00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מזון למחשבה

קוד חופשי

בשביל גוף מושלם אין צורך להישאר רעבים

 אין צורך להיות פיזיולוג או דיאטנית כדי להבין דבר מורכב, נשמע מסובך אז זהו ש... לא! בואו איתי למסע קטן ומעניין. מבטיחה לכם שבסופו תראו כמה זה פשוט ומובן.

בשביל גוף מושלם אין צורך להישאר רעבים, אפשר ליהנות מאוכל טוב ומפנק בלבד שאנו יודעים את הבסיס הנכון של "חומרי המזון" המרכיבים את האנטומיה של הגוף. על מנת שנוכל להגיע לאיזון הגוף המושלם עלינו להכיר את תפקידו של האינסולין, הפחמימות, והאינדקס גליקמי. 

אינסולין = הוא הורמון אנאבולי שהלבלב מפריש אל מחזור הדם.לאינסולין השפעות מגוונות על רבות מרקמות הגוף וברובן מעודד תהליכים של בניית רקמות.

חשיבותו של האינסולין 

לאינסולין תפקיד חשוב בגוף האדם הוא גורם גדילה המעודד את התאים להתחלק,הוא הורמון המשפיע על התאים להתמיין לתפקידים שונים בגוף,והכי חשוב הוא שולט על רמות "חומרי המזון" בדם שנאגרים בגוף.

פחמימות

45%-65% מסך כל הקלוריות שבתפריט היומי צריכות להגיע מפחמימות.

1 פחמימה = 1 יחידת סוכר = 4.063 קלוריות

תפקיד הפחמימה:

הפחמימות נחשבות לאב מזון חשובה מאוד. בתזונה היא דלק חיוני למוח,לתאי הדם האדומים,לעובר,והמקור העיקרי לאנרגיה בעת הפעלת השרירים.אולם עלינו לבחור את הסוג הנכון של הפחמימה על מנת שנוכל להישאר מאוזנים.

סוגי הפחמימות:

פחמימה פשוטה = סוכר לבן/חום, דבש,פירות,לקטוז (סוכר החלב).הם סוג של פחמימה פשוטה הגורמת לעליה מהירה ברמות הסוכר בדם,ולאחר מכן לירידה חדה כתוצאה מכך אנו מרגישים רעבים לאחר כ - 20 דקות לערך.בעקבות עליית הסוכר המהירה בזרם הדם הגוף מפריש אינסולין מהלבלב בכמות גדולה על מנת להכניס את הסוכרים שנאכלו לתאים כדי לאזן את רמת הסוכר בדם. חלק מהאינסולין שהופרש בכמות גדולה נשאר בזרם הדם ומשמש כהורמון רעב והופך לשומן ולשריר.

פחמימה מורכבת = לחם,אורז,תפוח אדמה,פסטה. הם סוג של פחמימה מורכבת הבנוייה מעמילן, יחודה בכך שהיא מתפרקת יותר לאט ומשתחררת לזרם הדם באופן איטי מפחמימה פשוטה.בכך מתאפשרת ספיגה איטית של רמות הסוכר בדם וכתוצאה מכך תחושת השובע ממושכת יותר.

פחמימה מורכבת מלאה = לחם מחיטה מלאה,אורז מלא,שיבולת שועל,מש,עדשים,שעועית לבנה/אדומה.הם סוג של פחמימות מורכבות שאינן מתעכלות ולגופינו את את היכולת לפרקה.הפחמימה המלאה עשירה בסיבים תזונתיים המכילים וויטמינים ומנרלים הגורמים לספיחה של מים בדומה לספוג.תכונה זו מאפשרת תחושת שובע ממושך יותר כתוצאה מספיגה איטית ביותר של הסוכר בדם לעומת פחמימה פשוטה ופחמימה מורכבת.

אינדקס גליקמי = נקרא אף מדד גליקמי הוא מערכת לדירוג פחמימות המבוססות על השפעתן ברמות הסוכר בדם.כפי שראינו שלכל פחמימה השפעה שונה על קצב עליית רמות הסוכר.ככל שהפחמימות הפשוטות מתפרקות במהירות ובקלות במהלך תהליך העיכול הן בעלות הערכים הגליקמיים הגבוהים ביותר והשפעתם על הסוכר בדם חדה ביותר.לעומת הפחמימות המורכבות שמתפרקות לאט ומשחררות את הסוכר בדם באופן הדרגתי,הן בעלות מדד גליקמי נמוך.

כך מפרשים את המדד הגליקמי:

♥ מדד נמוך: מדד גליקמי נמוך מ - 55

 מדד בינוני: מדד גליקמי בינוני 59 - 55

 מדד גבוה: מדד גליקמי גבוה מ - 70

טייפים:

מזון בעל מדד גליקמי נמוך משחרר את האנרגיה לגוף באופן איטי וקבוע.

נכחות של שומן או סיבים תזונתיים יכולה לעכב את עיבוד הפחמימות המורכבות ובכך להקטין את המדד הגליקמי.

ככול שהפחמימות פשוטות יותר הגוף מפריש יותר אינסולין אשר גורם לסכרת ואגירת שומן.

סיכום:

לא רק חולי סוכרת זקוקים לאינדקס גליקמי,בעלי עודף משקל,אתלטים העוסקים בסיבולת ועוד..המאכלים בעלי ערך גליקמי נמוך יגרום לכם לתחושת שובע, ישמור על איזון הגוף, ויעזור לירידה מתונה במשקל.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

3 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל מזון למחשבה1 אלא אם צויין אחרת