00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

weirdo1986

"עֵת לָטַעַת, וְעֵת לַעֲקוֹר נָטוּעַ" (קהלת, ג` 2).

ט"ו בשבט הישראלי-ציוני שונה מט"ו בשבט כפי שהוא מצויין במקורות. ט"ו בשבט במקורו הוא חג חקלאי המציין הבשלת הפירות למען המעשר אותו היו נותנים החקלאים לעניים ונזקקים והוא נקבע כ"ראש השנה לאילנות", אחד מתוך ארבעה ראשי שנה שמציינים דברים שונים. עם ייסוד הציונות קיבל החג משמעות נוספת; ב-1908 הוא הפך רשמית לחג הנטיעות, חג בו בכל שנה נוטעת הקרן הקיימת לישראל עצים בתמיכתן של מוסדות התנועה הציונית. החשיבות הסמלית של נטיעת העץ היא בקשירת הקשר בין האדם הנוטע לקרקע והיאחזות באדמה. כפי שהעץ מפתח את שורשיו באדמה, כך הנוטע קושר את עצמו ואת משפחתו לשטח האדמה ו"מצמיח בה שורשים". כבר בתנ"ך מוזכרת מצוות נטיעת העצים: "כי תבואו אל הארץ ונטעתם כל עץ" (ויקרא, י"ט 23), מצווה שניתנה לבני ישראל עם הגעתם לארץ כנען המובטחת. כאמור, נטיעת העצים נועדה לשמש כאקט סמלי לקיבועם של בני ישראל בארץ כנען המובטחת.

העץ הוא בעל חשיבות גם משום שהוא נותן לאדם פירות מאכל, לכן בתנ"ך ניתנת גם המצווה שלא להשחית עצי מאכל, אפילו לא בעיתות מלחמה; "כי-תצור אל-עיר ימים רבים להלחם עליה לתפשׂה לא-תשׁחית את-עצה לנדח עליו גרזן כי ממנו תאכל ואתו לא תכרֹת כי האדם עץ השׂדה" (דברים, כ` 19). התקופה היא תקופת מלחמות בעמי הארץ, אותם עמים ש"תופסים" את ארצם של בני ישראל ובתקופת התנ"ך בני ישראל נלחמים בהם על מנת לכבוש את הארץ המובטחת להם ע"י ה`. לא שונה בהרבה מהתקופה המקבילה כיום, ט"ו בשבט התשס"ה, 5765 שנים מאז בריאת העולם; המלחמות הן אותן המלחמות - הזכות על ארץ ישראל, האויבים הם אותם האויבים - עם אחר שמסכן את קיומנו בארץ המובטחת, החוקים עדיין מבוססים על עקרונות דומים, רק האמצעים השתנו בהתאם לטכנולוגיה ולרעיונות החדישים. למרות זאת, עדיין יש שימוש באמצעים ותיקים: עקירת מטעי הזיתים הפלסטינאיים ע"י מתנחלים*. מישהו צריך לקום ולומר למתנחלים האלה: "כי-תצור אל-עיר ימים רבים להלחם עליה לתפשׂה לא-תשׁחית את-עצה לנדח עליו גרזן כי ממנו תאכל ואתו לא תכרֹת כי האדם עץ השׂדה"! זה מהתורה שאתם מאמינים בה!

הנטיעה מקבלת משמעות מחוזקת גם בתקופה הנוכחית. כן, מדינת ישראל היא כבר מדינה ריבונית המוכרת ע"י אומות העולם והיא אינה זקוקה לנטיעת עצים על מנת להוכיח את זכותה לקרקע. אך גבולות מדינת ישראל כפי שהם מוגדרים נתפסים על ידי מגזרים שונים בעם כשנויים במחלוקת, ואזרחים רבים של מדינת ישראל חיים כיום בשטחים שאינם שטחי מדינת ישראל מתוך אמונה ששטחים אלה צריכים להיות חלק משטח המדינה, עפ"י הבטחת הארץ בתנ"ך. כיום כאשר מדברים על התנתקות משטחים אלה, ט"ו בשבט כחג הנטיעות מקבל משמעות מחוזקת אצל המתנחלים הנוטעים עצים בשטחים אלה כאקט סימבולי להוכחת זכותם על הקרקע. אקט נטיעת העצים הוא כמובן סימבולי בלבד, כי עצים לא יפריעו להתנתקות ממקום בו בתים לא מפריעים לה, וטוב שכך, כי דבר לא יכול לעמוד בדרך אל השלום.

על רקע אותו פרדוקס מסובך של נטיעה לצד עקירה, ההבנה היא שלא רק "עת לטעת ועת לעקור נטוע" אלא גם "מקום לטעת ומקום לעקור נטוע". מי שאוהב את הארץ מספיק כדי לאכלס אותה במקומות נידחים שאינם שייכים לנו עפ"י המפה, שיאהב אותה מספיק כדי לא לעקור בה עצים, גם אם הם שייכים למתחרינו על הארץ. מי שאוהב את הארץ מספיק כדי לרצות אותה "שלמה" כהגדרתו, שיאהב אותה על כל חלקיה ושייטע עצים בחלקיה החוקיים המוגדרים בתוך גבולותיה. מי יודע, אולי הוא גם יצמיח במקומות האלה את שורשיו מחדש.

ט"ו בשבט שמח לכולם.

 

* למען הסר ספק - אין כאן הכללה ואינני טוענת כי כל המתנחלים פוגעים ברכוש פלסטיני או מתנהגים שלא כראוי. מעתה, בכל פעם שתכתב ברשומה המילה "מתנחלים", קחו הערה זו לתשומת לבכם.

קישורים קשורים
נטיעת עץ וירטואלי

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

40 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל weirdo1986 אלא אם צויין אחרת