תופרת חלומות

הוגוורטס בישראל

זה התחיל כשהסתובבנו בקיבוץ געתון ומצאנו שלט: שיקויי געתון.

מה זה שיקויים, נחקרתי מיד. מה זה סימטת דיאגון פה?

הוגוורטס בסביבה?

כשקצת התרחקנו משלט זה נגלה לעיניינו מבצר ענק ורחוק על הר מוקף הרים ומדרונות.

"הנה הוגוורטס הישראלי" קראנו בשמחה.

זזנו קצת עם המכונית והוא נעלם, כראוי לבית הספר הגבוה לקסם.

לבסוף הגענו, מצאנו את אולם קבלת הפנים

אבל הוא היה ריק. כנראה שהם בדיוק הלכו!

אח"כ טיפסנו וחקרנו את כל הקירות המסתוריים והמעברים הסודיים של המבצר

והאמרנו למגדל הכי גבוה. מצאנו בדיוק את הנקודה שההיפוגריף שבר את הקשת בנחיתה.

ואת הנופים הכי מדהימים בארץ (אבל את זה אני תמיד אומרת, בכל מקום בארץ. כי אני מאוהבת בנופים הללו)

המקום היה מצודה חקלאית קטנה בתקופה הצלבנית שחרבה במאה 12 אך  שופצה ע"י דהאר אל עומאר במאה 18. מרחוק נראה המבצר מרשים מאוד, וגם מקרוב נשארו בו אולמות, גרמי מדרגות וקירות סתרים מיוחדים. הוא נקרא אז ג'דין.

במאורעות 1936-1939 שימש המקום כבית משפט ומקום מסתור לכנופיות הערביות.

ב1946 עלה גרעין של השומר הצעיר לקרקע שצמודה למבצר מלמטה. הבחירה לקרוא לקיבוץ יחיעם נועדה להנציח את שמו של יחיעם וייץ שנהרג בפעולת לייל הגשרים, בניסיון לפוצץ את גשר נחל כזיב.

בעתות צרה עברו אנשי הקיבוץ הצעיר אל תוך חומות המבצר והתגוננו בתוכו.

הקיבוץ הצעיר היה מנותק מאספקה- מזון, נשק, תרופות ולכן מפעם לפעם עלתה שיירה מיישובי החוף אל יחיעם. במלחמת השחרור יצאה שיירה כזו דרך כברי לעבר יחיעם ונלכדה במארב. המפקד, בן עמי פכטר, הוציא את השיירה למרות ההתרעות כי האמין (כך מספרים כאן) שהבריטים שמרו על השיירה. על הקרבות וסיפורה הקשה של שיירת יחיעם תוכלו לקרוא כאן.

אתר יחיעם משלב בתוכו היסטוריה עכשווית והיסטוריה עתיקה - ושווה ביקור.

אפשר להתרשם מטכניקות עתיקות להקמת קמרונות, השפעת שיקולי ביצור והגנה על מבנה השער, תכנון מגדל התצפית ושימוש בחומרי בניה שונים למטרות שונות (גיר וכורכר).

בימי חג הסוכות מתקיים בו פסטיבל רנסאנס ובימי שישי וחמישי בערב- בהרשמה מראש- סיור עששיות מודרך. עוד מידע- באתר של רשות הטבע והגנים.

לסיום ירדנו לטבילה קצרצרה בעין געתון

ביחד עם עשרות שפריריות יפות בטן שעופפו ללא הרף

ומזכרות לא יפות שהשאירו במעיין המוגלגים או האנשים שלא יודעים שכמו שהם הביאו אוכל איתם כך הם צריכים לקחת את הזבל שהם יצרו בחזרה הביתה, ותלו איזו שקית "זבל" על העץ, כאילו שהעץ צריך את זה, וזה כאין וכאפס ממה שמתרחש תחת העץ

על הגדה הנחמדה לשעבר של המים ובצד, כל השקיות והכלים החד פעמיים שהם למעשה כלים לנצח נצחים רק שאנשים זורקים אותם אחרי השימוש ומשאירים לטבע להחנק עם הזבל שלהם.

היתה לנו שיחה על אחריותו של האדם בטבע. לעבדה ולשמרה. לטפל בטבע במינימום- בעיקר להגן עליו ממה שמביאים אליו, ממה שלא שייך, לא לשנות כלום. להשאיר אותו כמו שהוא עד כמה שאפשר.

שיח אברהם פרח בסגול-

חזרנו אל השפריריות והרכב והמפה של מבצר יחיעם בדיוק כשהשמש עשתה סימנים של סוף היום.