00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

מזון למחשבה

קוד חופשי

לחם לבן או מחיטה מלאה "לחם בריאות" האומנם?

לחם הוא המוצר הבסיסי הנמצא בכל בית ומהווה חלק בלתי נפרד מהתפריט היומי. המדפים בסופרמרקטים ובמאפיות קורסים תחת מגוון הלחמים בעלי הכותרת "לחמי בריאות". הצרכנים עטים לא מעט בשל הבטחת הבריאות.עד כמה "לחמי הבריאות" מכילים ערכים תזונתיים בריאים המצדיקים את מחירם היקר? נסקור את המאפיינים המבדילים בין סוגי הלחם. כך נוכל לבחור בלחם המושלם למשפחתינו.

מרכיבי היסוד -הקמח

הקמח הוא אבקה הנוצרת מטחינת צמחים ממשפחת הדגנים או צמחים עתירי עמילן אחרים.הקמח הנפוץ ביותר מיוצר מחיטה,ונקרא"קמח לבן"אך גם תירס,אורז,דגנים, ותפוח אדמה הם מקורות נפוצים לקמח.ככל שהקמח פחות מעובד וקרוב למצבו הטבעי נוכל לשמור על ערכם של המינרלים,הוויטמינים,והסיבים התזונתיים שנמצאים בו. בתרומתו התזונתית הפחות מעובדת וסיבים תזונתיים נוכל לשמור על מדד גליקמי נמוך יותר,נקל על מערכת העיכול,נשמור על רמות סוכר נמוכות בדם ונקנה לנו הרגשת שובע לאורך זמן.

מה הם ההבדלים בין הקמח הלבן לקמח מלא?

קמח לבן:הקמח הלבן עשוי מקמח חיטה שהוסרו מימנה הסובין והנבט.הקמח נטחן רק מהשכבה העמילנית של החיטה,הסרת הסובין מאפשר ללחם חיי מדף ארוכים.כך שהקמח הלבן מכיל כמות רבה של עמילן וחלבון,וערכו התזונתי נמוך.

קמח מלא:הקמח המלא מכיל את כל מרכיבי גרעין החיטה על כן ערכו התזונתי גבוה יותר,עשיר בסיבים תזונתיים,בוויטמנינים ומינרלים.הקמח מחיטה מלאה מספק פחמימות מורכבות ומסייע בתחושת שובע.על כן הוא עדיף מהקמח הלבן.

סוגי קמח שונים:

קמח שיפון מלא:גרעיני שיפון נטחנים בשלמותם,מכילים ערכים תזונתיים רבים כגון:סיבים תזונתיים,וויטמינים מקבוצת B ונוגדי חמצון.(מומלץ במיוחד לסוכרתיים מסייע בהורדת רמת הסוכר בדם)

חיטה טרום נבוטה: לפני טחינת הקמח הגרעין עובר הנבטה בתהליך מבוקר .מתהליך זה הקמח בעל רמה גבוהה של סיבים תזונתיים,נוגדי חמצון,מינרלים וויטמינים מקבוצה B.(הקמח מחיטה טרום נבוטה עדיפה על פני הקמח המיוצר בטחינה רגילה.)

קמח דגנים: בסיסו של הקמח הוא קמח חיטה מלא בתוספת תערובת דגנים שונות או גרעיני דגנים.(שיבולת שועל,פשתן,שיפון ועוד.)הגרעינים ידועים בערכם התזונתי הרב,עשירים במינרלים,בוויטמינים,ושמנים בלתי רווים.

למדנו מעט על סוגי הקמח השונים וההבדלים בינהם.אך הינה ההפתעה

לחם מקמח מלא = ללחם מקמח לבן רגיל

אומנם לחמים מקמח מלא מעט יותר איכותיים ומכילים ​סיבים תזונתיים שנמצאים בקליפת הגרעין ,הם משפיעים לטובה על מערכת העיכול מאחר ואינם מתעכלים, מונע עצירות, השמנת יתר, ועוזר לסוכרתיים.לכן מומלץ להוסיף לקמח סיבים תזונתיים.ואכן רוב ההמאפיות שמייצרות את הלחמים מתהדרים ב"לחמי הבריאות" שלהם.

אליה וקוץ בה

הסיבים התזונתיים שנמצאים בקמח המלא ונטחנים אינם מועילים במיוחד.מחקר שבדק את האינדקס גליקמי של לחם לבן מול לחם מחיטה מלאה לא מצא הבדלים ביניהם.לעומת זאת לחם מגרעין מלא שהינו נטחן הוא בעל אינדקס גליקמי נמוך בצורה משמעותית מלחמים אחרים.כך שאם אתם חולים בסוכרת או רוצים לרדת במשקל או אתלטים העוסקים בסיבולת עליכם לצרוך לחם מגרעין מלא.

איך ניתן לזהות מוצר מגרעין מלא?

מוצר מגרעין מלא עליו להכיל 51% ממשקלו של הגרעין. כלומר גרעין שהוא מלא או שחולק לחלקיקים ולא עבר טחינה נקרא גרעין מלא.כנראה שיש משהו במבנה הגרעין שמסייע לנו לקליטת הוויטמינים,מינרלים ונוגדי חמצון לעומת אותם מרכיבים בצורתם הטחונה.כך שאם נצרוך מוצרים מגרעין מלא נוכל להמנע מכולסטרול הרע, סוכרת, ומחלות נלוות אחרות.

טיפים לבחירת הלחם המושלם:

כשאתם עומדים מול מדף הלחמים אל תתנו להם להטעות אותכם בכך ש- 80% קמח מלא הוא אכן בריא יותר.

 העדיפו מוצרים העשויים מגרעין מלא (51% ממשקלו של הגרעין) של חיטה מלאה,שעורה,שיפון,ושיבולת שועל.

הביטו היטב על רשימת הרכיבים שעל גבי התווית.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

5 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל מזון למחשבה1 אלא אם צויין אחרת