33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בריאות בקלות

מזונות התורמים לדלקת.

לאחרונה, עם פריחת הטרנד של הטבעונות עלה מושג חדש בעולם התזונה... "מזונות המעלים, תורמים לדלקת ", רכיבי מזון כמוצרי חלב, ביצים, פחמימות המכילות גלוטן  וכמובן בשר . 

כנטורופתית הפעילה בתחום כבר כעשרים שנה למדתי שמזונות אלו הינן  חלק מתחום מזונות הנקראים אלרגניים , אכילה מוגברת של מזונות אלו תורמים ומגבירים מצבים של דלקת פרקים , ארטריטיס. דלקת הנעה מפרק לפרק בגוף ,כמו רוח, גורמת לכאבים עזים, אי נוחות גבוהה ונוקשות בתנועה. מזונות נוספים התורמים למחלה זו הם ירקות ממשפחת הסולניים- חצילים, פלפלים , עגבניות, תפוחי אדמה וכמובן ניקוטין ......סיגריות.  כמו כן , מלח,(נתרן), נס קפה ומשקאות מותססים נכנסים לרשימה זו.

במהלך שנות עבודתי בקליניקה למדתי שקל מאוד לאנשים לבנות את תזונתם על מוצרי חלב, לחם וביצים...מזונות אלו זמינים,נחשבים בהגדרה לבריאים,  קלים להכנה, אינם דורשים התארגנות רבה וכמובן זולים יחסית. וכך שצריכתם מוגברת , עיקבית  ויום יומית  הם יכולים לגרום לסימפטומים רבים וכן מחלות כגון דלקת פרקים ועליית טריגליצרידים בדם ....אבל נושא זה לרשומה נפרדת.

כאמור דלקת פרקים היא מחלה לא קלה ומזדחלת, כלומר מתחילה בכאבים בפרק אחד, כתפים למשל וכעבור תקופה מסוימת מתחיל כאב בפרק אחר,מרפק, וכך עולה רגישות בפרקים , ברכים, גב וכו' , כאבים המלווים בנוקשות רבה, כאבים חדים, הגבלה בתנועה, עייפות ותשישות הנובעת מאופי הכאבים, בבדיקות דם רואים עלייה בכדוריות דם לבנות, המצביעות על דלקת בגוף. הכאבים מתפשטים בגוף  ומוקלים ע"י כדורים שהם נוגדי דלקת  כאטופן, אדויל, ארקוקסיה, וכל מיני כדורים נוספים. 

לצערי הרפואה הקונבנציולית לא שואלת ומבררת אודות תזונתם של החולים, אפילו לא עולה הקשר בין תזונה לבעיות פרקים וסימפטומים נוספים המתלווים למחלה זו כתפקוד כליות לקוי, כגאוט, ואפילו עלייה בלחץ הדם. יתכן אפילו מצב שלחץ דם גבוה ותפקודי כליות לא תקינים משפיעים על התפתחות דלקת פרקים וגאוט. 

אז מה עושים שאנו מאבחנים, או מאובחנים כסובלים מדלקת פרקים? התשובה היא לבדוק את התפריט התזונתי שלנו.

 לפני שאדבר על תפריט אומר שבתחילה קשה מאוד להסתדר בלי משככי כאבים, לגוף יש תהליך ניקוי ,  והקלה בכאבים מגיעה אחרי פרק זמן מסוים , משתנה בין  אנשים, מתחילת השינוי התזונתי, לכן באם הכאב הוא בלתי נסבל אז אפשר להשתמש בכדורים משככי כאבים ואו צמחי מרפא  אנטי דלקתיים, רצוי ומומלץ בהכוונה של הרבליסט מומחה,  במקביל לשינוי בתפריט.

 דבר נוסף חשוב להבין שלתהליך התזונתי יש תופעות לוואי של כעין גמילה המלווה בכאבי ראש, שיעול ,גודש וליחה - ניקוי פסולת מהגוף דרך דרכי נשימה עליונות, צואה רכה עד רירית , לעיתים פריחה בעור מעין חרלת , כל אלו סימנים של ניקוי כבד, ניקוי גוף.

אם אתם קוראים אותי עד כה סימן שאתם בעיניין, אז בואו נדבר תזונה....ויש הרבה מה לאכול, מעבר למה שאסור- מוצרי חלב, ביצים, בשר אדום, משפחת הסולניים, נס קפה ומשקאות מוגזים. הייתי ממליצה בתקופה הראשונה להמנע מתפוזים ומיץ תפוזים.

 חשיבות גדולה יש לירקות כתומים, ירוקים, לבנים- בטטה, גזר, קישואים, ברוקלי, כרוב, עלי קייל, שומר, סלרי, כרישה, כרובית, דלעת, דלורית, בצל, שום, שעועית ירוקה, ארטישוק, ארטישוק ירושלמי, פיטריות טריות, חסה, מנגולד, תרד, עלי בייבי, עשבי תיבול- פטרוזיליה, שמיר, אורגנו, כוסברה, ארגולה , גרגר נחלים, אורגנו....אבוקדו בעונה -  ירקות מכילים ויטמינים ומינרלים, סידן ,אנטיאוקסידנטים, וכלורופיל, מחזקים את הגוף, מערכת העיכול והשלד.

 פירות כתפוח אגס, דובדבנים, רימונים, אפרסמון, קיווי, לימון, אשכולית , פומלית, מלון , אפרסק, משמש, עשירים בויטמינים.

 נקודה אחת  לגבי משפחת הסולניים- ניתן להשתמש בכמות קטנה מאוד בתפוח אדמה , כפירה או מגורד בשימוש בפשטידות או מרקים, עדיפות לעגבניות שרי או עגבניות עשירות בלויקופן, פלפל בכמות קטנה, כדי לצבוע את הסלט ומידי פעם.

 פחמימות מורכבות כאורז מלא, כוסמת, קינואה, איטריות שעועית, איטריות אורז,שיבולת שועל, בורגול,  פסטה על בסיס קמח אורז, ניתן למצא בחנויות טבע. ניתן לשלב אורז לבן בתפריט יום יומי.  

 שומן צמחי- טחינה, אבוקדו, חלב/ קרם קוקוס, שמן זית.

שקדים, אגוזים, גרעינים, צנובר, אגוזי ברזיל, זרעי צי'ה - עשירים באומגה שלוש, מינרלים וברזל. 

 חלבון  מן הצומח הם קיטניות , הייתי ממליצה עד חצי כוס ביום - עדשים שחורים, חומים, ירוקים וכתומים, עשירים בברזל, שעועית לבנה, אדומה, שחורה, גרגר חומוס טופו.

 מזונות מן החי- עדיפות להודו אדום, או לבן , דל בשומן, עשיר במינרלים. 

 חשוב מאוד להמנע ממזונות מתועשים, קנויים, קפואים. רצוי ומומלץ לאכול אוכל ביתי מבושל ומתובל בתבלינים טרים או קנויים ממקור ידוע.

 מרקים המבוססים על ירקות הם מזון אולטמטיבי, איכותי ומשביע.

 שילוב של אורז מלא+ עדשים + מנת ירק כקישואים או בטטה וסלט ירקות מהווה ארוחה מטיבה.

 סלט ירקות עשיר בחסה, תרד, גזר מגורד, בצל ועוד ....עם טחינה ואגוזים מגביר חיוניות, ומעשיר את הגוף במזונות אנטידלקתיים.

 קישואים ממולאים באורז או קינואה למשל ומבושלים ברוטב פיטריות .

 קדירת הודו וירקות , מתאימה לימי החורף המתקרבים.

 ירקות מוקפצים עם טופו או פתיתי שפע סויה + איטריות אורז . 

 משקה שייק סמודי , מיצי ירקות ופירות מתאימים לתהליך.

ניתן כמובן להרכיב עוד עוד מתכונים ורכיבים. 

נשמע קשה , אבל התהליך שווה את המאמץ ומהווה כלי עזר נהדר לחיזוק הגוף , לשיחרור הפרקים מהפסולת הנצברת בהם וגורמת לכאבים עזים ודלקת.

 כמובן שלמרות הקושי בתנועה חייבים ומומלץ מאוד להקפיד על תנועה ופעילות גופנית  כיוגה, הליכה, שחייה, פלדנקרייז, ואפילו טיפולי מגע כרפלקסולוגיה  יעילים מאוד.

מאחלת לכולם בריאות טובה .

שבוע טוב, אתי.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

16 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל eti19651 אלא אם צויין אחרת