00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בחירות נכונות

יש לך תעודת בגרות?

 

 

 

 

אמנם ילדי שלי בגרו וחצו כבר את דילמת תעודת הבגרות. העול "הזה" כבר מאחריהם ויחד עם זאת אני חשה את אותו צורך בתוכי - כאם וכמורה שפרשה - להתייחס לכאוס השורר סביב תכנית השר לצמצם את מספר בחינות הבגרות ולאחד מקצועות לבחינה אחת.

אין לי ספק. בוגרי תיכון אמורים לגשת למבחני בגרות חיצוניים. כשניגשתי בשנת 1976 לבחינות הבגרות שלי, עמדו לפני 7 מבחני בגרות חיצוניים וכולם התקיימו בסוף יב'. זוכרת את הדרישה שעלתה אז לפרוש את מבחני הבגרות על פני שנתיים לפחות. הלחץ והעומס לאורך כיתה יב' ניכרו בנו היטב והיו על חשבון למידה אמיתית. מאז עברו מבחני הבגרות שינויים משמעותיים. הוכנסה שיטת היחידות, רבו המקצועות, מספר מבחני הבגרות עלה בהדרגה והדרישות מהתלמידים הגיעו למצב כמעט בלתי אפשרי. זוכרת את ילדי שלי נאנקים תחת רצף מבחנים, שלכל אחד מהם כמות אינסופית של חומר מבלי שנעשתה אפילו חלוקה של טפל ועיקר.

אני מקדמת בברכה את הצעד לצמצום מספר מבחני הבגרות אליהם אמורים תלמידי התיכון לגשת. אלא שהחלטה נחפזת שבאה מהצורך להראות סוג של שינוי, יכולה להזיק לבוגרים הרבה יותר מאשר להועיל.

אופציית שילוב המבחנים כמו "שניים במחיר אחד" לוקה בחסר ואף מסוכנת. אני דוחה את המחשבה לשלב בין מבחני הלשון והספרות. מבחינתי אין פשרות. כל בוגר תיכון במדינה חייב לצאת לחיים כשהוא דובר עברית תקינה. בעל אוצר מילים עשיר ויכולת ביטוי בכתב ובעל-פה. תכני המבחנים כפי שהם היום אינם זהים ואינם מקבילים בשום דרך למעט העובדה שהם נכתבים באותה שפה. הנוער שלנו ממעיט לקרא ספרים. מרבית קהל הקוראים שאני פוגשת בביקורי בספריה שייך לקבוצת הילדים או לקבוצת הבוגרים. בודדים הם בני העשרה שמשוטטים בין מדפי הספרים. עצם איחודם של המבחנים לשון וספרות ייתן לגיטימציה מוחלטת לרדידות השפה ועלול להכחיד מתוכה את השימוש הנכון במספרים, זכר, נקבה והטיית הפעלים. שהרי כבר כיום נאנקים הלומדים לפסיכומטרי תחת עול המילים והביטויים שלא פגשו בהם מעולם.

אני מצדדת בהחלטה שתצמצם את מבחני הבגרות החיצוניים עד לשישה. (אנגלית, לשון, מתמטיקה, הבנת הנקרא, אזרחות ואולי גם היסטוריה יהודית) מוטב ששאר המבחנים ועבודות החקר יוגשו למורי בית הספר ויהוו מרכיב בתעודת הבגרות. כמורה הייתי שמחה לדעת שיש בידי את היכולת להגיש את תלמידי לבחינה סופית פנימית. לנסח אותה, להתמקד בנושאים החשובים ובה בעת להקדיש זמן לשיח, להיבטים ערכיים, לתקשורת בינאישית, להקשבה הדדית, לאהבת מולדת, לדיונים בדילמות מוסריות, אהבת הטבע והסביבה וסובלנות.

כל כך הרבה נושאים חשובים נדחקים לקרן זווית במרוץ להספיק מסות חומר שערכן לעתיד חייהם מוטל בספק. מרגע כניסתם לתיכון שומעים התלמידים את המונח "תעודת בגרות" בתדירות ובמינון שלא נשמעה עד אז אף מילה בעברית. המילה הופכת עבורם לסוג של "סיוט" ההנאה שבלמידה נותרת אי שם בשנות החטיבה והמרוץ לאורכן של שלוש השנים הופך ליעד כבד ולא מהנה.

תעודת הבגרות חשובה. לא בכדי ניתן לה שמה הספציפי: תעודת בגרות. היא אמורה להיות ברת-השגה לכל תלמיד בבית הספר התיכון. יש לרכז את הבחינות בשנה אחת ולסיים חלק מהמקצועות בכיתות י'-יא'. יש להביא את התלמידים לכך ששנת הלימודים האחרונה תהיה עבורם חווייתית לא רק בהפסקות. שהשיעורים יהיו מושא לציפייה. שהדיונים יהיו מעשירים, שהלמידה תהיה מעמיקה ומאתגרת ומעל לכל שהתהליך והחשיבה יניבו פרי בטווח השנים.

 

הערה: הכתבה עלתה במקביל בפורטל "עשר פלוס" - מגזין אינטרנט להורים למתבגרים וב RESH - מייזם הכתיבה של הנוער בישראל. 

 

לאחר יממה הגיבה לשכת שר החינוך פירון לכתבתי זו על רפורמת הבגרויות:

לעורכת הראשית, נירית צוק: נירית שלום, תודה לך על השיתוף במאמר המקיף והמעניין. אין ספק שיש צורך לרענו ולהחזיר את הלמידה למקומה החיוני כמפרה ומעודדת יצירה משמעותית. לפיכך משרד החינוך יגיש בשבועות הקרובים רפורמה חינוכית שתסייע להכנת התלמידים לנדרש במאה ה-21. במסגרת זו יהיו שינויים במערך הלימודים.

פרטי הרפורמה טרם גובשו סופית. כשמשרד החינוך יסיים את הכנת הרפורמה על פרטיה – היא תפורסם. עד אז – כל המידע המתפרסם הוא השערה בלבד. המשיכו לשתף אותנו, הלל, לשכת שר החינוך.

 

תודה לכם ששבתם להכיר חלק נוסף ממני. אשמח ויותר שתגיבו.

 בחירות נכונות אימון אישי וקבוצתי  

  שלכם תפו  

  

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

18 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל תפו ופוזה אלא אם צויין אחרת