00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

עולמו של מתנדב

תיקון שבועות - ממגילת רות לכותל המערבי

 

 

הדברים הבאים לקוחים מדבר תורה שנתתי היום בבוקר בקהילת תפארת שלום ברמת אביב

חג שמח,

פעם שעברה שעליתי לדבר על הבימה, דיברתי על ערכי תיקון העולם בשם הארגון שבו אני עובד– העמותה לקידום החינוך ביפו היום, ברוח החג אני מבקש לדבר עמכם על ערך יהודי נוסף – פלורליזם בשם הארגון שבו הייתי שליח ואליו אני חוזר בקיץ הקרוב– ההלל של אוניברסיטת אילינוי באורבנה-שמפיין.

ההלל באורבנה-שמפיין שבמדינת אילינוי בארצות הברית הוא ההלל הראשון בעולם. הוא נוסד לפני 90 שנה – ב- 1923 כשתפקידו לספק שירותים דתיים וקהילתיים לסטודנטים ופרופסורים יהודיים שהגיעו ללמוד וללמד באוניברסיטה שנמצאת שעתיים וחצי דרומית לשיקגו. המטרה הייתה פשוטה – להיות בית יהודי מחוץ לבית, מרכז קהילתי יהודי שמציע מגוון אפשרויות לשימור הערכים והידע היהודי לצד מפגש חברתי. כיום יש למעלה מ-500 מרכזי הלל באוניברסיטאות ברחבי העולם, זה כולל את ההלל של אוניברסיטת תל אביב הסמוכה לנו ועוד 6 מרכזי הלל אחרים בארץ.

ההלל של אוניברסיטת אילינוי משרת כ-4000 סטודנטים יהודיים אשר מהווים כ-%10 מאוכלוסיית הסטודנטים בקמפוס. במסגרת ההלל נחגגים החגים היהודיים, ארוחות שבת, אירועים חברתיים, עבודה חינוכית והסברתית על ישראל ועוד.

אחד ההיבטים החשובים של ההלל של אוניברסיטת אילינוי ושל הללים רבים אחרים שאוכלוסיית היעד שלהם גדולה מספיק כדי לאפשר זאת – היא מספר המניינים הנפגשים בו מדי שישי בערב כדי לערוך קבלת שבת. ההלל של אוניברסיטת אילינוי מציע מדי ערב שבת שלוש מניינים לשלוש התנועות המרכזיות ביהדות – קונסרבטיבי, רפורמי ואורתודוקסי. המניינים מקיימים את קבלת השבת באותו זמן ולאחריה מתקיימת ארוחת שבת משותפת אליה מגיעים סטודנטים נוספים. סטודנטים מוזמנים לעבור בין המניינים ולהתנסות ובין המיני קהילות הללו יש תנועה מתמדת בין הסטודנטים.

התופעה הזו של הכלת מספר תנועות יהודיות תחת אותו גג היא ייחודית להלל במרקם הארגונים היהודיים בקמפוסים. לא סביר שתמצאו סטודנטים יהודיים מצטטים את השל בבתי חב"ד או שרים "מי שברך" בניגון של דבי פרידמן בארגוני הקירוב השונים שנכנסים לאיטם לקמפוסים בארץ ובחו"ל.

ויחד עם זאת, הערך הפלורליסטי לא זר לתרבות היהודית. סיפור מגילת רות והשלכותיה הוא אחת העדויות היפות ביותר לכך. סיפורה האישי של רות המואביה הבוחרת לבוא עם חמותה היהודייה לשבט יהודה תחת הסיכון של נידוי ואולי אף של עונש מוות הוא ההוכחה שלערך הזה יש מקום של כבוד בקנון היהודי. למרות האיסור על קבלת המואבי בקהל ישראל נעמי נענית להפצרותיה של רות כי "עמך עמי – אלוהייך, אלוהי" והשתיים חזרו לשבט יהודה. ככל הנראה הבינה נעמי כי עם ישראל יכול להכיל בקרבו יותר מסוג אחד של זהות וכך היה הדבר. רות המואבייה לא רק שנתקבלה בקהל ישראל ונישאה לבעז, כסבתו של דוד המלך היא מהווה אבן דרך חשובה בהיסטוריה של העם היהודי. משמעות הדבר היא שנעמי ובועז הם לא היחידים אשר קיבלו את רות. ללא מוכנותם של אנשים לאורך הדורות לקבל את מקומה של רות תחת כנף העם היהודי, לא היה מקומו של דוד המלך מובטח כמלך הנמשח על ידי שמואל בשם אלוהים.

פלורליזם, יש שיטענו אינו ערך יהודי כלל – רב אחד אף טען בפני פעם כי ההוכחה שאין מקום לפלורליזם ביהדות הוא שאין מילה עברית המקבילה לפלורליזם. זה נכון. אין מילה אחת להביע את הערך הזה. אך יש היסטוריה שלמה לכך. עצם הדיון שמתקיים עוד מלפני סיפור מגילת רות על מי רשאי להתקבל בקהל ישראל מראה כי יש מידה של פתיחות בנושא. יתרה מכך – המשמעות של הדיון הזה היא כי בתוך קהל ישראל יכולות להתקיים שלל זהויות ותנועות דתיות אשר עם ישראל הוא עמן והיהדות היא דתן.

אבל פלורליזם הוא לא רק קבלת האחר אל תוך התרבות שלך. הוא גם קבלת האחר בתוך התרבות שלך. ביום שישי האחרון, ערכו נשות הכותל את תפילת ראש חודש הראשונה מזה שנים שבה לא ריחפה מעליהן סכנת מעצר. עטופות בטליתות ובאלפי מתנגדים הן התפללו מוגנות על ידי מדינה, שמתחילה להפנים את חשיבותו שלערך הפלורליזם היהודי. מאות נערות ונשים הובאו באוטובוסים למחות נגד התפילה.

במהלך היום עלתה בליבי התקווה שהנשים הללו אשר רואות נשים אחרות עטופות בטלית ואומרות שמע וקדיש מאותגרות על ידי הרעיון החדש. שבעמדן לצידן ברחבת הכותל עלה אצל חלק מהן ציטוט מהתנ"ך שבו פונה רות לנעמי ואומרת – "עמך, עמי ואלוהייך, אלוהיי".

אני מצפה ומקווה ליום שבו יוכלו קונסרבטיביים, רפורמים ואורתודוקסים לקיים את מנייניהם באופן חופשי ובטוח יחדיו בצילו של הכותל המערבי, כפי שמאות אלפים מהם עושים מדי שבת במרכזי הלל ברחבי העולם. תודה רבה וחג שמח!

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל ארז נמרוד כהן אלא אם צויין אחרת