00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מזון למחשבה

קוד חופשי

המלוח הירוק = מילת הקסם בריאות

מלח הוא אחד מהתבלינים הבסיסיים והנפוצים ביותר במטבח . הבעיה כי מלח הוא בעל השלכות לא בריאות על גוף האדם, רופאים ממליצים להימנע ממנו,והוא אסור לשימוש בחולי לב ולחץ דם. כתבתי רבות בבלוג על נזקי הנתרן (מלח). מאחר ואני אוהבת מלח ומאמינה שרבים הם כמוני, חיפשתי תחליף יעיל מבלי לחשוש לסיכונים של המלח,ידעתי שלכל דבר כמעט יש "חלקי חילוף" מהיום ניתן לתבל את מזונינו בתחליפים טבעיים ללא רגשי אשמה ונזקי בריאות כגון:

 מַלוּחַ = מלח

מַלוּחַ הוא שיח רב שנתי ממשפחת הסלקיים העלים בשרניים צבעם ירוק אפרפר ועליהם שערות דקיקות. לבלוב השיח בעיקר באביב והקיץ,הפריחה בסתיו.הצמח מלוח באופן טבעי ומתאים לתיבול סלטים והמלחת מאכלים .הוא נפוץ בעיקר באפיקי נחלים במדבריות ובמקומות שהקרקע מלוחה.לצמח שימושים רבים בפולקלור הערבי בארץ ואף יש לו תכונות מרפא מקל על חולי לב וחולי סוכרת יעיל אף נגד כאבי בטן,גזים,תולעים ועוד..

סליקורניה = מלח

הצמח סליקורניה מוכר בשם (פרקן עשבוני) גדל בארץ במדבריות ובערבות,בעיקר באזורים בהם יש מים מלוחים.לצמח טעם מלוח המהווה תחליף טבעי ובריא למלח. עליו היבשים מכילים 7% נתרן בלבד (במקום 36% במלח) 16% חלבון,3% אשלגן,סידן וברזל.ניתן להשתמש בצמח כתוסף תיבול טרי לכל מזון,דגים, בשר סלטים ועוד..

מלח ירוק

אף חברת  מרשל מבית Nutri Care משיקה את המלח הירוק-תבלין המכיל 100% מהצמח שיובש ונטחן לאבקה טהורה. יתרון נוסף וחשוב ביותר הוא רמת הנתרן הנמוכה שבו 8% בלבד לעומת 36% נתרן שיש במלח שולחן.

צריכה מומלצת למלח

ההמלצות המוצעות עפ"י משרד הבריאות 

ילדים בקבוצת הגיל שבין 1-3 שנים הינה 1.5 גרם ליממה.

ילדים שבקבוצת הגיל 4-8 שנים הינה 1.9 גרם ליממה.

ילדים בקבוצת הגיל 9-13 שנים הינה 2.2 גרם ליממה.

מבוגרים הצריכה המומלצת הינה 1.500 מ"ג ליממה כמות שווה לכ- 5-6 גרם מלח = 1 כפית שטוחה.

במידה שמפחיתים את כמות הנתרן ומגדילים את כמות האשלגן נוכל להגיע לאיזון ולהימנע מסיכוני המחלות

חשיבותו של האשלגן בתזונה

ריבוי כמויות הנתרן בתעשיית המזון ותהליכי עיבוד המזון גורם להפחתת כמות האשלגן. כמות האשלגן בתזונה שלנו צריכה להיות גבוהה יותר מכמות הנתרן (5 ל- 1). תזונה עשירה באשלגן ונמוכה בנתרן מגינה מפני מחלות לב ולחץ דם גבוה.מאחר ויש חשיבות לאיזון מינרלים שונים בגוף - אשלגן,מגנזיום,וסידן חשוב אף לדעת את יחס הכמויות על מנת להגיע לאיזון ובריאות תקינה

תפקידו של האשלגן

אשלגן הוא אחד המינרלים החשובים והחיוניים בגוף האדם.בדומה לנתרן או כלור הוא חומר אלקטרוליט (המאפשר מעבר אותות חשמליים במערכת העצבים.) לאשלגן תפקיד חשוב בדומה לנתרן.

שליטה על איזון הנוזלים בגוף ובתוך התאים,וויסות כמות הנתרן.

שמירה על איזון חומצה-בסיס של הגוף ונוזלי הגוף בשיתוף פעולה עם הנתרן.

מרכיב חיוני לבריאות הלב וכלי הדם.

שמירה על רמת לחץ הדם תקינה.

אחראי על כיווץ השרירים.

מחסור באשלגן

האשלגן נדרש כדי לשמור על לחץ דם תקין ואף עוזר במניעת שבץ מוחי. לאשלגן יש חשיבות רבה בפעולות הלב - עד כדי כך שחריגות ברמות אשלגן בלב עלולה לפגוע באופן בלתי הפיך בתפקודו.חוסר אשלגן יכול להתבטא בהפרעות בקצב הלב,יתר לחץ דם,אירוע מוחי,אסטמה,הפרעות באיזון הסוכר ועוד...

 הצריכה המומלצת של אשלגן לאדם מבוגר היא 4.7 גרם =4.700 מ"ג ליממה

מזונות עשירים באשלגן

מזון כמות כמות האשלגן במיליגרמים
שעועית לבנה מבושלת כוס = 250 מ"ל  1100
עדשים ירוקים מבושלים כוס = 250 מ"ל 750 - 780 
אפונה יבשה מבושלת כוס = 250 מ"ל 750 - 780
שעועית סויה מבושלת כוס = 250 מ"ל 950
חומוס גרגירים מבושל כוס = 250 מ"ל 480
אפונה קפואה מבושלת 3/4 כוס = 187 200
תירס קפוא מבושל 1/2 כוס = 125 190
עלי סלק מבושלים 1/2 כוס = 125 650
ת. אדמה אפוי 130  גרם 545
מלון 1 כוס= 250 מ"ל 495
ערמונים 10 יחידות 475
בננה  1 יחידה 450
רימון  1 יחידה 400
אבוקדו 2 כפות 360
מנגו  1 יחידה 325
משמש טרי 3 יחידות 315
חלב סויה/רוויון 1 כוס = 250 מ"ל 300

מזונות נוספים עשירים באשלגן הם:
בשרים ודגים: בשר בקר, עוף, דגים
פירות: בננה, משמש, מלון, ענבים, שסק, תמרים, תאנים, פירות יבשים, אנונה, קיווי, רימון, מנגו
ירקות: גזר חי, ארטישוק, כרוב ניצנים, כרוב עלים, קולורבי, פטרוזיליה, פטריות, אספרגוס, כרובית, תרד, עגבניות, דלורית, סלרי
פחמימות וקיטניות: ערמונים, פול מבושל, מוצרי סויה, שעועית לבנה, תפוחי אדמה, בטטות, חומוס, חיטה מלאה ומוצריה
שומנים: אבוקדו, גרעינים, בוטנים שקדים ואגוזים (בתנאי שאין בהם מלח), חמאת בוטנים, טחינה, שומשום
חלב ומוצריו: אבקת חלב, גבינות צהובות
שונות: קקאו, שוקולד חלב ומריר, חילבה, קטשופ, אבקת קקאו, רסק עגבניות.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

17 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל מזון למחשבה1 אלא אם צויין אחרת