00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

רשימות לא חשובות על קולנוע

#4 מדלין קאן בהכל ( הערכת פועלה של מדלין קאן)

מדלין קאן היא בחורה שמנפצת שתי הנחות פרימיטיביות שאנשים עדיין מניחים משומה: שנשים לא מצחיקות, ושאנשים מצחיקים הם אנשים מכוערים. מדלין היא אישה מצחיקה מאוד, וההופעות הקולנועיות המצחיקות שלה נשענות על היופי שלה, או ליתר דיוק על הסקס אפיל שלה.

העבודה הכי פורייה ומוכרת שלה היא העבודה עם שני הבמאים פיטר בוגדנוביץ' ומל ברוקס שכל אחד מהם זיכה אותה במועמדות על משחק של שחקנית משנה שנה אחר שנה ( ירח של נייר ואוכפים לוהטים) ובשני הסרטים האלה, ובעצם בכל הסרטים שלה באותה תקופה הדבר המאחד את כל דמויותיה הוא המיניות שלה. אך גם בהופעות הנקיות ממין הכישרון של מדלין מתבלט, בסרט הלא מוערך ולא נצפה מספיק "הרמז" היא מספקת את אחת הקטעים היותר טובים כשהיא מסבירה את השנאה שלה ולא מצליחה לתאר מחשבה הגיונית אחת ( להבות על צד הפנים שלי). ובעצם, אולי הכישרון הקומי שלה הוא זה שהצליח לנתב את המיניות שלה למקומות כל כך אדירים ומצחיקים ושונים אחד מן השני. הרי למרות שרוב הדמויות שלה קשורות בצורה אחת או אחרת למיניות, כל אחת לוקחת אותו למקום אחר ולאפקט קומי שונה.

 

דמותה בירח של נייר, למשל, היא נוכלת בין נוכלים שלא חושבת פעמיים לגבי לשכב עם גבר זר תמורת סכום כסף מספיק גדול. וזאת לעומת לילי-וון-שטופ ששרה בדיכאון קיומי כמעט על שעמומה הגדול ממין ומגברים. הקיסרית נימפו לעומת שתיהן פשוט רוצה ממנו כמה שיותר ונגד כולן ארוסתו של פרדריק פרונקנסטין שלא מרשה לארוסה לגעת בה מגע ישיר בגלל סיבות כאלה ואחרות.  אומנם בכל ההופעות אפשר לזהות את מדלין קאן מתוכן, אבל כל אחת מהן היא פירוש שונה ומצחיק לאותה דמות: פעם היא שובבה, פעם היא בורגנית, פעם היא משועממת ופעם היא הרפתקנית.

ולמרות שזה לא העיקר וכמעט מובן מאליו, אני רוצה להרחיב על הופעתה בירח של נייר ולהגיד שההופעתה בסרט היא הופעה שמספקת לה רגעים דרמטיים נאים שמראה שמדלין ידעה לשחק דמויות קומיות ולא רק לספר בדיחות בתזמון קומי. אומנם אנחנו רואים את זה רק לסצנה קצרה, דיאלוג שלא עורך יותר משני דקות בין אדי לטריקסי, אבל הסצנה הזאת מספרת כל כך הרבה על הדמות - היא מודעת לעצמה ולגיחוך שלה, היא יודעת מה חושבים עליה והיא מבינה את מקומה בעולם. ההרפתקה שלה לצד מוזס היא קצרה ולאחר מכן היא תחזור לימיה הסוערים כחשפנית. הדמויות של מדלין היו יותר מאפקטים קומיים כדי להעביר פאנץ', הן היו דמויות עמוקות ומעניינות - אבל שחקניות אחרות אולי היו מפספסות את העומק של דמויות שכאלו ( והרבה פעמים הן אכן מפספסות)

הכישרון הקומי שלה ובייחוד ההערכה אליו יוצאים דופן במידה ניכרת גם כיום. לא רק שקשה למצוא שחקניות קומיות  שמוכרות לקהל שדמויותיהן אינן חינניות שפשוט יודעות להדוף דיאלוגים בצורה שנונה אלא קומיות לחלוטין, אלא שגם אם תמצא שחקנית כזו הסיכוי שהיא תהיה מועמדת על תפקיד כזה לאוסקר הוא קלוש ( כן, מליסה מקארת'י ב2011 ואז אנחנו צריכים לקפוץ ל95 בשביל מועמדות נוספת. 92 בשביל סרט שהוא לא של וודי אלן) אז שהיא תהיה מועמדת פעמיים ברציפות זה דבר בלתי נתפס בימינו. 

אבל כנראה שגם אז זה היה בלתי נתפס כי אחרי שנות ה70 וה80 המוקדמות, פרצופה לא נראה בקולנוע כמעט ובטח שלא בסרטים מוכרים ומדוברים ( יוצאים מן הכלל: ניקסון ודיבוב בבאג לייף) ובגיל צעיר למדי (57) מדלין קאהן מתה לפני שזכתה להשתתף כתור סבתא שובבה בקומדיות נעורים מפגרות של תחילת שנות ה2000. מי יודע, אולי זה לטובה.

הופעות בלתי נשכחות של מדלין קאהן: ירח של נייר, אוכפים לוהטים, פרנקשטיין הצעיר, הרמז. 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל NeverMinds אלא אם צויין אחרת