00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

גוגל דודל

108 שנה להולדת אנטוניו ברני

דלסיו אנטוניו ברני נולד בעיר רוסריו. אמו מרגריטה היתה בת למשפחה של מהגרים מאיטליה, ואביו נפולאון, חייט שהיגר מאיטליה וחזר אליה, מת במהלך במלחמת העולם הראשונה. בגיל 9 החל ברני לעבוד כשוליה בחברת "בוקסדרה ושות`", שייצרה זכוכית צבעונית. מאוחר יותר למד ציור ונחשב למחונן. כשהיה בן 15, שבעה עשר מציורי השמן שלו הוצגו בתערוכה. שלוש שנים מאוחר יותר, זכו ציורי הנוף האימפרסיוניסטיים שלו לשבחים בעיתונים היומיים, לה נאסיון ולה פרנסה. 

ב- 1925 מועדון הרוכבים של רוסריו העניק לברני מלגה ללימודים באירופה. הוא בחר לבקר בספרד ולאחר סיור בערים הגדולות, השתקע בפריז, לצד קולגות מארגנטינה. בתום המלגה נאלץ ברני לחזור לרוסריו, אך זכה במלגה נוספת, הפעם מהפרובינציה של סנטה פה, ושב לפריז. בהשפעת עבודתם של ג`ורג`ו דה קיריקו ורנה מגריט החל להתעניין בסוריאליזם ובפוליטיקה מהפכנית. במסגרת פעילותו זו אייר עלונים של מהגרים מאסיה ועזר להפיצם בפריז. 

ב- 1931 חזר ברני לרוסריו וחי בחווה. אך ארגנטינה של שנות ה- 30 היתה שונה מאוד מפריז של שנות ה- 20, וברני היה עד להפגנות עובדים ולהשפעות המעציבות של האבטלה. הוא ייסד ארגון לסטודנטים ואמנים והפך חבר במפלגה הקומוניסטית המקומית. הוא התוודע לצייר הקיר המקסיקני דוד אלפרו סיקרוס, ובהשפעתו צייר יחד עם מספר קולגות ציור קיר גדול בארגנטינה, שעליו זכה שנים לאחר מכן בפרס. אך בסופו של דבר חשב שציורי קיר לא יכולים להשפיע לכיוון של שינוי חברתי, ולכן החל לצייר דימויים ריאליסטיים שתיארו את המאבקים והמתחים של העם הארגנטיני. סגנון זה נקרא "נואבו ריאליסמו", ריאליזם חדש, והוא היה מבוסס על צילומים.

ב- 1941, לבקשת משרד התרבות, נסע ברני לבוליביה, קוודור, פרו וקולומביה, שם למד אמנות פרה-קולומביאנית. ציורו, השוק האינדיאני, מבוסס על תמונות שצילם בטיול. במהלך שנות הארבעים הגיב למצב הפוליטי בארגנטינה בציורים שביטאו בחריפות את דעותיו. בשנות החמישים עבר לסנטיאגו דל אסטרו, פרובינציה צפונית שסבלה מנזק אקולוגי חמור, וגם שם צייר ציורים המתארים את המצב. אחד מצויריו הוצג בתערוכות באירופה. בשנות החמישים שינה שוב סגנון, וחזר לאקספרסיוניזם ולציורי נוף. 

בשנות השישים הוגדר סגנונו כשילוב של פופ ארט וריאליזם חברתי. הוא החל לאסוף דברים שאחרים זרקו, ולעשות מהם קולאז`ים. בעבודותיו בלטו דמויות שהמציא להן קרא "חואניטו לגונה" ו"רמונה מונטיאל". סדרת עבודות זו סיפרה על העוני והפערים החברתיים בחברה הארגנטינאית. אחד ההדפסים על חואניטו זיכתה את ברני בפרס הראשון בביאנלה לאמנות בונציה ב- 1962. שלוש שנים מאוחר יותר נערכה רטרוספקטיבה מעבודותיו בארגנטינה, שגם הוצגה בארה"ב ובמדינות לטינו-אמריקאיות נוספות. בשנות השבעים פיתח את ציורי השמן על חואניטו ורמונה לפסלים בסגנון דתי. 

בשנות השבעים עבר ברני לניו יורק ושם המשיך לצייר, לחרוט, להכין קולאז`ים ולהציג. ניו יורק נראתה לו עשירה וחומרנית, אך עניה ברוח, והוא הציג את אבחנותיו אלה בעבודותיו. בשנות השמונים החל לצייר ציורים בנושאים דתיים. אנטוניו ברני מת ב- 1981 בבואנוס איירס. 

אותיות הלוגו של גוגל ארגנטינה משולבות בתחריט בסגנון תחריטיו של אנטוניו ברני. את שני ה- o מחליפות דמויותיהם של חואניטו ורמונה. 

התמונה נלקחה מכאן

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

2 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אמא של יותם1 אלא אם צויין אחרת