיפים לתפריט נטול חלבונים ויש שמציעות להקטין את צריכת החלבונים.

אבל לפני שבוחרים בדיאטה זו או אחרת רצוי שנבחן את כל היתרונות/והחיסרונות של אותם מרכיבים.

מהו חשיבותו של חלבון בתזונה?

חלבונים מהווים את אחד מאבות המזון החשובים ביותר בגוף האדם ויש להם תפקידים בבניית חלקים שונים בגוף :בניית חלקי העור (מורכב מ 75% חלבון) ,השיער,הציפורניים,העצמות,השרירים ,בניית מערכת החיסון (נוגדנים,כדוריות דם לבנות),בניית הורמונים,אנזימים,מוליכי עצבים,ויסות מאזן המים,ותהליכי חילוף החומרים בגוף.

חלבונים הם "חומרי הבניין" של הגוף

החלבונים מיוצרים מ"חומרי - בניין" הקרויים חומצות אמיניות.קיימות 22 חומצות שונות שמהן הגוף מייצר מאות אלפי חלבונים לפי צרכיו.גוף האדם מסוגל לייצר בעצמו 13 חומצות אמיניות מהמזון שהוא מקבל. את ה - 9 הנותרות הקרויות "חומצות אמיניות חיוניות" הגוף אינו מסוגל לייצר והוא מקבל אותן ישירות מהמזון.חומצות חיוניות אלה אינן נאגרות בגוף,והן מתקבלות אך ורק ממזונות שונים אותם יש לאכול מידי יום. במידה והגוף אינו מקבל את אותם חומצות האמינו החסרים מתפתחות במשך הזמן מחלות והפרעות בתפקוד.

חומצות האמינו החסרות ובאילו מזונות הם נמצאים?

הכמויות ליום הן בגרמים במשקל ממוצע לאדם.

לאוצין:אחראי על רמת הסוכר בדם,רמות הגדילה,ותיקון של רקמות בעור בעצמות ובשריר השלדי.עוזר בריפוי הפצעים. הסדרת וויסות האנרגיה ואף עוזר במניעת פירוק רקמות השריר.

מינון: 16 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף.

מנת יתר:לא ידועות,עלול להגביר אמוניה.

שימוש רפואי:מניעה של בזבוז שריר במצב של מחסור.

מקורות:נמצא כמעט בכל המקורות לחלבון.כולל אורז חום,קטניות,אגוזים וחיטה מלאה.

תראונין:חומצת האמינו חיונית ביותר נמצאת בשריר השלדי,בלב,ורקמות העצב המערכת העצבים המרכזית.מקורות הצריכה שלה בעיקר מהחי (בשר וחלב) התראונין מעורב בתיפקודי הכבד,ובתמיכה במערכת החיסונית ע"י עזרה ביצור נוגדנים בגוף וקידום ההתפתחות והגדילה. הנכס החשוב ביותר שלו הוא העובדה שהוא מאפשר ספיגה טובה יותר של חומרים מזינים.

מינון: 8 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף.

מחסור:עצבנות ואי שקט,חסינות פחותה כנגד מחלות.

מינון יתר:תופעות לוואי אינן ידועות

שימוש רפואי: טיפול לבריאות הנפש.

מקורות:בשר,חלב וביצים,בוטנים,גרעיני דלעת,שומשום,חומוס,פולי סויה.

פנילאלנין: מרומם את מצב הרוח ע"י גרוי של מערכת העצבים,עוזר לזיכרון ויחד עם הנגזר שלו גלוטמין הוא נחשב למעין "ויטמין חכם"(למרות שהם אינם ויטמינים). הפנילאלנין מגביר את רמות האדרנלין עוזר לקליטת קרניים אולטרא-סגוליות מאור השמש אשר בתמורה מביא לשיעור מהיר יותר של ויטמין D. בתעשייה משתמשים בו כממתיק לא פחמימתי בהרבה משקאות קלים (משולב עם חומצה אספרטית, כמו אספרטם) לאחרונה עשה כותרות כאשר היו טענות שהוא מסוכן למוח ומהווה סיכון כסרטני. רמות גבוהות אכן מסוכנות.

מינון: 14 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף.

מחסור:נדיר,במידה שיש מחסור מוביל לחולשה,ריבוי שינה,נזק לכבד,עציגת הגדילה וההתפתחות.

מנת יתר: התוסף לא מומלץ לנשים בהריון או חולי סוכרת.מסתיים בלחץ דם גבוה,כאבי ראש,בחילה,בעיות בלב,ופגיעה בעצבים.

שימוש רפואי: לטיפול בדלקות פרקים,ודכאונות.

מקורות: כל מוצרי החלב,שקדים, אבוקדו,אגוזים,וגרעינים.

ליזין:חומצה אמינו בעלת חשיבות עליונה להתפתחות,צמיחה וגדילה.היא מנוצלת בגוף לשם ספיגת וקליטת סידן (Ca) אשר מביא לידי התפתחות העצמות והשריר בנוסף לניוד שומן לשם ניצול אנרגיה. עוזרת לתחזק את מסת השרירהרזה בתקופות לחץ קיצוני ועייפות. ליזין נחוצה לשם יצור נוגדנים,הורמונים (הורמון גדילה,טסטוסטרון,אינסולין ועוד..) אנזימים,קולגן ולתיקון רקמות פגועות. בנוסף לתחזוקה עוזרת חומצת האמינו לבנות רקמות שריר חדשות,מועילה בתחזוקת של כלי דם בריאים.

מינון:12 מ"ג לכל ק"ג ממשקל גוף.

מחסור: מחסור בחומצת האמינו ליזין עלול להוביל לחוסר אנרגיה,איבוד שער,איבוד משקל,חוסר תאבון,ואיבוד הריכוז.

מנת יתר: שלשול,מנת יתר עלולה לגרום לכולסטרול LDL להיות גבוה.

שימוש רפואי: טיפול בכוויות קור,ובחוסר אנרגיה.

מקורות:גבינה,ביצים,חלב,בשר,שמרים,תפו"א,וקטניות.

איזולאוצין: מאוד דומה ללאוצין בכל הזוויות,מסייע בהתאוששות השריר,מסייע לרמות סוכר תקינה בדם. וממריץ את שחרורו של הורמון הגדילה.

מינון: 10-12 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף.

מנת יתר:גורמת להשתנת יתר.

שימוש רפואי: ריפוי פצעים.

מקורות:בשר,עוף,דגים,כבד,ביצים,פירו,עדשים ושקדים.

טריפטופן: חיוני בתהליך המטבולי המוביל לייצור סרוטונין (מתווך עצבי) הפחתת פעילות עצבית כגון חרדות דיכאון ועוד..היא מסונטזת בגוף ל  3 B משמש לטיפול

מינון:8 מ"ג לכל ק"ג ממשקל גוף.

מחסור: מעלה את הנטייה לאלימויות והתאבדויות

שימוש רפואי:נדודי שינה,דכאון,שיכוך כאבים, ועודף משקל

מקורות:אורז חום,גסינת קוטג`,בשר בקר,כבד,כבש,שומשום,בוטנים, חלבון סויה,גרעיני דלעת.

ולין: אחראי לתיקון והתפתחות של רקמות השריר.מחזק את האיזון החנקתי המשמר את התועלת של הגלוקוזה.

מינון: 16 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף

מחסור:מוביל ל MSUD 

מנת יתר: הרגשה של מעין זחילה בעור,מסוכן לאנשים עם בעיות בכבד ובכליות.

שימוש רפואי: MSUD 

מקורות:מוצרי חלב,בשר,דגן,פטריות,סויה ובוטנים

מתיונין: מסייע בפירוק ושימוש השומנים,מסלק עודף שומנים ממחזור הדם,מה שגורם לפחות פוטנציאל של רקמות השומן. זוהי חומצת אמינו חשובה בשביל העיכול,יעילה בהסרת מתכות כבדות (כגון ברזל) מהקיבה והכבד. זהו חומר נוגד חמצון ,משבית רדיקלים חופשיים ועוזר בהחזרת הזיכרון.עוזר בתרכובת לשם יצירת אנרגיה וגדילת שריר.

מינון: 12 מ"ג לכל ק"ג ממשקל הגוף.

מחסור: אין תופעות לוואי, במקרה של מחסור בויומין מקבוצת B ,ובמקרה כזה הוא "מטרה נוחה" לטרשת.

שימוש רפואי: משתפמיש בו בכדי לטפל בדיכאון,דלקת פרקים,ומחלות כבד.

מקורות: בשר,דגים,קטניות,ביצים,עדשים,בצלים,יוגורט,וגרעינים.

היסטידין:נחוץ לגוף לשם התפתחות,צמיחה ותיקון סוגי רקמות שונים. חומצת אמינית זו משחקת תפקיד ראשי בתחזוקה ויצור תאי עצב. ההיסטידין היא יצרנית של כדוריות הדם האדומות והלבנות בגוף האדם,כמו כן היא עוזרת בהגנה מפני קרינה ומסלקת עודף של מתכות כבדות (ברזל) מהגוף.חומצה אמינית זו מייצרת מיצי קיבה אשר יכולים להאיץ ולשפר את העיכול,לפי כך היא נחשבת ל"כלי לחימה"בבעיות עיקול והפרעות גסטרו במעיים.

מינון: 0.8 מ"ג ליום לכל ק"ג משקל גוף.

מנת יתר:יותר מדי היסטידיןעלול להוביל ללחץ והחמרת הפרעות נפשיות כגון: חרדה או סכיזופרניה.

שימוש רפואי:משומש לטיפול דלקות פרקים וחרשות עצבית.

מקורות:נמצא במוצרי חלב,בשר,עופות,דגים,אורז,חיטה ושיפון.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

9 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל מזון למחשבה1 אלא אם צויין אחרת