טיולים בטבע

סכר הסודה

עזבנו את צ'אקו קניון בשעות הצהרים הלוהטות ושמנו את פנינו לאתר קריר יותר הנמצא כ-136 מילין מזרחית משם, דרך שארכה כשעתיים ומחצה. קשת וסתיו ניצלו את הנסיעה למנוחה וישנו שנת ישרים כל הדרך, אני ממש השתאיתי לנוכח השינה העמוקה בה הן שקעו, איך הן עשו זאת איני מצליח להבין, הלוואי עלי, הייתי די עייף מההליכה המרובה בצ'אקו קניון ובשום פנים ואופן לא הצלחתי לחטוף ולו תנומה קלה למרות שג'ייקוב נהג, הייתי נרגש מאד למראה הנוף הפראי הנהדר שליווה אותנו לכל אורך הדרך ובשום פנים ואופן לא נתן לי אפילו את הצ'אנס הקטן ביותר לנמנם מספר דקות. למותר לציין שגם המצלמה לא נתנה לי מנוח ולעיתים חשתי שהיא כאילו מעלה עשן מרוב שימוש. היום לאחר שמיינתי וערכתי את התמונות אני יכול רק להביע את הערכתי אליה, היא עשתה לי עבודה נהדרת!

שעתיים וחצי מאוחר יותר הגענו למה שהתגלה לנו כפלא גיאולוגי מושלם.

זהו סכר טבעי שנוצר במשך שנים רבות על נחל החיימז כתוצאת מהתאספות אדירה של מינרלים הנשטפים לכאן כל העת מ-15 מעיינות סמוכים ופתחים מיוחדים להובלת מי שטפונות שבנתה מחלקת התחבורה של ניו מקסיקו כשסללה את הדרך המהירה העוברת בסמוך.  מפל מסוג כזה לא ניראה לעיתים קרובות ומה שמייחד אותו היא צורת הזרימה של מקורות המים מהם הוא ניזון. כשאנחנו ביקרנו במקום כמות המים היתה קטנה מאד אולם בכל אופן הספיקה על מנת להשוות לו מראה וצורה של מפל זורם.

החנינו את המכונית ממש מטרים ממנו על הכביש וירדנו כחמישים מטרים להתבונן בו מקרוב ולחוש אותו. הילדות כמובן החליפן את בגדיהן לבגדי ים ומיד השתכשכו להנאתן במימיו החמימים שחומם מגיע ל-48 מעלות צלסיוס. לא יצא לי להכנס למים מעצם מלאכת התיעוד אולם הצלחתי בכל אופן להטביל מעט את ידי ולחוש את חומם המענג. במים יש ריכוז גבוה של גופרית וסירחונה נישא למרחקים, אומרים שמעינות גופרית טובים לבריאות אולם לי אף פעם לא יצא לבחון את המצב לאשורו והסתפקתי הפעם רק במבט.

הסכר ניקרא "סכר הסודה", איני יודע את הסיבה לכך אולם אם זה היה תלוי בי הייתי קורא לו "סכר הגופרית" על שם הריכוז הגבוה של הגופרית במים והסירחון שהיא מדיפה לכל האזור.

הקליקו על התמונות להגדלה

שלט מאיר עיינים קיבל את פנינו מיד לכשהגענו לסביבת המפל הניראה כאן מצידו הימני של השלט במורד הדרך.

החנינו את מכוניתנו בצידי הכביש המהיר מספר 4 וירדנו לבקר את המפל המיוחד הזה.

הסכר הטבעי נוצר מעל נחל החיימז על ידי משקעים מינרליים במים שמגיעים לכאן ממספר מעיינות חמים באזור ומהווה פלא גיאולוגי מרשים שנוצר במשך מאות שנים ועשיר במערות קטנות ומפל מים בגובה של כעשרים מטרים הזורם בתוך המערה המרכזית. זה אחד האתרים הפופולאריים ביותר בני מקסיקו ומאות אלפי מבקרים פוקדים אותו מידי שנה.

נחל החיימז עדיין מכיל מעט מים למרות שהשלגים מזמן כבר הפשירו וזורם בדרכו לסכר.

יצר הסקרנות גרם לי לטפס מעלה על הצוקים שמעל לסכר ומשם הצלחתי לתעד את המשכו של הנחל בעוברו את הסכר שמתחתי.

סתיו (מימין) וקשת  ניצלו את ההזדמנות לשתכשך מעט במים החמימים וחוו את הכיף הקייצי שהאתר מציע למבקריו.

בסמוך למפל קלטו עיני עצם שהזכיר לי מעט את הביקור שלנו בבנדליר יומיים קודם לכן. ראיתי שוב נחש! אל דאגה, הפעם זה היה נחש מברזל שהיה קבוע על פיסת עץ ויחד עם צפרדע מתכתית שאירחה לו כחברה שימשו קישוט תואם לסביבה הפראית.

מפת הדרך לאתר ומיקומו באזור

וכמוכן שצירפתי גם סירטון תיעודי קצר שצילמתי באתר.

בילינו במקום שעה תמימה ובסיומה יצאנו חזרה לסנטה פה ובדרכנו עברנו במרכזו של לוע געשי ענק שגם הוא סיפור מעניין לכשלעצמו ועל כך ברשומה הבאה.