טיולים בטבע

שמורת הטבע בהאנסן דאם

לאחר שסיימנו את טיולנו על הסכר החלטנו להמשיך לשמורת הטבע הסמוכה. שמורה זו ממוקמת כשלושת רבעי קילומטר מהסכר עצמו ונצרכנו להכנס למכונית ולנסוע כברת דרך קצרה עד שהגענו אליה. קיים כאן אגם בעל מיים עומדים ההופכים אותו למעיין ביצה ענקית שגדותיה מכוסים בצמחייה עבותה הכוללת עצים ושיחים. במספר מקומות לאורך גדותיו ניתן להתקרב ממש עד שפת המיים ולהתבונן בנוף המרהיב ובתשקיפיו במיים. עופות לא ראינו כאן והדבר מרמז על כך שאין כאן דגה במיים לכל היותר אני מאמין שאולי חיים כאן צפרדעים אם כי לא חקרתי את העניין לעומקו. טיילנו מסביב לשמורה כשהסכר משקיף עליה ממרחק מה וגורם לנו לחוש כאילו הוא סוכך עלינו מפני שטפונות פתאומיים. גם כאן ניתקלנו בלא מעט אנשים שערכו את פעילותם הגופנית על השבילים הרחבים שלאורכה או סתם טיילו להנאתם.

מראהם של השתקפויות הצמחייה והגבעות במימי הביצה הענקית ממש ריתק אותי לגדותיו. עצים ענקיים בעלי צורות שונות ומעניינות צומחים בקרבת האגם ונשקפים מהמיים באופן מרהיב, רק לקחת עפרון ונייר ולהתחיל לצייר! השיחים שחלקם יבש וחלקם עדיין ירוק משלימים את התפאורה המרהיבה בצבעי אדום, כתום וירוק ולא יכולה להיות תמונה יפה מזאת!

השבילים המקיפים את הביצה רחבים ונוחים מאד להליכה, שבילי חול וכורכר שנועדו בעיקר לאפשר גישה נוחה לרכב חירום במקרה הצורך ומשמשים ביתר ימות השנה לפעילות וטיולים.

הקליקו על התמונות להגדלה

הביצה הענקית כפי שהיא נשקפת מגבעה סמוכה לפני שירדנו אל גדתה הצפונית. צמחייה עבותה מכסה את גדותיה ומשוה לה צורה אמנותית נפלאה. אפשר להוציא את הנייר והעפרונות ולהתחיל לצייר!

הסכר הענק כפי שהוא ניצפה מגדתה הצפונית של הביצה. למרות המרחק עדיין ניתן להבחין בו בבירור בשל גודלו המדהים שהישרה עלינו הרגשת בטחון כאילו להבטיח אותנו מפני שטפון פתאומי!

המראה הזה ריתק אותי במיוחד. השתקפויות מרהיבות של הצמחייה והגבעות הסמוכות במים שממש הרהיבו ביופיין. אז קדימה להוציא את הנייר והעפרונות ולהתחיל לצייר! נוף כזה לא רואים כל יום!

מהמראה הזה לא יכולתי להתעלם. רוכבת חמודה נקלעה על דרכנו באותו רגע שהתחלנו לצעוד חזרה לעבר מכוניתנו. היא עצרה את סוסה והסבירה לנו במשך כחמש דקות מה הולך מסביב לביצה ולמה אנחנו יכולים לצפות. ממש נהנינו לשמוע אותה ולבסוף נפרדנו ממנה בלבביות וחזרנו למכוניתנו שחנתה לא הרחק משם.

ערכתי השוואה בין השמורה באגן ספולבדה לבין השמורה בהאנסן דאם וההבדל ממש משמעותי. באגן ספולבדה השמורה הרבה יותר מפותחת ומרהיבה מבחינת הדגה ועופות המים המוסיפים עניין ונופך לכל האזור. הדבר כמובן מושך הרבה יותר מבקרים אליה והטיול בה מאד מהנה.  כאן בהאנסן דאם השמורה די מרהיבה ביופייה, במיוחד הנופים וההשתקפויות במיים אולם היא חסרת חיים ללא הדגה והעופות המגיעים העקבותם, האקשן שבאגן ספולבדה חסר  כאן מאד!