00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של אילנה ארד לוין - פסיכולוגית קלינית, סקסולוגית ויועצת נישואין

מבצע חם לסוכות!

האלכימאי – פאולו קואלו: המסע אל האוצר (כתבה ראשונה בסדרה)

 

מקורות המשמשים תשתית לספר

רוחות שונות במקומות שונים ובזמנים שונים נושבות להן בעולמנו. רוחות של רעיונות, אידאות, התכוונויות, משאלות ורגשות. לעתים הן חוברות זו לזו בזמן ובמקום כלשהו ובהיקשרן יחדיו הרי הן יוצרות רוח אחרת חדשה, המכילה בתוכה את קודמותיה ואף עולה עליהן, שהרי השלם גדול מסכום חלקיו.

וכך יש היודעים אודות האגדה החסידית (יש לה גם גירסה ברסלבית) על היהודי בפולין החולם אודות אוצר ענק הטמון תחת הגשר בעיר הרחוקה פראג. ויודע מי שיודע אודות המושג "נשמת העולם" - מושג שמקורו בתפישה היהודית הבסיסית של בריאת העולם ואשר התגלגלה לה לתוך הקבלה והחסידות כהאצלה אלוהית של העולמות החל מעולם אצילות דרך עולמות בריאה יצירה ועשייה. את התפיסה של האצלת האלוהות ניתן למצוא כמובן לא רק ביהדות אלא גם בפילוסופיית אפלטון. התאגדו להם אפוא הרעיונות של המסע הרוחני אחר האוצר שבלב, הוא אוצר הנשמה, יחד עם הרעיונות הפילוסופיים והדתיים אודות נשמת העולם וחברו ליצירת תהליך מסע הגילוי העצמי. זהו מסע סיבובי מן הבית דרך יגיעות המסע, תגליותיו והצמיחה האישית והתודעתית המתרחשת בו, ועד לחזרה הביתה בצורה שונה ואחרת.

האוצר מתחת לגשר

מעשה בחסיד אייזיק מהעיר קראקוב החולם מס' פעמים שאם ייסע לפראג העיר הרחוקה ימצא שם אוצר מתחת לאחד הגשרים הראשיים. הוא עורך מסע ארוך ומייגע לפראג הרחוקה אך בהגיעו מתברר לו כי אינו יכול לחפור מתחת לגשר בשל אנשי משמר המלך השומרים עליו. החסיד המאוכזב קשות מספר לראש השומרים את פשר מעשיו. הלז לועג לו ואומר שאף הוא חלם חלום מספר פעמים  אודות יהודי בשם אייזיק המתגורר בקראקוב ואשר מתחת לתנור ביתו מוטמן אוצר. מבין אז החסיד שמטרת בואו לפראג היא לשמוע זאת מפיו של ראש השומרים.

בחזרתו הביתה הוא חופר מתחת לתנור ביתו ואכן האוצר שנמצא היה כל הזמן מתחת לאפו בביתו שלו - מצא את האוצר והתעשר. מעשה זה היה ידוע באירופה וכן במזרח התיכון. מקורות הסיפור מופיעים כבר בתלמוד הירושלמי ובמדרש והיא מסווגת בשם "האוצר שבבית". רבי נחמן מברסלב ראה בכך משל לכל אדם הבא אל הצדיק לשם התפתחות רוחנית ושעליו בעצם לחפש בביתו, כלומר בתוך עצמו ושם ימצא את האוצר הרוחני שבלב. המסר הוא, שעל האדם לצאת למסע הרוחני ולהיות בעל כוונה ומוטיבציה עזה להבין את משמעות החיים, לעתים להגיע עד סוף העולם על מנת לגלות את האמת שבליבו. ספרו הידוע של פאולו קואלו "האלכימאי" מבוסס על רעיון זה כמוטיב מרכזי.

נשמת עולם

אפלטון, מגדולי הפילוסופים המערבים בכל הזמנים (יוון, המאה ה-5 לפנה"ס) ייסד אסכולה פילוסופית רוחנית שלטענתה גם החומר הינו רוחני. לתפישתו העולם הגשמי, או עולם העשיה, הינו דיוקן של עולם הרוח. הכוח האלוהי, מהווה את נשמת העולם ונפש האדם כמו נפש העולם היא נצחית וכלולה בתוך הרוח האלוהית. לפי אפלטון בדיאלוג פידון, הנפש היא חלק אלוה ממעל. על-פי תורת האידיאות של אפלטון החומר הוא רוחני במהותו והעולם הגשמי הינו כתבנית העולם הרוחני, דהיינו האור הנאצל מן האצילות (תפיסה זו זהה כמעט לחלוטין לתפיסה הקבליסטית היהודית) על פי היהדות והקבלה האלוהים הוא הממלא את הכל (אימננטי לעולם, מהות הכל) - מגרגר החול אשר על שפת הים ועד מרחבי הגלקסיות. כמובן שהאלוהים ממלא כל דומם צומח חי ומדבר בעולמנו. ההיבט הראשון של התפישה היהודית הינו התכללות כל הנברא בתוך הבורא (הכל שרוי בתוכו). הווייתו מצויה בכל והוא מקור החיים של כל ה"יש". בשל היותה רוחנית אין האלוהות גלויה לחושים הקולטים רק את המוחשי. אנרגיית האלוהים המתבטאת בין היתר באנרגיית הנשמה היא המפעילה את כל היקום והיא אחראית להתהוותו במפץ הגדול. כמו כן אחראית האלוהות ליצירת כל חוקי הטבע בעלי הדיוק המתמטי הפלאי המורים על תבונה אינסופית.

 

סיפור קטן פשוט בעל מסר עמוק

בשנת 1943 (לפני 70 שנה) יצא לאור ספר קטן ודק בעל 75 עמודים בפורמט קטן, במקור בצרפתית, העוסק במשמעות הקיום האנושי ובמשמעות האהבה וכתוב כסיפור ילדים. מחברו אנטואן דה סנט אכזיפרי מציגו כסיפור מסע של "הנסיך הקטן" העוזב את כוכבו הפצפון ויוצא אל מסע על פני כדור הארץ. המפגש הדמיוני בין המחבר לבין הנסיך הקטן מתרחש במדבר סהרה, כלומר שומקום. מאז ועד היום היה ונשאר הספר "הנסיך הקטן" יצירת מופת, ביטוי לפילוסופיה האקזיסטנציאליסטית ההומאנית, ולדעתי כמובן ספר חובה לכל אדם. בשנת 1988 (לפני 25 שנה) יצא לאור בברזיל ספר קטן המכיל 146 עמודים בפורמט קטן, ספר כתוב בפשטות רבה – כה רבה אשר כל משפט שלישי או חמישי בו הוא לדעתי משפט עמוק של חוכמת הלב אשר יש לשננו בעל פה. על פניו, "האלכימאי"  של פאולו קואלו מברזיל הריהו "סיפור פשוט" אודות מסע של טרנספורמציה נפשית רוחנית אותו עובר הנער, גיבור הסיפור, בדרכו למציאת אוצר של זהב. האוצר המוחשי אמור להימצא ליד הפירמידות במצרים הנחשבות עד עצם היום הזה למרכז אנרגטי על פני כדור הארץ המשמר ידע עתיק. הפירמידות מייצגות ידע שכיום הוא עלום אך ככל הנראה בזמנו היה שמיש ונגיש לתרבות בתקופה בה נבנו. מאחר וה"אלכימאי" הוא ספר בעל תפישה דתית רוחנית הרי שהמסר המרכזי הינו כי האוצר המעשי, שם בחוץ, בעולם, ניתן לגילוי רק לאחר שנוצר החיבור לאוצר שבלב, אשר משמעותו היא איחוד עם נשמת העולם, כלומר הגילוי האלוהי שבכל דבר. זהו תהליך שמתאפיין באופי על-טבעי, נסי ומיסטי. כדי להדגיש את האופי המיסטי של הטרנספורמציה מכניס אותנו קואלו למסתרי האלכימיה (אליה נתייחס בהמשך) ואשר במהותה היא אל-טבעית.

הספר מתייחס לשלוש הדתות המונותיאיסטיות של העולם המערבי – יהדות-נצרות-איסלאם והרעיון המרכזי של המסע לגילוי העצמי מזכיר מאוד את הסיפור היהודי אודות האוצר שתחת הגשר. אלמנטים יהודיים נוספים הם האיש הזקן אותו פוגש הנער, כאשר הזקן הינו סוג של שליח אלוהי, הלובש ופושט צורה בהתאם לצורך ולנסיבות. שמו הוא מלכיצדק מלך שלם (הלא היא ירושלים), והוא מזכיר את המעשר שקיבל בזמנו מאברהם אבינו. כמו כן עונד הזקן על חזהו את החושן (שהיה עונד רק הכהן הגדול היהודי) המשובץ אורים ותומים. כמו כן מוזכר פתרון חלומות יוסף אודות הפרות הרזות והשמנות אשר הצילו את מצרים מתקופת הרעב בזמן פרעה. הגדולה הנוצרית אף היא מוזכרת באמצעות הטרנספורמציה שעבר מצביא רומא כלשהו אשר נשלח לארץ הקודש בראשית הספירה, הושפע מישו, התנצר וככל הנראה הפך לאחד משליחי הבשורה. איש אשר הביא לכך שמיליוני בני אדם ישירו את התפילות הנוצריות בעולם עד עצם היום הזה. שיאו של הספר הינו בטרנספורמציה הרוחנית אותה עובר הנער לקראת סוף הסיפור ומהווה ביטוי לגדולת אללה בעולם שכן הוא מתחולל בפני ערבים מוסלמים. עיקרו של דבר: הנער הוא נוצרי מספרד אשר עזב את המדרשה לכמרים בה למד כדי למצוא אלוהים חיים בעולם הזה. לאחר פגישות בעלות נגיעה יהודית ונוצרית הוא מגיע דווקא לשיאו הרוחני בסביבה מוסלמית. הספר חי לגמרי בשלום ובאחווה עם שלוש הדתות המונותיאיסטיות ואין האחת עדיפה על פני רעותה. אין לאף דת מונופול או בלעדיות על האלוהות שהרי אללה הוא אכבר, או יהוה אחד, וככתוב בספר שמות "אהיה אשר אהיה". אין חשיבות לשם האלוהות, לכינוי האלוהות או לקונטקסט הדתי בו מתייחסים אליו בני האדם שהרי כל היקום שרוי בתוך האלוהות.

 

על האלכימיה

כימיה כולנו יודעים מה פירושה. למעשה אנו עוסקים בכל כל הזמן – כל הכנת כוס קפה או תה, הרי היא יצירת תרכובת כימית, שלא לדבר על אפיית עוגה. את פרוסת העוגה אנו יכולים אמנם לפורר לפירורים אך אין ביכולתנו היומית הפשוטה להפריד את פירור תרכובת העוגה לרכיבים הבסיסיים מהם הורכבה. הרכיבים התמוססו והתרכבו זה בזה הודות לחום האפיה. שלא לדבר על לקיחת תרופות – כימיה נטו. גם בניקיון הבית, הכלים, הבגדים אנו עסוקים בפעולות כימיות של הפעלת חומרי הניקוי הכימיים בעלי יכולת ההמסה של הלכלוך. אז עכשיו אנחנו מבינים – כימיה זה פשוט ויומיומי.

אלכימיה כשמה כן היא – לא כימיה. מעבר לכימיה. רוצה לומר, משהו שאינו מדעי, אינו כפוף לחוקי הטבע, ולפיכך מיסטי, למעשה בלתי אפשרי על פי חוקי הטבע. האלכימיה כאסכולה רווחה בעולם כ-1500 שנה החל מהזמן העתיק ועד המאה ה-18. מטרתה הייתה בין היתר להפוך מתכות רגילות (עופרת, נחושת, ברזל) למתכת אצילית, כלומר לזהב. מאחר והדבר אינו עולה בקנה אחד עם חוקי הטבע ראו בה תורה סימבולית שמשמעותה התמקדות בתהליכים נפשיים של זיכוך רוחני. מטרת האלכימאי הייתה אפוא להוציא את המהות הרוחנית אשר בתוך החומר באופן שיהווה את "שיקוי החיים" ולהעביר את החומר ואת המורפוזה מדומם לרוחני. קיצורו של דבר, לא מובן לשכל הישר והרציונלי, די נשמע פטפוטי הבלים ועיסוק מוזר במטא-מורפוזות רוחניות. עיקרי התורה היה אמור להיות כתוב על "אבן החכמים". ספרים רבים מאוד מלווים באיורים מסובכים ומונחי סתרים נכתבו אודות האלכימיה והם היו מובנים או לא מובנים לעוסקים במלאכה זו. קיצור העניין: בהתבוננות לוגית של השכל הישר אלכימיה הינה תהליך בלתי מתקבל על הדעת ובלתי אפשרי. היא מיועדת לעסוק בהיפוך תהליכי הבריאה אשר לפי התפיסות הפילוסופיות והרוחניות מהותם הינה עיבוי הרוח עד לכדי החומר. האלכימיה התכוונה לעשות את הכיוון ההפוך – מן החומר אל הרוח האלוהית.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אילנה ארד לוין אלא אם צויין אחרת