00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

טיול בעיר

העברת המידע לבלוג חדש
הרשאה לשימוש במידע
המידע והתמונות שבאתר מיועדים לשימושם של כל אוהבי ידיעת ארץ ישראל ותולדותיה

המידע והתמונות שבאתר נועדו להנאתם של אוהבי ידיעת ארץ ישראל ותולדותיה. קוראים המעוניינים בכך רשאים לשכפל את המידע ולעשות בו שימוש (לא מסחרי) כאוות נפשם.

 

כל שאני מבקש בתמורה הוא להוסיף, בצמוד לתמונה או למאמר, הפניה אל הרשומה בבלוג ממנה נלקחו הדברים, וזאת על מנת להפיץ ברבים את הידיעה על דבר קיומו.

תחנת האוטובוס של גשר

על קו הגבול עם ממלכת ירדן, בחלקו המזרחי של אתר גשר הישנה, מוצבת תחנת האוטובוס ההיסטורית ששרתה את קיבוץ גשר בתקופה שקדמה להקמת המדינה.

 

 

התחנה נמצאת לצד הקיר החיצוני של אתר החאן העתיק מן התקופה הממלוכית (ראה פרטים בקישור זה). 

 

 

סמוך לשחזור שער הכניסה המקורי של קיבוץ גשר ההיסטורי (ראה פרטים בקישור הזה).   

 

 

לצד עמוד התחנה הוצב אוטובוס משוחזר מן התקופה בה פעל הקו.     

 

 

בצדו השני של האוטובוס הותקן שלט הסבר.    

 

 

תחנת אגד 1931 – 1948. תחנת האוטובוס ניצבת כאן מראשית שנות השלושים ושירתה את נוסעי אגד בקו טבריה-חיפה. הייתה זו התחנה הראשונה בישראל, לאחר חציית מעבר הגבול עם ירדן. הסכם השלום בין ישראל לירדן אפשר להכשיר את השטח שמעבר לגדר המערכת לביקורי מטיילים. במהלך העבודה ופינוי שדה המוקשים באזור, נתגלתה התחנה כשהיא חלודה ומפולחת מכדורים, מימי מלחמת העצמאות (1948). ביוזמת אגד, הוצב במקום אוטובוס פורד מאותם הימים שוחזר בסדנת אגד. על מנת לשקמו לצורתו המקורית, היה צורך להיעזר בחלקים של שני אוטובוסים ישנים, וכן בבניה מחדש של חלקים רבים. בסיום העבודה שולבה בו תצוגה, הממחישה את אופי הנסיעה והנוסעים של פעם. התחנה והאוטובוס המשוחזר מסמלים ימים אחרים ורחוקים, כמו גם את מחויבותה של אגד לשימור מורשת העבר.

 

 

שלט התחנה ההיסטורית שהתגלה ושוחזר הוצב במקומו המקורי מתקופת המנדט כשלידו אוטובוס ישן. בחזית האוטובוס מותקן שלט המציין כי המדובר בקו מספר L3 (Line 3), אשר נסע בקו חיפה-טבריה.

בתקופה שקדמה להקמת מדינת ישראל לא היה באזור קיבוץ גשר כביש בצדו המערבי של נהר הירדן, וזאת בגלל תוואי הקרקע הקשה. תוואי הדרך חצה את הירדן ונמשך כשלושה קילומטרים בצדו המזרחי של הנהר עד שחצה שוב את הירדן לצדו המערבי. האוטובוס של קו 3 הגיע בתקופת המנדט אל נהר הירדן, שם עלה עליו שוטר של משטרת עבר הירדן. השוטר ליווה את הנסיעה במהלך שלושת הקילומטרים עד למעבר הגבול חזרה מערבה לשטח ארץ ישראל. בנוסף, שימשה התחנה גם את קו האוטובוס השבועי שנסע בקו חיפה-בגדד.   

האוטובוס המוצב בתחנה הוא של חברת פורד, והוא לא שימש את אגד בשנות הארבעים אלא בשנות החמישים. למרות אי הדיוק ההיסטורי האוטובוס מצליח להמחיש את רוח אותם ימים.

 

 

ליד ההגה יושב הנהג כשהוא לבוש בבגדי נהג אגד מאותם ימים רחוקים.

 

 

על הספסלים יושבים הנוסעים המשקפים את ימי המנדט.

 

 

מבט נוסף על חלקו הפנימי של האוטובוס.

 

 

 

התמונות צולמו ביום 13 בנובמבר 2013.

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

3 תגובות

הצעה לקריאה נוספת
הנצפות ביותר
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל משה רימר אלא אם צויין אחרת