חברות מבשלות

נורבגיה - יום 8+9

הטיול שלנו עומד להסתיים, כמה ימים לאחר שעזבנו את גיירינגר, חזרנו אליה אחה"צ בחזרה ולקחנו שם שייט בספינה בפיורד גיירינגר המרהיב.

החברה שמפעילה את השיט מציעה טיולי שייט של שעה וחצי במעבורת וכן שייט ב"ספינות ויקינגים" עם 15 מושבים: geiranger

בדרך פוגשים באוניות נוסעים שיוצאים מגיירינגר בדרכם ליעד הבא, כשמדי פעם הן עושות עצירות לתצפית על המפלים

המפל הגדול ביותר הוא מפל "שבע האחיות", שנקרא כך על שום 7 ערוצי משנה, המתפצלים ממנו

עוד מפלים "קטנים" בדרך

למחרת בבוקר יצאנו מגיירינגר בשעות הבוקר כשבדרכנו יותר מ- 500 קמ' עד לאוסלו. בדרך עוד עצרנו לצלם ולהצטלם. פשוט אי אפשר לשבוע מצבעי המים המשתנים, מהטבע, מהשקט.

העיירה הראשונה שאנו עוצרים בה להפסקה קלה נקראת לום (LOM)

וגם בה כנסיית לוחות Lom stavkyrkje.

הכנסיה הוקמה במאה ה- 12 והיא עדיין משרתת את הקהילה של העיירה הקטנה. החלק הישן ביותר נבנה בסגנון רומאי, והוא הורחב
במאה ה- 17 כאשר נוסף אליו החלק המערבי ולאחר מכן גם החלקים הצפוני והדרומי והמגדל. הריהוט בתוך הכנסיה הוא מהמאה ה-18.
הכנסיה פתוחה למבקרים בחודשי הקיץ, כל יום, בשעות 16:00 – 10:00 (להוציא את זמני התפילות).

כשאנחנו הגענו אליה התקיימה במקום הלוויה ולכן לא התאפשר לנו להיכנס לתוך מתחם הכנסיה.

עוד כמה עשרות קמ' והגענו ללילהאמר.

תחילה עצירה במגלשת הסקי מאולימפיאדת החורף שהתקיימה בלילהאמר בשנת 1994.

אפשר לעלות עד לראש המגלשה ברכבל או במדרגות.

מסתובבים קצת במדרחוב העיר

לחובבי הסריגה, יש כמה חנויות צמר במקום

לילהאמר והקשר הישראלי:

ביולי 1973 הרגו סוכני מוסד מלצר מרוקאי בשם אחמד בושיקי שעבד במסעדה בלילהאמר, לאחר שסברו בטעות כי הוא עלי חסן סלאמה, מראשי ארגון ספטמבר השחור. מספר אנשי מוסד מהצוות שביצע את הפעולה נלכדו על ידי הנורבגים ונשפטו לתקופות מאסר. הפרשה פורסמה בתקשורת בהרחבה וגרמה למבוכה רבה בישראל.

החיסול המתוכנן בא בעקבות טבח הספורטאים הישראלים באולימפיאדה שהתקיימה שנה קודם לכן במינכן. רוה"מ גולדה מאיר הורתה למוסד לחסל את כל ראשי ארגון ספטמבר השחור, שהיו מעורבים בתכנון הפיגוע. ואכן, כמה מראשי ארגוני הטירור הפלסטיניים שחיו במדינות אירופה נהרגו בדרכים שונות . ביולי 1973 התקבל מידע שעלי חסן סלאמה שוהה בנורבגיה ומתכנן פיגועים נוספים נגד ישראל. המעקבים אחריו הובילו לעיירה לילהאמר, שם נצפה על ידי סוכני המוסד אדם שדמה במראהו לתיאורו של סלאמה. מיד עם קבלת המידע הגיעו לעיירה סוכני המוסד, שעליהם הוטלה המשימה להרגו. כאמור, טעות בזיהוי הובילה לכך שהם הרגו צעיר מרוקאי שהתגורר בעיירה ועבד כמלצר באמת ממסעדותיה. הנורבגים פשטו על ביתו של קצין הבטחון של השגרירות הישראלית באוסלו ועצרו שניים מהמעורבים ברצח ובסה"כ עצרו 6 חשודים. הם נשפטו וחמישה מהם נידונו לתקופות מאסר שבין שנה וחצי לחמש שנים. בפועל כולם שוחררו כעבור 22 חדשים.

בשנת 1996 העבירה ממשלת ישראל פיצוי של 283 אלף דולר לאישתו ולבתו של בושיקי.

ומה עם עלי חסן סלאמה אתם שואלים ? ובכן, בשנת 1979, בתקופת כהונתו של מנחם בגין, הוא חוסל בביירות באמצעות פיצוץ מכונית תופת. (מתוך ויקיפדיה)

ולמי שמעוניין לצפות בימים הקודמים בנורבגיה, הנה הקישורים:

יום 1

יום 2

יום 3

יום 4

יום 5

יום 6

יום 7