00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

רשימות לא חשובות על קולנוע

#7 גאי פירס בנעולים (ומחשבות על גיבור הפעולה)

גאי פירס הוא שחקן רציני. יש מאחוריו הופעות מעולות ומגוונות בקומדיות, דרמות ותיאטרון. עד ל2012 הרזומה שלו באקשן הוא "ממנטו":  לא ממש "אקשן גנרי". אז מה בין גיא פירס לסרט האקשן הטיפשי נעולים? 

לא ברורה הסיבה בכלל אבל מה שלא חיבר ביניהם היה נהדר כי אולי שחקן רציני שכמותו הוא לא הדוגמא הראשונה שעולה כשחושבים על גיבור אקשן אבל אולי רק שחקן רציני כמותו יכול להביא הופעה של גיבור אקשן כמו שהוא הביא, כאשר הוא מתייחס לתפקיד כמו תפקיד אמיתי ולא כמו הזדמנות להפגין כמה שפחות רגשות ולהראות קשוח. ההתייחסות של פירס לדמות אולי לא עמוקה ולא יורדת לעומקי נפשו, אבל את הקריקטורה של גיבורי אקשן הוא מצליח לגלם היטב ולהביא הרבה יותר יכולות משחק מאחרים בתחום.

נעולים הוא סרט טיפשי עד כדי כאב שלא היה שווה מחשבה נוספת לולא ההופעה של גיא פירס בו. ובוא נודה על האמת, אם חייבים לראות סרט בשביל הופעה של שחקן, עדיף שזה יהיה סרט אקשן  בחלל מאשר דרמה אוסקרים על אישה במשבר אמצע החיים כי הנאצים הרגו את כל האהובים שלה. ההופעה של גיא פירס היא ההופעה הכי טובה של גיבור אקשן "קלאסי" בתקופה האחרונה ואולי גם אי פעם.

מבחינתי, גיבור האקשן המושלם הוא הגיבור שנמצא (לכאורה) בין קו התפר של גיבור אמיץ ומוכשר לאדם ציני ומנוכר. גיבור האקשן לא מחפש את הצרות שלו ולא רוצה להסתבך איתם – הוא לא יוצא למלחמה על מנת להביא תהילה למדינתו, ואם חוטפים את הבת שלו הוא יעדיף שמישהו אחר יטפל בזה. לא, גיבור האקשן האמריקאי המושלם לא רוצה להיות איפה שהוא נמצא, וכל מה שהוא עושה זה בגלל שאין לו אלטרנטיבה אחרת. וגם כשהוא מחליט לעזור לחבריו, הוא מעדיף את הדרך שדורשת ממנו הכי פחות אנרגיה.  כמובן שגיבור כזה הוא קלישאה לחלוטין מוגמרת בימינו וכיום רוב גיבורי האקשן הם בכלל גיבורי על שמאמינים שדרכם הגרנדיוזית משהו להביא צדק היא הנכונה.

אבל יש משהו שקל יותר להתחבר אליו עם הגיבור הציניקן והגישה שלו לאירועים. קל יותר לצופה הרגיל להזדהות עם גישת ה" אני לא אמור להיות פה בכלל" מאשר עם גישת ה" בשביל הצדק!" . בהקבלה צבאית , הגיבור שאני מתאר הוא הסמל שרק מחכה לשחרור, בעוד שגיבור העל הוא מפקד פלוגה מורעל שרק מחכה לשלוח את החיילים שלו לעוד משימה.

מי שהקפיץ את הגיבור הציניקן לפופולריות היה ברוס ויליס ב"מת לחיות" וגיא פירס לוקח את כל הדברים הטובים מההופעה הזאת והופך אותם למצוינים. הציניות, החוסר אכפתיות, האדישות הכללית והדרך שבה הדמות שלו יודעת כמעט את כל הכל – הגיבור של גאי פירס ( עד הסוף שעל פי הסטנדרטים מרכך את דמותו על מנת להראות שגם לו יש צד רגיש ) הוא מופת לציניות שמרססת משפטי מחץ. המחשבה שרק לפי 18 שנה הוא שיחק דראג-קווין מוחצן ובאותו הזמן הוא גם משחק את ה"גבר-גבר" הזה רק מחזקת את ההערכה של המשחק.

 הסצנה הראשנה בכיכובו מראה כמה חזקה הדמות והשחקן: סצנת החקירה שלו היא אחת הסצנות המצחיקות ביותר שהיו בסרטי אקשן והיא מציגה, גם באמצעים תסריטאים ובייחוד בזכות המשחק המרשים שלו, את הגיבור בצורה כל כך טובה, שאתה יכול לחשוב שאתה קפצת לסרט מספר 5 באיזה שהיא סדרת סרטים ושאתה יודע כל מה שצריך לדעת על הדמות הזאת. בניגוד לצורך של סרטי אקשן להביא סיפור רקע ארוך ולעיתים קרובות מדי מייגע, הסרט נשען על המשחק החזק של פירס על מנת להציג את הדמות מאמצע הסיפור שלו ואין לצופים שום בעיה לעקוב, אם יש משהו שסרטים אחרים יכולים ללמוד מהסרט הזה, הוא חוסר הנחיצות בסיפורי רקע מיותרים.

זה ולשים את גיא פירס בהרבה יותר דברים.

 

הופעות ראויות לציון של גיא פירס: פריסילה מלכת המדבר, ממנטו, ארץ יבשה.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל NeverMinds אלא אם צויין אחרת