00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חברותא או מיתותא

גשם ברכה. גשם ברכות י' - אבשלום שולח הודעת אסמס "גמרא?" אסף עונה "מוזמן". והכל מתגלגל משם...

קפה שחור וגמרא בגשם. טוק טוק בדלת. פתוח. יפתח. מוזמן. מתחילים. שלושה ילדים מתרוצצים בין דפי הגמרא. שואלים שאלות. עונים תשובות. לוגמים מעט קפה בין רעיון לאידיאה. בין מחשבה לדיבור.

ולהלן רק מעט מן המעט של מה שהיה(כי מי יוכל לספר איך עולה ניגון התורה בין שלושה יהודים עובדי השם בתמימות?)

דף י' עמוד א/ב:

 

מי יותר נחשב? הנביא או המלך? הנביא הוא שליח השם. המלך הוא שליח השם. נבואה מול המלוכה. המאבק הניצחי הוכרע ע"י הבורר האולטימטיבי. הקב"ה. המלך נהיה חולה. הנביא יגיע לפני המלך.

נבואת מוות מישעיה לחזקיה: "בימים ההם חלה חזקיהו למות ויבא אליו ישעיהו בן אמוץ הנביא ויאמר אליו כה אמר ה' צו לביתך כי מת אתה ולא תחיה" וגו'.

שואלת הגמרא, "מאי מת אתה ולא תחיה?" (מה הכוונה במשפט הזה- מת אתה ולא תחיה?)

כל זה מנסה אבשלום לתקצר ליפתח, את חלק מהשיעור הקודם כדי להכניסו לעניינים. אסף עוצר את אבשלום ואומר, "חכה! בוא נתייעץ עם מוח רענן שעוד לא 'נגוע' בפרשנויות. הרי אנחנו כבר מכירים את ההמשך. יבוא יפתח ויפתח לנו מצפונות ליבו." וכך עברה השאלה מהגמרא ליפתח, "מה לדעתך הכוונה 'מת אתה ולא תחיה'?" יפתח אמר שהוא מבין שחזקיהו אמנם חי, אבל הוא בעצם מת. מחוסר רוחניות."

אבשלום ואסף חייכו זה לזה- ראוי זה שנחלל עליו את השבת... יפתח, הלא האיר את עינינו. לא מדובר כאן בנבואת מוות פשוטה, אלא תיאור מצבו בפשטות של חזקיה. המחשבה של "לא להביא ילדים לעולם כיוון שייצאו רשעים", יש בה מעט מן המוות הרוחני. ועוד מפרש שטיינזלץ מפי אבשלום(אם אני זוכר נכון), שהאדם במותו מפסיק לחיות, אולם בניו ממשיכים אותו אחריו. ואם אין לו בנים- הרי אין לו המשכיות. הגמרא לוקחת את הקו של מת בעולם הזה ומת לעולם הבא.

חזקיה שואל על מה ולמה ראוי להיות לו כזה עונש?(נקודת הנחה סמויה- אין יסורין בלא עוון) ישעיהו עונה לו, בעבור שלא עסק בפריה ורביה(מעניין שלדברי יפתח 'ילדים זה אמונה'). חזקיהו מתנצל ואומר, 'אבל ברוח הקודש ניגלה לי שיהיו רשעים ואם כן, עדיף שלא יהיו'. (דהיינו קיבל על עצמו מיתה כדי למנוע את העולם מרישעות יתרה- הרי זו הקרבה מצידו. ומדוע לא נתקבלה בעין יפה?). עונה לו ישעיהו משהו בסיגנון- 'היה לך לעשות המוטל עליך ולא להתעסק בחשבונות שמים'.

כביכול 'צריך היית להאמין בקב"ה, שלא ייצאו רשעים, או שייעשו תשובה, או אפילו ייצאו רשעים ולא ייעשו תשובה, שהכל לטובה. ואולי הקב"ה מוביל כאן מהלך, שזה בדיוק מה שצריך כרגע לעולם. את אותה רישעות הזו.' הסביר יפה אבשלום סברתו ואמר, לפי החוק של 'נאה דורש- נאה מקיים', חזקיהו פונה לישעיהו ואומר לו כך: 'עכשיו, שהעמדת אותי על טעותי, תן לי בתך לאישה וממנה אוליד בנים. אולי הזכות שלי והזכות שלך ביחד יגרמו לילדים הגונים'. ישעיהו אינו מסכים להצעת הפשרה הזו, כביכול נסוג לאחור ואומר, "היי היי.. אתה הסתבכת עם הנבואה הזו של ילדים רשעים. אל תכניס גם אותי לקלחת. כבר נגזרה עליך גזירה שתמות ולא יועיל לך שתישא את בתי לאישה."

ענה חזקיהו ואמר: "בן אמוץ, כלה נבואתך וצא! כך מקובלני מבית אבי אבא: אפילו חרב חדה מונחת על צוארו של אדם אל ימנע עצמו מן הרחמים." או בשפתו של יפתח, כפי ששמעתי לא פעם, "לא שירת הייאוש היא שירתינו".

האם ייתכן? חתונה בין הנבואה למלוכה כפיתרון להתנגשות?

מהו אותו הדבר שעזר למצבו של חזקיה והפר ושינה נבואת מוות? כמה דיעות מובאות על ידי אנשים שונים: ריש לקיש, רבי לוי ורב יהודה.

תפילה מעומק הלב. התבודדות אל מול הקיר. עיסקי קיר (האישה השונמית כהשוואה לקירות ביהמ"ק). גניזה של ספר הרפואות ותפילה מוקדמת לפנים משורת הדין. הצמדת תפילה לגאולה.

 

מעניין להקביל בין גניזת ספר הרפואות של חזקיה למחלתו. ואכן הוא פונה לרופא היחיד- הקב"ה. מאחר ועמד בניסיון- זכה להארכת ימיו. שאול המלך, גרש את בעלות האוב, ולא עמד בניסיון והלך להיעזר בהן ולא זכה להארכת ימיו. יתירה מכך. בעלת האוב הביאה לו את עתיד מותו. אולי ספר הרפואות היה מביא לחזקיה את מותו. אם נחשוב על זה זהו ניסיון אדיר. להיות חולה על ערש דווי, ועדיין לא להסתכל בספר רפואות, שאתה בעצמך גנזת ואתה יודע שעובד. מדוע? כדי לקדש שם שמים ולהראות, שרק השם הוא הרופא.

עוד אמירת אגב- ישעיה לבסוף נתן הסכמתו לחזקיה ונתן לו את ביתו לאישה. ובכך השתתף גם הוא בניסיון האמונה.

 

נגמר הקפה, וכבר אחרי אחת עשרה בבוקר. הזמן אץ לו וגם יפתח ואבשלום אצו. נשאר אסף, לכתוב רשמים ולהעלות על כתב, מחשבות והגיגים שיבראו את העולם ויהפכו אותו לעולם טוב יותר.

האם יפתח ישתתף בלימוד הבא? האם אבשלום ואסף ילמדו באמצע החודש(עוד שבוע כבר). כל זאת ועוד- נדע לעתיד לבוא. את ההשתדלות שלנו נעשה, ובלבד שלא נתעסק עם חשבונות שמים. בכל זאת- צריך להשאיר לו מקום להיכנס ולעשות ניסים(:

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

תגיות
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אסף ואבשלום אלא אם צויין אחרת