00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בחירות נכונות

עוברים ללמידה משמעותית - ומה עשו עד עכשיו?

 

 

 

 

 

האמת שהקמפיין הפרסומי : "עוברים ללמידה משמעותית" שיצא לאחרונה לאמצעי התקשורת מביך אותי ומרגיז אותי בו זמנית. שר החינוך החליט לנסח את מטרות הלמידה ולפרסם אותן למרות שזה מה שקרה בפועל בבתי ספר לא מעטים לפני שנים. כבר ציינתי כאן לא פעם שפרשתי מהוראה לאחר 25 שנה לאורכן חינכתי כתות ז'-ט' ולימדתי גאוגרפיה ואיכות הסביבה. הנחתי כתיבת עבודות מחקר ויישמתי הוראה בלמידה מתוקשבת. 

לאחר ששמעתי לאחרונה שוב ושוב את תשדירי השיווק ברדיו וראיתי בטלביזה, החלטתי להכנס לאתר ולקרא את המיידע שפרסם משרד החינוך. חיפשתי בו את החידוש שלא נמצא.

"מטרת הלמידה המשמעותית היא לפתח את כושר החשיבה, היצירה והלימוד העצמי, לעודד צמיחה אישית ומעורבות חברתית." ומה עשו עד עכשיו בכיתות התנהלו בלמידה חסרת משמעות? האם מלאכת הקודש של כל המורים עד לרגע ההכרזה בטלה בשישים?

הצבת המשוואה של למידה מסורתית מול למידה משמעותית כפי שהיא מופיעה באתר באה למסך ולהרגיע את שפע התלונות בכל שנוגע לתקציבים, מאבקי חופשות, אי תיגמול הולם של מורים, פערים בין מרכז ופריפריה ועוד. 

 

מצטערת לומר. אין חדש תחת השמש!

בחטיבה בה הייתי חלק מצוות המורים במשך 23 שנה, (בשנתיים הראשונות שלי לימדתי בחטיבה אחרת* ) גייסה המנהלת את צוות המורים כולם ללמידה משמעותית כבר לפני 20 שנה! במשך שנים מאז 1996 ביצעו וכתבו תלמידי החטיבה בהנחייתי עבודות מחקר שלא יביישו אף סטודנט באוניברסיטה בפרוייקט שבחסות ה"מועצה לישראל יפה" ונגשו לתחרויות ארציות. הם הגישו עבודות מחקר בנושאי הלימוד השנתיים והעבירו אותם למכון ואן ליר. הם נסעו לכל קצוות הארץ עם הוריהם כדי ללקט ממצאים, לחקור, לראיין, לתעד ולדון עד לשלב המסקנות. הם למדו בצורה מתוקשבת בחדרים מחשבים, בזוגות, ביחידים ובצוותים. הם ניהלו תחנת רדיו והפעילו אותה. ערכו סרטים. ניהלו משפטים בשיעורים שהועברו על ידי משפטנים, השתתפו בפרוייקט "ייזמים צעירים", רובוטיקה ועוד טווח רחב של פרוייקטים חיצוניים שדרשו מהצוות המוביל מקצועיות, הנחייה אישית וקבוצתית, יעוץ וליווי פרטני תוך עשייה שלא נאמדה בשעות/שיעורים אלא סביב השעון גם מחוץ למסגרת הכיתה או שעות הלימודים (כן גם בסופ"שים).  יתר על כך הופנו התלמידים בכל קשת המקצועות שנלמדו למקורות מיידע. לעיתים הופעלו בחטיבה ימים מרוכזים של למידה מתוקשבת מהבית תוך מעקב צמוד על מי מחובר, מי עובד, מי מגיב ומי מגיש את המטלות המתוקשבות בסוף היום. (וזה ממש עוד לא הכל: מוזאונים, ימי תרומה לקהילה, משימות בטבע, למידה אינטראקטיבית ועוד וכל זה בחטיבה רגילה שאוכלוסייתה אינטגרטיבית.)

 

האוטונומיה והגמישות היו בסיס הלמידה. הפיתוח המקצועי של הצוות היה בלתי מתפשר והעשייה היתה ועדיין בהתאם. תסלח לי מר פירון שאני מכבדת באמת מאוד. לא שיחקו עד היום בבתי הספר.

 

"הלמידה המסורתית" כפי שמכנים אותה לצורך העצמת המונח "למידה משמעותית" אינה מתאימה לכולם ומאידך גם הלמידה ה"משמעותית" לא מתאימה לכולם. מה שנכון היום יותר מתמיד היא הגישה של "חנוך לילד על פי דרכו". די כבר לנסות ולהתאים את התלמיד למסגרת בית הספר ולדרך הלמידה וההוראה שבה. התאימו את הדרך אל התלמיד. פתח לו שער להזדמנויות ואופציות. תנו לו לחלום את החלום שלו ולאת את החלום שכולם נולדים אליו. (הספר ארבע ההסכמות). 

 

כבוד השר ומכובדי המשרד. האם אתה באמת מאמין שישראל עולה כיתה הוא השם האופטימאלי לקמפיין הזה? כשכתבתי על בחינות הבגרות בפורטל "עשר פלוס"  ובפורטל resh זכינו לתגובת המשרד בפרק זמן של שעתיים שלוש. והיום אני כותבת שוב

אין לי דבר נגדכם. צורם לאוזננו (כן. לא רק לאזני שלי) הבזבוז על קמפיינים מיותרים שהתקציב להם יכול לכלכל למידה משמעותית בבית ספר שהאוכלוסייה בו וסל השעות המצומצם אינם מסוגלים לעמוד בו. 

 

 

גם אני מכירה את האמירה "לא פרסמת לא עשית" אבל אנא. הקצה את הכספים של הקמפיין ללמידה משמעותית. יש מספיק בתי ספר שהיו שמחים להשתמש בתקציב הזה לרכישת ציוד טכנולוגי שאת חשיבותו בלמידה המשמעותית כה האדרת בערכה "הלומד, המלמד ומה שביניהם" המופיעה באתר. 

 

 

 

 

 

תודה לכם ששבתם להכיר חלק נוסף ממני. אשמח ויותר שתגיבו.

 בחירות נכונות אימון אישי וקבוצתי  

  שלכם תפו  

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

12 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל תפו ופוזה אלא אם צויין אחרת