00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג והצילומים של טואית

מה קורה עם מערכת כיבוי האש בבניין שלנו?

 

מאחר וראיתי שהכתבה הקודמת שלי בנושא מערכת כיבוי האש זכתה להתעניינות רבה לאחר שפורסמה בפורום ועדי בתים, חשבתי שכדאי שאמשיך לספר על התלאות שעברנו עם שיפוץ מערכת כיבוי האש בבניין שלנו, מתוך מחשבה שהניסיון שצברנו יכול לעזור בבתים אחרים.

כפי שציינתי ברשימה הקודמת שלי בנושא, המטרה היתה להביא את מערכת כיבוי האש למצב של תפקוד תקין ולקבל אישור על תקינותה ועמידת הבניין בכל דרישות מכבי האש. חשוב מאוד לציין שכדי שפוליסת ביטוח המבנה תהיה בתוקף, חברות הביטוח דורשות את האישורים האלה.

מכבי האש נותנים מענה לשריפות רק עד קומה תשיעית. בניינים גבוהים יותר חייבים שיהיו להם בבניין מערכת כיבוי אש עצמאית, שזה אומר שבכל קומה יש ארון עם מטף, צינור כיבוי אש וזרנוק לכיבוי אש. יש צורך בהפרדה בין הצינור ובין הזרנוק כדי לשמור על הציוד ולהאריך את ימיו. המטפים צריכים להיות תקינים ואת האבקה שבתוכם צריך להחליף כל שש שנים, אחרת הם אינם ברי תוקף.

בבנינים הגבוהים חייבת להימצא מערכת מתזים-ספרינקלרים תקינה עם מגוף בכל קומה וחיישני זרימה. צנרת המתזים מגיעה לכל מקום, לכל נישה, לחדרי הגנרטור, המשאבות העליונות והתחתונות, וכמובן מערכת רצינית מאוד בחניון המכוניות, עם מתז מעל כל מכונית!, בכניסה לחניון, בכניסה לבניין וכו' וכו' וכו'.

בארונות החשמל חייבים להיות מתקני כיבוי אוטומטיים, עם גז.

מגדל המגורים שלנו הוא כבר בן 10 שנים ונמצא ליד הים, מה שאומר קורוזיה מוגברת. נאלצנו להחליף כמעט את כל המערכת. העלות היתה כבר 70,000 ש"ח ועדיין לא יכולנו לקבל אישור על תקינותה. יכולנו לקבל רק אישור חלקי על תקינות הציוד שהחלפנו אבל לא יכולנו לקבל אישור על תקינות המערכת כולה. הגיע מהנדס של החברה שהחליפה לנו את הציוד כדי להסביר מה עוד נדרש מאיתנו לעשות.

התברר שמערכת המתזים מחוברת ל'רכזת גילוי אש' שמפעילה אזעקה בכל הבניין כשאחד או יותר מהמתזים פועל ומזרים מים. על צג הרכזת גם מצויין בדיוק באיזה קומה או מכשיר פרצה שריפה או שקרתה תקלה.

 

            

 

התברר שרכזת גילוי האש שלנו, שממוקמת בלובי ליד עמדת השומר, לא ניתנת להפעלה ולא היה עבורה שרות. עוד התברר לנו שהקבלן עשה עסקה זולה על חשבוננו והתקין רכזת אש שאין לה שרות בארץ. היינו צריכים להחליף לרכזת חדשה וזה לא נגמר בזה. בכל קומה יש שני מתקנים מהבהבים שניתן ע"י לחיצה בהם להפעיל את  האזעקה בעת שריפה. המתקנים האלה מחוברים אף הם לרכזת האש וצריכים להיות מאותו הדגם של הרכזת...

זה היה סיפור חדש עבורנו. בא לנו בהפתעה. אף אחד לא דיבר אתנו קודם על כך. התסכול היה גדול.

התברר גם שלוח הפיקוד הראשי שמתאם בין כל חלקי מערכת ציוד האש מקולקל...

גם משאבת הספרינקלרים (המתזים) הראשית ששולחת מים בלחץ לקומות העליונות היתה במצב לא טוב ונזקקה לשיפוץ...

 

                       

                     לוח פיקוד ראשי של מערכת כיבוי האש                                                        משאבת המתזים                                                                              

 

בנוסף לכל אלה, החברה לתחזוקת מערכות כיבוי האש איתה עבדנו, שנחשבת לחברה אמינה מאוד, שנותנת שרות לגופים גדולים וכמובן שיש לה אישור ממכון התקנים, שלחה אלינו לעבודה טכנאי סוג ... שגרם לנו להצפת הבניין ולנזק נוראי. לא כאן המקום להיכנס לפרטים, העניין גם עומד עכשיו לטיפול משפטי בינם ובין חברת הביטוח, שכיסתה את הנזק במלואו, אבל עכשיו מסרבת לבטח אותנו.

החלטנו להחליף את החברה שעבדנו איתה. הגיע מהנדס של החברה ה"חדשה", התרשמנו ממנו לטובה וקיבלנו את הצעות המחיר לכל הנ"ל: רכזת אש + אביזרים נילווים - כעשרים וחמישה אלף ש"ח, שיפוץ לוח פיקוד + שיפוץ משאבת הספריקלרים - עוד כשלושים אלף ש"ח והיו עוד כל מיני עלויות נוספות.

כל העבודות הסתיימו וכל המערכות פועלות. קיבלנו אישורים על כך. עכשיו רק נדרש אישור ממכבי האש.

על פי דרישת מכבי האש הבאנו חשמלאי עם הסמכה מיוחדת לבדוק את ארונות החשמל.

הזמנו את חברת הגז לערוך בדיקת ציוד בכל הקומות וגם על תקינותו קיבלנו אישור.

 

הוספנו, חידשנו שילוט רלוונטי.                   

ניקינו מחלודה וצבענו את עמודי ההידרנטים מסביב לבניין (חיבורים שנועדו למכבי האש להתחבר למים בעת שריפה).

חידשנו את עמודי הסגירה של רחבת ההצלה...

 

                  

    

הכל על פי דרישת מכבי האש.

השבוע, לאחר שנתיים, הגיע שוב טכנאי מכבי האש לביקורת חוזרת, הפעם ביוזמתם.

אחרי כל ההשקעה הזאת נקבל סוף סוף אישור?

לא בטוח

יש בלי סוף ליקויים. לא כל דלתות האש בקומות נסגרות אוטומטית. צריך להחליף את המשאבות שסוגרות את הדלתות . צריך להחליף עוד כמה שלטים.

והדבר הכי קשה הוא להתמודד עם דיירים המאחסנים חפצים בחדרי המדרגות. לפי דרישות מכבי האש, אילו הם מדרגות חירום ואסור שיהיו בהם מכשולים. וישנם גם המחסנים שדיירים בנו בחניון התת קרקעי, על שטח החנייה שלהם. גם זה בניגוד לדרישות.

וישנם הדיירים (בודדים אבל מרגיזים) שמשתמשים בזרנוק לכיבוי האש, לרחיצת המכוניות או אופנועי הים שלהם ומפעילים את האזעקה בכל פעם...  (שלא לדבר על נזקים אחרים שנגרמים לציוד וביזבוז המים על חשבון כל הדיירים).

אני מחכה לתוצאות הבדיקה ונראה כיצד להמשיך מכאן.

מאיפה הכסף לכל זה?  הרי כל "הסיפור" עלה כ-140,000 ש"ח? זה כבר נושא לגמרי אחר. רק בקיצור נמרץ, כדי בכל זאת לתת מענה לשאלה החשובה הזאת. הכסף התקבל מהקבלן, אבל לא לצורך הטיפול במערכות כיבוי האש, אלא כפיצויי על מחדלים אחרים ובתמורה לכך שכל דייר ודייר יחתום שלא יהיו לו יותר תביעות נגד הקבלן. לקח לנו ארבע שנים כדי לשכנע את כל הדיירים לחתום ולקבל את הכסף.

לו לא היה בידינו הכסף הזה, לא היה סיכוי בכלל לאסוף מהדיירים סכום כל כך גבוה והיינו גם מסתבכים כי לא היתה לנו מראש הערכה של המחיר הסופי של השיפוץ וגם זה נושא לכתבה נפרדת. בעצם, זה מסוג הבעיות עליהן כתבתי כבר ברשימה "מגדלי מגורים הנאה או צרה?".

 

אם להודות על האמת, הרי שעם כל הבעיות, אני אוהבת מאוד לגור בבית שלנו ועם כל הקושי, נהנית לנהל את ועד הבית. ואם לא היה כסף לשפץ את מערכת כיבוי האש, היינו מסתמכים על המזל... כמו כולם.

 

 

 

 

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

7 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל טואית אלא אם צויין אחרת