00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

אייקידו - מגאזין האייקידו בעברית

קוֹקיוּ ריוֹקוּ

איקידו דוג`ו און-ליין
קוֹקיוּ ריוֹקוּ
 ראיון עם פוּגִ`יטָה מַסָטַקֶה סנסי דאן 8 איקיקאי. FUJITA MASATAKE
את הראיון ערך פיטר מגאן דאן 5 BRITISH AIKIDO FEDERATION
פורסם ביולי  1995 BAF NEWSLETTER
 
תרגם: יונתן ויצטום
 
Fujita Masatake Shihan 8th  Dan Aikikai
 
פיטר מגאן:       עקרון הקוקיו ריוקו (עוצמת הנשימה) היא מאושיות האיקידו אך זה רעיון קשה להבנה, כמעט עלום, אני תוהה אם הרעיון קשה להבנה ליפנים כלמערביים.
 
פוג’יטה סנסי:  אכן כך.
 
פיטר מגאן:     אולי תוכל לשפוך מעט אור על רעיון קשה זה מנסיונך ומהכרותך  את או-סנסי?
 
פוג’יטה סנסי:  אין זה קל להסביר במילים ואף על פי כן לדבר קל יותר מאשר לבצע ! בכדי להבין דרושה עבודת חיים. ראשית עליך להבין שישנם שני סוגי עוצמה. האחד הוא שרירי, ואת השני אנו מכנים קוקיו ריוקו: עוצמת נשימה. באופן רגיל כאשר אנו מדברים על עוצמה בהקשר של פעילות גופנית, אנשים מבינים זאת ככח שרירי. לדוגמא, כאשר מישהו אוחז בזרועך, עוצמת האחיזה היא עוצמה שרירית; עוצמה המרוכזת במקום מסוים. כאשר אנו רוצים להרים חפץ כלשהו, אנו עושים שימוש בכח שרירי. באיקידו אין אנו עושים שימוש בכח מסוג זה; אנו משתמשים בעוצמה מסוג פנימי. אל לנו לנסות להרים או לדחוף.
 
פיטר מגאן:     ולמרות זאת לא מדובר בדבר מיסטי, הלא כן? אני חושב שישנם אלו הרואים את הקרוי `עוצמת קי` כדבר ניסתר המצריך אימונים מיוחדים. לחילופין, האם עצמת הקוקיו היא דבר פיזי; תורה נוספת להשתמש בגופנו, שימוש באנרגיה מבלי לערב את שרירינו?
 
פוג’יטה סנסי:  קוקיו ריוקו היא עצמה של כל הגוף כל האנרגיה שלנו יוצאת כלפי חוץ, מתרחבת, מתפשטת. זה כמו בלון, בלון אינו ריק, יש לחץ כלפי חוץ, התרחבות. לחץ זה שווה בכל מעטפת הבלון.כך צריך להיות גופנו באיקידו, לחץ שווה בכל מקום; בידינו כאשר אנו יוצרים מגע, בכפות רגלינו במגען עם האדמה. בכל מקום בגופנו הלחץ צריך להיות דומה. כמובן שקל לומר זאת, אך אם איננו יכולים לישם זאת באיקידו שלנו, המלל יהיה ריק.
אינני אומר שלא צריך להיות לנו כח גופני, העניין הוא כיצד לעשות שימוש בכח זה. קי זה גוף ונפש- MIND – הפועלים יחדיו. אדם גדול עשוי להיות חזק מאוד אך אם לא ידע כיצד לשלב את גופו ואת רוחו יחדיו, כוחו לא יהיה בר שימוש באיקידו.
ישנם תלמידי איקידו המבלים זמן רב בלימוד `קי` וכיצד לכרוך את עבודת הגוף והנפש. כל זה טוב ויפה, אבל השאלה היא האם יודעים כיצד לישם זאת? עוצמת הקי היא אשר משמרת את התאמת עבודת הגוף והנפש באיקידו. התאוריה של גוף ונפש העובדים יחדיו – SHIN SHIN TOITSU  - קיימת אמנם באיקידו, אך השאלה היא האם אתה יכול ליישמה.
עצמת הקי נמצאת בכל מקום. היא אינה מרוכזת במקום מסוים בגוף. כמו מעיין הנובע. מקורה במרכז ה SEIKA  TANDEN. כאשר אובד שיווי המשקל, הקי אובד גם הוא. כך שלשיווי משקל יש חשיבות גדולה מאוד. שם מקור הקי. זו ראשית הדרך. אם אנשים חושבים  שבכדי ליצור קי, כל שיש לעשות הוא להתלבש כאנשים בקרקס הרי אנו בבעיה.
כפי שאמרתי קודם לכן, עוצמה שרירית, או זו המכונה כך באופן רגיל מקורה בהתרחבות ובהתכווצות תאי שריר. אך עוצמת נשימה – למרות שנעשה שימוש בשרירם ובעצמות –לא שם מקורה. כאן יש לראות את תפקיד ה-
 TAI KO ATSU. TAI KO ATSU זה כמו בלון. מקורה באברינו הפנימיים. אין זו העוצמה הפיזית השרירית הנצפית באופן מדעי. יש בעוצמה פנימית זו פי חמש כח מאשר לעוצמה שרירית. משכבר הימים אנו שומעים על מקרים אשר בהם אישה קשישה בעת שריפה  נשאה דבר מה כבד ביותר בריצה אל מקום מבטחים. רק לאחר מכן התברר שכח שריריה אינו מספיק להסביר את היכולת שגילתה בעת השריפה. בתנאים רגילים היא לא היתה מסוגלת לבצע משימה שכזו. ומשחלפה הסכנה לא היתה מסוגלת להשיב את החפץ הכבד למקומו. באיקידו אנו מנסים לרכוש את היכולת לעשות שימוש בעוצמה פנימית.זו בכל שעת צורך. כאן רבים טועים. אין המדובר ב WAZA (טכניקה). ישנם אלו הסבורים שהדרך להשיג יכולת זו היא באימון מפרך. הם מאושרים כאשר הם מגיעים לאפיסת כוחות. אבל זו שטות. הדבר החשוב ביותר הוא להתאמן בצורה אינטיליגנטית, ברכשנו טכניקה נכונה מבלי לבזבז את מאמצנו. ישנם אשר יום אחד מבינים בפתאומיות את עוצמת הנשימה. אין לזה קשר אל דרגות דאן. ישנם המדורגים דאן 3 ו 4 אשר אין להם כל מושג בעניין.
או-סנסי השאיר לנו את מה שקרוי RYU – אסכולה, או שיטת אימון אשר באמצעותה אנו יכולים לפתח את ה-
 KOKYU RYOKU שלנו. קשה לאנשי קראטה וקנדו להבין את הקוקיו ריוקו של האיקידו. הם אינם מרגישים את זה. למרות זאת הקוקיו ריוקו של האיקידו הכרחי בג`ודו, בקנדו, ואפילו בסומו. אם הנך מבין זאת תוכל להטיל כל אחד. היה לוחם סומו מפורסם בשם FUTOBAYAMA אשר הבין זאת. הוא היה אלוף במשך שישים עונות למרות שברבות הימים ראיתו נחלשה והיה חצי עיוור. מדוע היה בלתי מנוצח? מכיוון שהיה בעל קוקיו ריוקו. הוא היה מדהים. הוא יכול היה להפיל אנשים באצבע יחידה. הוא תמיד ניצח על ידי קבלת הכח – UKE – מעולם לא הפסיד בקרב.
 
פיטר מגאן:     אנו בדרך כלל מתאמנים בקוקיו הו –
 suwari waza kokyu ho – בסוף האימון. אם מדובר בתרגיל הכנה כה חשוב, מדוע איננו מתאמנים בו בתחילת האימון?
 
פוג’יטה סנסי:  מכיוון שאנו מתיחסים אל תרגיל זה כאל הקשה ביותר להבנה. במידה והיינו נדרשים להבינו בהתחלה, לא היינו מגיעים כלל לידי אימון איקידו. זו הסיבה לכך שאנו מתאמנים בזה מעט בסוף כל אימון. למרות שכמובן ניתן לעשות זאת גם בהתחלה.
 
 
חזרה לתפריט מאמרים מאת מורים יפנים
 
חזרה לתפריט הראשי

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל aikido magazine אלא אם צויין אחרת