00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

רשימות לא חשובות על קולנוע

#14 ילדות בקולנוע

 

אנחנו אוהבים את הילדות הקטנות שלנו קשוחות, בקולנוע. מעשנות, רוצחות שכירות, זונות או שנשלטו על ידי השטן.  כמעט כל פעם שרואים ילד בקולנוע, אנחנו נוטים כמעט מיידית להיאנח, ורק אם הילד נותן הופעה מעולה אנחנו אומרים " דווקא הפעם הילד שיחק ממש בסדר".  כי לרוב, באמת, ילדים הם עסק מעצבן מאוד בקולנוע – גם אם הדמות שלהם עוד כתובה כמו ילד או מתבגר אמיתי , קשה לביים אותם כך שיתנו הופעות נהדרות. אבל כמעט תמיד אפשר לדעת שבנות יהיו יותר מרשימות מבנים. הדוגמא הכי בולטת ( שאני לא מסכים איתה, אבל היא מעבירה את הנקודה) – בהארי פוטר, כולם אוהבים את הרמיוני. כולם. את הארי ורון? אולי, מדי פעם, אבל כולם אוהבים את הרמיוני ואת אמה ווטסון. אולי פשוט בנות מתבגרות יותר מהר? אנא ערף. בכל מקרה הנה מספר הופעות נהדרות של קטינות בקולנוע.

 

בשנת 73 , 2 מהמועמדות הצעירות ביותר התחרו אחת נגד השנייה באוסקר. אחת מההופעות (האחת שהפסידה) היא מוכרת עד היום, גם על ידי אנשים שלא ראו את הסרט – לינדה בלייר במגרש השדים. נכון, אנשים לא מכירים את כל ההופעה שמצליחה להראות בצורה משכנעת ומרתקת את ההידרדרות של הילדה המתוקה לכלי לשטן, אבל כולם מכירים את הסוף – הקאות, ראשים מסתובבים ואימהות שמוצצות זרגים בגיהנום. ואולי באמת אחרי כל כך הרבה פארודיות משהו אבד בעוצמה הראשונית של ההופעה – אבל עצם זה שהיו כל כך הרבה פארודיות על ההופעה הזאת מראה כמה היא עוצמתית. וזה לא עסק פשוט, ברור שהאיפור והקול עוזרים, אבל לשכנע את הקהל שהשטן ( או סתם שד) נמצא בך זאת לא משימה קלה ולינדה בלייר, אחת הראשונות, הציבה רף גבוה מאוד לשחקנים ושחקניות שבאות אחריה.

אבל אין מה להתאבל על הפסדה של בלייר, כי היא הפסידה למועמדת ראויה ביותר – טאטום אוניל ב"ירח של נייר". כן אני יודע, מי ומה. אז קודם כל, הילדה הקטנה של ראיין אוניל, הקיאנו ריבס של שנות ה70, שהשמועות אומרות שלוהק לתפקיד של בארי לינדון מכיוון שקובריק לא רצה שתהיה לדמות הזאת אישיות. ( או אתם יודעים, שהוא סתם ליהק אותו בטעות. מה שלא יהיה.) בסרט האב והבת משחקים נוכל שמבקר הלוויה של בחורה שהכיר שהשאירה את טאטום יתומה, שמשוכנעת שראיין הוא אביה, וסוחטת אותו כספית על מנת ליסוע איתו ברחבי ארצות הברית ולרמות אנשים טובים ולהוציא מהם כסף. הדמות שלה נעה בין ילדה קשוחה שלא צריכה אף אחד ומוכנה לקחת כסף מכולם, לקול מוסרי וייחודי לילדה קטנה שרק רוצה דמות אב שתדאג לה, וטאטום פוגעת בכל המרכיבים האלה, ולא מנצלת אף פעם את החמידות שלה בהופעה, אלא רק את יכולות המשחק שלה.

עוד שחקנית שאיבדה את הוריה בתחילת הסרט ומגלה דמות אב חדשה, לוקחת את הדמות הזאת למקום אחר.נטלי פורטמן בליאון לא מקללת או מעשנת, אלא רק רוצה לנקום את מות הוריה. ליאון, מהוסס בתחילה, מחליט ללמד אותה את דרכיו – אבל נטלי פורטמן נזכרת בהופעה לא בגלל שהיא מגניבה ומפצחת ראשים של אויבים, אלא בגלל שהסרט תמיד מזכיר לנו שהיא תמיד ילדה, ושמה שהיא עוברת הוא לא סביר בעליל. אבל אם סאגה רגשית זה לא הקטע שלכם, תמיד אפשר ללכת לקלואי מורץ בקיק-אס, תפקיד שכולו מגניבות. אני צריך לסייג ולהגיד שיש לי בעיה כלשהי מוסרית שאני לא ממש יכול להצביע עליה עם ההתנהגות של מורץ וההתלהבות מהדמות הזאת, אבל את זה שהיא מבצעת את הדמות שלה בצורה נהדרת –  על זה אין עוררין. וזאת לא משימה קלה בכלל – מורץ מדברת ומתנהגת כאילו היא שחקן אקשן ותיק שהורג אנשים כל החיים שלו, וכתור ילדה בת 10 (בערך), לבצע דבר כזה בצורה משכנעת זאת משימה לא קלה בכלל, ואכן ברגעים שבהם הדמות זורחת, גם המסך זורח.

עוד ילדה אבודה על המסך היא ג'ודי פוסטר ב"נהג מונית" בתפקיד שנע בין שבירות , קשיחות ופתיינות שגורמת לרוברט דה נירו לראות בה דמות שהוא חייב להושיע. ג'ודי לא מופיעה המון זמן על המסך, אך הדמות שלה, של ילדה שהייתה צריכה להדרדר למקומות לא נעימים מובילה את הסיום של הסרט, וג'ודי מוסיפה עוד דמות נהדרת ומסובכת בתוך שלל הדמויות שמאכלסות את הסרט ואת מוחו של טרוויס ביקל.

ונסיים בעוד הופעה זוכת אוסקר, והפעם דווקא תפקיד תמים ונחמד. בלי קללות , אקדחים, אלימות או מציאות קשה. למרות שהחיים מסביב לאנה פאקווין ב"הפסנתר" הם לא קלים, דמותה תמיד נשארת דמות של ילדה והיא לא מתפתחת למקומות בלתי צפויים, אך הופעתה נותנת נופח חשוב לסרט ולמרות ההתרחשויות השוטפות קשה להתעלם מההופעה האדירה שלה.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל NeverMinds אלא אם צויין אחרת