00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

"אִסְתְּרָא בְּלָגֵינָא קִישׁ קִישׁ קָרְיָא" - אהבה , מחשבות , מולטימדיה , אנימציה , קולנוע , יצירות

ברוכים הבאים!

המבע הקולנועי - מיזנסצינה: קומפוזיציה ועיצוב

10/05/2013
מומלץ לקרוא את סדרת הרשומות הקודמות בסדרה - קודם
המבע הקולנועי - צילום: תאורה וצבע
 

קומפוזיציה ועיצוב

האתגר העומד הפני הקולנוען בעת עיצוב הקומפוזיציה הינו ארגון הצורות, הצבעים, הקווים והמרקמים על משטח מלבני. בקולנוע הקלאסי ארגון זה נעשה במעין שיווי משקל הרמוני. מניחים שאיזון הוא נורמה ברוב פעולותיהם של בני האדם.

העניין הוא שלעיתים סוטים מעקרון זה. למשל כאשר אמן רוצה להדגיש העדר שיווי משקל - כאשר סרט עוסק בדמות נוירוטית או בארוע היוצא מכלל שליטה, הגיוני למקם את הדמות בצורה סמלית במקום במרכז דווקא בשוליים. תמונה כזו מתאימה הרבה יותר להקשר הדרמטי.

(אציין רק שניתן להשתמש במגוון טכניקות לביטוי אותן רגשות ורעיונות – ניתן להשתמש באמצעים  ויזואלים אך ניתן גם לעשות זאת דרך דיאלוג, משחק או עריכה).

 

עין האדם מנסה לחבר את היסודות הצורניים של הקומפוזיציה למכלול הרמוני. היא יכולה להבחין בכ-8 יסודות ויזואליים. אלא שהעין אינה משוטטת אקראית. מה שמנחה אותה היא הדומיננטה. מדובר באזור בתמונה שמושך אותנו בשל ניגוד (קונטרסט) בולט.

בסרטי שחור לבן משיגים זאת ע"י העמדה של כתמים בהירים וכהים זה ליד זה או ע"י תאורה חזקה יותר במיקום הרצוי.

בסרטי צבע משיגים זאת ע"י צבע הבולט יותר מהשאר (אם כי ניתן להשתמש בכל יסוד צורני – צורה, מרקם, קו).

לאחר שהעין קלטה את הדומיננטה היא עוברת ל"קונטרסטים המשניים"... וכך היא ממשיכה לסרוק את התמונה ב"עצירות מבט"...

העניין הויזואלי בדומיננטה תואם את העניין הדרמטי בתמונה. אך היא יכולה להיות תנועה, או למשל עניין פנימי / intrinsic interest – מכוון שהקהל מכיר את ההקשר הסיפורי, יכול חפץ קטן להיות חשוב יותר דרמטית, גם אם מבחינה ויזואלית אינו נראה כך. תנועה כמעט תמיד מהווה קונטרסט דומיננטי בתנאי ששאר היסודות בתמונה נייחים (אם כי תלוי בסוג השוט – היא בולטת ככל שהשוט קרוב יותר, ופחות כשהוא רחוק יותר).

צפיפות - כאמור, העין יכולה להבחין בסביבות 8 יסודות ראשיים בקומפוזיציה. אם אין לצופה דיי זמן לבחון את התמונה מומלץ לא לעבור מספר זה. אך לעיתים דווקא כן רוצים ליצור מבוכה ויזואלית כזו (למשל בשוטים המדגישים אי סדר, בלבול, מלחמה...כאוס ויזואלי יכול לתרום).

יסודות הקומפוזיציה השונים (צורות, צבעים, מרקמים...) נקראים מסות / Weights. העין נאבקת לאחד מסות שונות לכדי תבנית אחת מאוזנת והרמונית. מסה של יסוד אחד יכולה לשמש כמשקל נגד למסה של יסוד אחר ובכך ליצור שיווי משקל ואיזון בתמונה.

אנו נוטים "לסרוק" את התמונה משמאל לימין (אלא אם יש יסודות המנחים אותנו אחרת). החלק העליון של הקומפוזיציה כבד מהתחתון. תמונה נראת מאוזנת כשרוב המסות בחלק התחתון של המסך. ניתן כמובן "לנצל" זאת בצורה הפוכה למטרות סמליות (משהו "מכביד" על הדמות).

דמויות ואוביקטים מבודדים נוטים להיות כבדים מדמויות/אוביקטים מאוגדים – כך למשל הגיבור ה"טוב" בסרטים יכול לאזן קבוצה שלמה של "רעים" רק משום שהוא מבודד.

כאשר מבחינים בתנועה, קווים אופקיים בתמונה נראים כאילו נעו משמאל לימין. וקווים אנכים כאילו נעו מלמטה למעלה. קווים אלכסוניים נראים יותר דינמים. ניתן "לנצל" אפקט זה להראות חוסר שקט פנימי בדמות הנראת כלפי חוץ רגועה.

מבנה שלד כללי ארגוני לקומפוזיציה מועדף הוא באופן מסורתי צורה של X או S , משולש או מעגל.

העיצוב הויזואלי בדר"כ משתלב עם רעיון תמאטי. מדגיש מושגים סמליים. קומפוזיציה מעגלית תרמז על בטחון למשל. קומפוזיציה זוגית תרמז על יחסים בין זוג וכו` וכו`...

 


 

 

האזרח קיין

 

דוגמא לדומיננטנה מהסרט "האזרח קיין". הדומיננטה היא צ`ראלס - הילד שברקע.

הוא בולט מבחינה ויזואלית בשל הניגוד הבולט בין בגדיו הכהים לרקע הבהיר.

מה גם שהוא נושא השיחה בקטע...

  


 

 

ביג

 

 

"מבוכה ויזואלית" (הדוגמא מהסרט "ביג").

 

 


 

 

 

האחים קריי

 

 קומפוזיציה זוגית - שווה ערך צורני לרעיון הסרט - תאומים ששלטו בעולם הפשע ("האחים קריי").

 


 

בתמונת הרשומה הראשית ניתן לראות דוגמא מהסרט "400 המלקות". סערת  הרגשות מתבטאת ע"י הקווים האלכסוניים של הגדר.  בנוסף תחושת המלכוד נרמזת ע"י מסגור הדוק מכל צידי הפריים וגם ע"י מיקוד רדוד מאחור והגדר שמלפנים.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

RSS
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Noam S אלא אם צויין אחרת