33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חופשי ומאושר

אריק אינשטיין - האבא של הרוק הישראלי

27/11/2013

אריק אינשטיין נפטר הערב בסביבות 20:30 בבית החולים איכילוב בתל אביב ממפרצת באבי העורקים. מעניין שגם אלברט אינשטיין (שום קשר משפחתי ביניהם..) נפטר ב 1955 ממפרצת באבי העורקים.

אנחנו עוד נשמע השבוע הרבה שירים של אריק מכל תקופות חייו וגם הרבה הספדים. אני רוצה להתמקד במה שנראה לי כשיא יצירתו האומנותית, יצירת תרבות הרוק הישראלי.

מדובר על שנות השישים, ברדיו מושמעים התרנגולים, שלשיית גשר הירקון ועוד זמרים וזמרות ישראלים ששרים שירי ארץ ישראל. אריק אינשטיין כבר זמר מוכר כחלק משלישיית גשר הירקון כאשר הוא מחליט לחדש. 1967 היתה שנה מהפכנית, בזכות מוסיקת הרוק החדשה שלא פחדה להיות אידיאולוגית ולא פחדה לנסות ולשנות את העולם ארה"ב חווה את "קיץ של אהבה", תרבות הנגד ותרבות ההיפים ואלו משנים את פניה. בארץ לא חוו הרבה מהתקופה המפכנית הזו אך ההדים הצליחו להגיע אפילו לכאן, למדינה שסירבה להביא את הביטלס להופעה אצלה. מי שעושה את השינוי המוסיקלי בארץ ממוסיקה ממלכתית וממוסדת למוסיקה אומנותית ואישית - מוסיקת הרוק, הוא אריק אינשטיין. מוסיקת רוק היא אומנות. מוסיקה שנוצרה לא רק כדי שיהיה נעים באוזן ולא רק כדי לרקוד אותה אלא מוסיקה שבאה לבטא מעולמו הפנימי של היוצר וליגוע במאזין.

הצעד הראשון היה להקת החלונות הגבוהים בה אריק אינשטיין חבר לג'וזי כץ ולשמוליק קראוס. לפתע נוצרה להקה בישראל בעלת מקצב יותר בלוזיסטי עם שירים חתרניים שלא מפחדת להשמיע ביקורת על צה"ל (חייל של שוקולד) ולצחוק על הדת (יחזקאל). היום אולי קשה להבין מה כל העניין, אך בישראל של שנות השישים זה היה מעשה נועז ובאמת השירים הללו צונזרו ואסור היה להשמיע אותם ברדיו!

חייל של שוקולד
החלונות הגבוהים
מילים: חנוך לוין
לחן: שמוליק קראוס

בוא חייל של שוקולד
בוא אלי אל המשלט
שב תנוח אל תירא
ותשוב לעפרך.

הטבח מגיש בשר לרב הטבחים
רב הטבחים מגיש בשר לתותחים
כל האנשים אחים מתחת לפרחים
רועמים התותחים הילדים בוכים.

בוא חייל של שוקולד...

אחי איש אמיץ היה על משמרתו נפל
חדרי ליבו פתוחים עכשיו לעשב ולטל
היה לו לאחי דם אבל הדם אזל
לא ישיבנו עוד אפילו צו הגנרל.

שמאל ימין ימין ושמאל הגדוד הולך ושר
החיים מסורבלים המות הוא קצר
כל הגדוד הולך אחר עורפו של הרס"ר
הרס"ר גם הוא הולך בדרך כל בשר.

 

 

הצעד המשמעותי ביותר הגיע אחרי החלונות הגבוהים, כאשר אריק אינשטיין נפגש עם יוצר צעיר והחל לשתף איתו פעולה - שלום חנוך. שלום רשם את כל הלחנים לתקליט הבא של אריק "מזל גדי". התקליט הצליח, אבל אנשטיין וחנוך לא היו מרוצים, חברת התקליטים הכריחה אותם לעדן את מוסיקת הרוק באלבום. רק באלבום הבא משנת 1969 אינשטיין וחנוך עברו חברת תקליטים והלכו עד הסוף עם המילים והלחנים והוציאו את האלבום שנחשב לאלבום הרוק הישראלי הראשון - "פוזי". באלבום יש שיתוף פעולה גם עם חברי להקת הצ'רצ'ילים (מיקי גבריאלוב בגיטרה החשמלית) שנחשבו אז ללהקת שוליים לא ממסדית. יפה לראות איך אריק אינשטיין לא פחד, למרות ההצלחות הקודמות שלו ולמרות מעמדו, לסמוך על יוצרים צעירים בתחילת דרכם וללכת לשוליים של אותה תקופה להתנסות ולנסות חומרים חדשים ולהפוך את מוסיקת הרוק בארץ למוסיקת מיינסטרים מקובלת.

יחד, אריק אינשטיין ושלום חנוך עשו שלושה אלבומי מופת שהביאו לישראל הקטנה את מהפכת הרוק העולמי - "פוזי", "שבלול" ו- "פלסטלינה". בפעם הראשונה יש שירי רוק בעברית. האלבומים בעלי אווירה משוחררת, מופקרת ופסיכודלית עם מילים פרובקטיביות לתקופה. למשל השיר "אני שר" מתוך "שבלול":

אני שר
אריק איינשטיין ושלום חנוך
מילים ולחן: שלום חנוך

יש גן בצפון העיר
בצפון העיר יש גן
ושם היא תחכה לי
הבת של הגנן

אם את זוכרת מי אני
מי זה הוא
מי זו היא
אם יודעת מי איני
אז מי אני?
מי אני?

אני שר!
אני שר!

יש במיטה אישה
אישה יש במיטה
שמי שהיא אוהבת
יכול לישון איתה

אם את זוכרת...

אני שר!
אני שר!

יש איש בבית הכנסת - יש גן בצפון העיר
יש איש בבית הכלא - ושם היא תחכה לי
יש איש בבית היין - אישה יש במיטה

...
יש איש בבית שימוש

אם את זוכרת...

 

 

בנוסף לשירים הקלילים והפרובוקטיביים בפעם הראשונה יש גם שירי רוק מעמיקים בעלי תבניות מוסיקליות מיוחדות, משחק של רעש ושקט ושל קצב מהיר ואיטי, שילוב של גיטרות חשמליות עם פסנתרים וכלים תזמורתיים אחרים וכל המוסיקה המיוחדת הזו מלווה במילים מעמיקות. כך המילים והמוסיקה משלימות אחת את השניה. 

דוגמה ליצירת רוק מוכרת כזו, מתוך האלבום "שבלול," היא "למה לי לקחת ללב" שכתבו ושרו יחד אריק אינשטיין בתפקיד המלנכולי ושלום חנוך בתפקיד המאושר נטול הדאגות. זו דוגמה מצויינת לעומק ומחשבה הן במילים והן במנגינת השיר שמבטאת את המילים בצורה מושלמת. המוסיקה מתחלפת בין הצד המלנכולי ששואל "למה לי לקחת ללב? יש לי דמיון שעוזר לפעמים לשכוח" לבין המוסיקה הקלילה - התשובה של שלום חנוך "תן לצעוק, תן ללמוד, תן לחיות ותן לטעות. תן לעצמך לסלוח, פשוט לאהוב". השיר מבטא מה שיש בכל אדם, הצד העצוב שחווה יותר מדי דברים רעים לבין הצד השמח שרוצה לחיות ולא מוותר למצוא את הטוב והאושר בעולם. השאלה מי מנצח, יום אחר יום?

למה לי לקחת ללב
מילים: אריק איינשטיין ושלום חנוך
לחן: שלום חנוך

למה לי לקחת ללב -
יש לי דברים חדשים בראש,
יש לי דמיון שעוזר לפעמים לשכוח.

למה לי לקחת ללב -
יש לי הרבה לאהוב מראש,
יש לי תמיד חברים שעוזרים לשמוח.

תן לצעוק, תן ללמוד,
תן לצחוק ותן לשמוע.
תן לחיות ותן לטעות
תן לעצמך לסלוח.
פשוט לאהוב.

זה מה שרציתי לכתוב -
לך עם זה לאט,
ואז תוכל פשוט לרוץ מהתחלה.

למה לי לקחת ללב -
יש לי דברים חדשים בראש,
יש לי דמיון שעוזר לפעמים לשכוח.

 

 

כך אריק אינשטיין עם עזרת ידידים שינה את פני המוסיקה הישראלית והביא לישראל את בשורת המוסיקה האומנותית הזו - מוסיקת הרוק ותרבות הרוק. הוא המשיך לעשות מוסיקה גם אחרי שלושת האלבומים הללו והמשיך להשפיע על מוסיקת הרוק גם בהמשך אך עיקר תרומתו, היו השנים הללו ביחד עם שלום חנוך כשהראו יחדיו שאפשר לעשות רוק גם בעברית.

 

את פיסגת יצירתו של אריק אינשטיין לדעתי אפשר לשמוע בשיר "היה היה" מתוך האלבום "פוזי". שיר מלנכולי יפהיפה בעל מוסיקה מאד מיוחדת. השיר הוקלט לזכרו של זיגיסקרבניק, המעבד התזמורתי, נגן הפסנתר והעוגב באלבומם של החלונות הגבוהים. קטע מוקלט מנגינתו של זיגי על פסנתר בסגנון ג'אז מופיע בתחילת השיר. השיר באורך של כמעט 8 דקות, הרבה יותר ארוך משירי פופ ורוק רגילים, משלב את הפסנתר של זיגי המנוח, את קולו העמוק והמיוחד של אריק אנשטיין שצורח שם במלוא הגרון ובעל מוסיקה עצובה וקודרת. זוהי יצירת רוק של ממש ולדעתי השיר הטוב ביותר של אריק אנשטיין!
השיר הוקדש לזיגי, אך כעת אני חושב שאפשר להקדיש אותו לאריק אינשטיין עצמו -

היה היה

מילים: אריק אינשטיין
לחן: מישה סגל

היה היה
פעם מלך אחד
היה היה

היה היה
רחוק למעלה בכה אלוהים
היה היה

היה היה
ויהיה הוא לעולם
היה היה

 

איזו יצירה מדהימה של אירק אינשטיין! הוא לא רק האבא של הרוק הישראלי, אלא גם המלך. אנא, הפעילו את השיר, תקדישו 8 דקות לזכרו של אריק אינשטיין ותתנו למוסיקה לעשות את העבודה. אני מבטיח לכם ולכן שהיא כבר תחבר אתכם לרגשות הצער העמוק על לכתו של אינשטיין נוסף בדרך כל בשר.
 

היה היה, ויהיה הוא לעולם 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

7 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל freenl אלא אם צויין אחרת