00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

כן, לא, למה לא?

הספסל המיותם בתחנה

                                            

 

ספסל למי שלא יודע הוא רהיט המיועד לישיבה, בדרך כלל של יותר מאדם אחד. יש גם כל מיני ביטויים עם ספסל כמו: ספסל הלימודים, ספסל הנאשמים, שחקן ספסל, ועוד. אבל הפוסט הזה הוא דווקא על ספסל אחד קטן, שאי אפשר לשבת עליו. מישהו כנראה שכח את השימוש האמיתי והעיקרי שלו, אם בתחנות אוטובוס, מקום בו הוא נחוץ יותר מבכל מקום אחר, הוצב ספסל כל כך קטן שבקושי מספיק לאדם אחד... ולמה אני מתכוונת??....
בחודשים האחרונים עיריית חיפה (ואולי גם בערים אחרות, לא בדקתי, אתם מוזמנים לשתף אותי...) החליפה ברחבי העיר את תחנות האוטובוס הישנות. התחנות החדשות לכאורה נראות אסתטיות ומעוצבות יותר, אך הן לא באמת נועדו לרווחתם ונוחיותם של ציבור הנוסעים. נהפוכהו, מישהו החליט כנראה להתעלל בהם עוד יותר...לא מספיק שגם ככה הם נאלצים לחכות זמן ממושך לאוטובוס המיוחל, שהרי ב"אגד" אנחנו כבר יודעים, לא תמיד עומדים בזמנים...

לפי הסקר האחרון שבוצע, זמן ההמתנה בישראל לאוטובוס הוא כ-15-20 דקות בממוצע, שזה הרבה מאוד זמן כשממהרים/עייפים,/קופאים מקור/נרטבים בגשם. אבל הקושי הגדול באמת הוא בעיקר לאוכלוסיה המבוגרת. כשאני אומרת "מבוגרת" אשתדל להגדיר את זה ברגישות מוגברת וגם להיות יותר ספציפית, כי אני בעצמי נכנסתי רק לא מזמן לקטגוריה של המבוגרים...אבל אתם בטח מבינים שאני מתכוונת לגיל הזיקנה ולא לגיל העמידה...
ידוע שרוב המשתמשים בתחבורה הציבורית, מלבד כל אלה שאין להם רשיון נהיגה, ילדים או סטודנטים, הם גם לא מעט זקנים וקשישים (את טווח הגילאים אני משאירה לכם לקרוא לבד בויקיפדיה...). לאוכלוסייה הזו שצריכה להישאר לעמוד עמידה ממושכת היא כמובן סבל מתמשך. הספסל החדש שהציבו בתחנות הוא הרבה יותר קצר וצר מהספסל הקודם ובקושי יכול להכיל שני אנשים, וגם אז רק אם שניהם ממש רזים ויושבים מכווצים...ואם אני כבר מתארת לכם איך נראית התחנה החדשה, אז הקירות שלה בהשוואה לישנה, פתוחות וחשופות יותר, והתקרה קצרה ולא יכולה לספק מגן לנוסעים מפני הגשמים בחורף. בקיצור, הבנתם נכון. זלזול והרעת תנאים לנוסעים הממתינים...

 

                                   

הטריגר לכתיבת הרשומה הזו היה, שהמתנתי השבוע לאוטובוס (כן, גם אני נוסעת בתחבורה ציבורית...) ולידי עמדו לחכות בתחנה גם שני אנשים מבוגרים מאוד ולשניהם לא היה מקום לשבת. הספסל כבר היה תפוס ע"י שני אנשים אחרים. המדרג וההיררכיה ל"מפני שיבה תקום והדרת פני זקן" מאוד ברורים. יש מבוגר, מבוגר מאוד, זקן, זקן עם מקל וקשיש (האחרון...ממילא כמעט ולא נוסע באוטובוסים). ברור לנו שהצעיר בחבורה אמור לקום למבוגר יותר. הענין הוא שהזקנים החביבים שישבו, הזדקקו למקום ישיבה לא פחות מאלה שעמדו, וגם ככה נאלצו להצטופף בקושי על הספסל הקצר. ה"מבוגרים פחות" נשארו לעמוד דקות ארוכות עד שהאוטובוס הגיע. הבחנתי כאמור שמאוד קשה להם. אחד מהם גם נשען על הקיר והתנשם בכבדות. מפה לשם...התחילה שיחה ביננו על נושא הספסל החסר. אחד מהם גם התבדח ואמר שאם היה לו כח, היה סוחב איתו כסא מתקפל (הופתעתי שעוד נשאר לו אוויר להתלוצץ...). המפגש הזה עם החבורה ה"צעירה" והנחמדה, יחד עם גודלו המגוחך של הספסל החדש, השאיר אותי כמה שעות עוד אחרי זה חושבת על זה. גרם לי לרצות לעשות משהו. עשה לי חשק לנקוט יוזמה ולברר מי הם הגורמים האחראים על הצבת הספסלים האלה בתחנות האוטובוס.  

לא פעם אני נתקלת במצבים מסויימים שמקוממים אותי, אבל בגלל שאני לא אוהבת להרגיש מטומטמת שמנסה לחנך את כל העולם, אני לא פועלת. למרות שאני נחשבת לאדם דעתן ואכפתי, אני ממש גרועה במאבקים חברתיים סביבתיים. שונאת להתעסק בלכתוב מכתבי תלונה למוסדות וארגונים. כנראה שנדרשות לזה תכונות אופי שאין לי. אבל במקרה הספציפי הזה הרגשתי איזה דחף פנימי שמניע אותי. הרגשתי צורך לעשות צעד אחד קטן קדימה.  אז החלטתי שבנוסף לכתיבת רשומה שאותה היה לי ברור שאכתוב, גם לפנות טלפונית בפנייה ממוקדת ומנומסת ולגשש בענין. ובשלב השני אם יהיה צורך, "אשחיז" את המקלדת ואנסח פנייה הולמת. אולי אפילו נכתוב את זה ביחד ובעזרתכם היא גם תהיה חדה ונוקבת...   

ההיגיון שלי אמר ש"אגד" אמורים להיות אחראים על התחנות שבהם ממתינים הנוסעים לאוטובוסים שלהם. אז התקשרתי למח` פניות הציבור שם. מהר מאוד התבדיתי. מסתבר שהמוח שלי עובד אחרת, או במילים אחרות, הגיע הזמן שאפסיק לחפש כל החיים רק אחרי דברים הגיוניים...ב"אגד" הסבירו לי, ויש לציין שעשו את זה באדיבות, שלא הם האחראים, אלא העירייה דואגת לתחנות האוטובוס שלה בעיר. אז פניתי ליחידה לפניות הציבור בעיריית חיפה. אני מקווה שברור לכם שלא הסתיים הבירור בטלפון אחד. רק אחרי שהעבירו אותי מאחד לשני, נזכר מישהו לעדכן אותי שגם הם, לא בדיוק מי שאמורים לטפל בזה ובעצם, הנושא של התחנות הועבר לחברה חיצונית שתטפל בענין. החברה החיצונית הזו היא  חברת "יפה נוף", חברה בת קבלנית של העירייה. בשלב הזה כבר הרגשתי שאני מתחילה קצת לאבד את הסבלנות שלי, אבל המראה של הזקנים מהתחנה לא יצא לי מהראש וגם ידעתי שלא יעזרו פה עצבים וצעקות...אז המשכתי בטלפונים, כי הרגשתי שזה המעט שאני יכולה לעשות. חב` יפה נוף היא חב` לתחבורה, תשתיות ודרכים והיא זו שממונה על החלפת התחנות הישנות ברחבי העיר. חייגתי לשם בתקווה שסופסוף הגיע הזמן הנכון למצוא את האדם הנכון בתפקיד הנכון. קיוותי לסיים את סדרת הטלפונים לאותו יום, אבל גם אצלם עברתי בין אנשים ומחלקות, רק שלהבדיל כאן, הגעתי בסוף לידיים הנכונות. אבל אתם בטח מתארים לעצמכם איך הגעתי...מותשת ועצבנית ויש לציין גם לא מעט תוקפנית...מה שגרם לי להיות לא הכי במיטבי...אבל לפחות אני חייבת להודות שהופתעתי לטובה. הרגשתי שאני סתם מתפרצת לדלת פתוחה. מסתבר שהממונה על מח` קשרי לקוחות, שהרשים אותי כאדם סימפטי ורגיש, מודע היטב לבעיית הספסל הקצר. בשיחה נעימה שהתקיימה איתו הוא סיפר לי שאת הספסלים האלו, שאגב, מיוצרים בעצם בסין (כן, גם ספסלים אנחנו מביאים מהסינים...) הגיעו אכן במידות מאוד קטנות. הם תוכננו ויוצרו לפי המידות המקומיות, שהרי הסינים ידועים במידותיהם המיניאטוריות. נכון שאומרים "סוף מעשה במחשבה תחילה" ולא ברור לי למה לא מסרו למייצרים את הנתונים המתאימים למידות בארץ כדי לייצר ספסלים גדולים יותר, אבל הרי אמרתי לכם קודם שכבר לא הייתי במיטבי כשדיברתי איתו, אז את זה כבר לא שאלתי...בכל אופן, האדון הנכבד הבטיח לי שבחברה שלהם משקיעים עכשיו מחשבה איך להביא לפתרון הבעיה. שזה יהיה ע"י החלפת הספסל עצמו או ע"י הוספת ספסל נוסף. לי כאמור לא משנה מה הם יחליטו לעשות בסוף, רק שיעשו. לכן לעת עתה התשובה הזו סיפקה אותי וזה נראה לי כפתרון משביע רצון. אבל אם אתם חושבים אחרת ושאני צריכה גם לנסח פנייה בכתב, אשמח לשמוע את דעתכם. רק אל תשכחו שתצטרכו לעזור לי לנסח אותו...

                                      

 

מה שבטוח על מודעות פרסומת אף אחד לא מוותר. בעידן שלנו הפרסום הוא התחום השולט בארץ והוא קיים בכל מקום. סמוי או גלוי. על כן דאגו לקיר בתחנה שיהיה מיועד לחשוף את הנוסעים לפרסומות. הם רק לא לקחו בחשבון שכשמתייחסים בזלזול לנוסעים וגורמים להם לעמוד הרבה זמן ו"להתייבש" , אנשים לא מוצאים ענין במודעה, באותה מידה אילו היו יושבים בנחת על הספסל בתחנה...

ואם כבר הזכרתי  את "אגד"...בכל העולם בערים הגדולות ישנה מגמת עלייה של שימוש בתחבורה ציבורית, רק אצלנו המגמה הזו לצערי יורדת. אנשים מרגישים שאין להם על מי לסמוך. במקום לשדרג את מערך התחבורה עם קווים שעובדים בתדירות גבוהה, עמידה בזמנים ותחנות נוחות ונגישות, המצב פה בארץ הפוך. אז נכון. אני חייבת להגיד גם מילה טובה קטנה. "אגד" הכניסה בשנה האחרונה מערכת מידע באוטובוסים, הכוללת מערכת כריזה וצג עם שמות התחנות, שעוזר לנוסעים לזכור ולשים לב מתי הם צריכים לרדת, אבל חשוב לזכור לא פחות את כל הנוסעים האלו, כשהם עוד בשלב ההמתנה בתחנה...

 לפחות בשורה אחת קטנה משמחת יש לכל הנוסעים באוטובוסים. אני לא יודעת אם שמעתם על זה, אבל ישראלים פיתחו אפליקציה חדשה שמאפשרת לדעת בכל נקודת זמן איפה נמצא האוטובוס המיועד ומתי בדיוק הוא יגיע לתחנה. אין סיבה שלא תהיה אופציה כזו, אם יש כבר אפליקציית ניווט "וויז" מוצלחת, שמתריעה על עומסי תנועה ומכשולים, למה שלא יהיה אפשרי לעדכן גם את כל הנוסעים הממתינים, כדי להקל עליהם במקצת את החיים. אז יש תקווה...   

שבת שלום

                                    

 

* התמונות מ-Google

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

36 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Avivamar אלא אם צויין אחרת