טיולים בטבע

Valles Caldera National Preserve

סיימנו את ביקורנו ב-"Soda Dam" עלינו על הככיש המהיר מספר 4 ושמנו פעמינו לכיוון סנטה פה. נכנסנו לאזור הנקרא "Valles Caldera" שהוא למעשה מה שנשאר מהר געש עתיק יומין והכביש המהיר מוביל אותנו בתוך לועו. הדרך ממש מרתקת, עצים ענקיים מסביב כשפה ושם ניראים חלקים שרופים זכר לשריפה גדולה שהשתוללה כאן כשבועיים לפני שהגענו לניו מקסיקו. אולם למרות השריפה עדיין נשארו כאן מספיק עצי מחט ענקיים והצבע הירוק שולט בכל פינה.

הלוע המעגלי הזה נוצר כתוצאה מקריסה של כיפות וולקאניות לאחר שתי התפרצויות מאסיביות לפני למעלה ממליון שנה. עומקו כ-915 מטרים  ממרומי הצוקים שמקיפה אותו ושטחו מורכב מתערובת של עשבי מרעה והרים מיוערים הנחתכים על ידי מספר רב של מעיינות חמים. חיית הבר שבו כוללת 17 מינים של חיות בר הנמצאות בסכנת הכחדה וביניהם ינשופים מנוקדים, ניצים ונשרים, סלמדרות, דגים, צבאים ואיילות, דובים שחורים, אריות הרים, חתולי בר, תנים וציפורים אחרות.

הוא מכיל את אחד המאגרים הגדולים ביותר במערב ארצות הברית של זכובית וולקאנית או בשמה הלועזי "Obsidian" המשמשת ליצור כלי מלאכה שונים, תכשיטים וכיוצא באלה. האתר ניתן לצפייה מהחלל ותמונותיו זכו לפרסום רב במספר מגאזינים גדולים ביניהם "National Geographic" ומבחינה מדעית הוא נחשב לחשוב ביותר מבין הרי הגעש על פני כדור הארץ. אתר זה שימש גם כביתם של שבטי ה-Jemez וה-Pueblo האינדיאנים העתיקים ואותות לכך קיימים בו בכל פינה.

הקליקו על התמונות להגדלה

האתר נקרא "Valles Caldera" ולמעשה הינו שרידיו של הר הגעש Jemez לשעבר. זהו שקע מעגלי ענק בקוטר של 23 קילומטרים מוקף בצוקים גבוהים. המדרונות העליונים והקניונים הרבים בשטח מכוסים ביערות ענקיים ורק בסיסו הוולקאני נשאר חשוף מעצים. עשבים וצמחייה נמוכה מכסים אותו ומשווים לו צבע ירוק בהיר המהווה ניגוד נפלא לצבעי היערות שמעליו.

הכביש המהיר מספר 4 עובר בין ההרים המקיפים את הר הגעש ולמעשה אנחנו נוסעים ממש בתוך לועו. מורדות ההרים מכוסים בעצים גבוהים רובם עצי מחט והצבע הירוק כהה שולט כאן בכל. בחלקים מסויימים העצים ערומים זכר לשריפה הענקית שהשתוללה כאו כשבועיים לפני ביקורנו כאן אולם בטוחני שבאביב הבא לאחר שיפשירו השלגים הם יוריקו שוב.

מפת האזור בו עברנו.

וכמובן גם סירטון תיעודי על האזור הנפלא:

Valles Caldera National Preserve - Intro From Highway 4

מפאת השעה המאוחרת וזמן הנסיעה חזרה לסנטה פה עצרנו רק ממש למספר דקות התרשמות ואני בטוח שבביקורנו הבא בניו מקסיקו זו תהיה אחת התחנות הראשונות בהם נבקר. כאן הסתיים גם ביקורנו בניו מקסיקו ואריזונה כשמחר נתארגן לחזרה הביתה ללוס אנג'לס. כבר נרמז לנו שמחכה לנו הפתעה מחר בערב ועל כך ברשומה הבאה.