ליאתה

אומבריה תחילה / Umbriacarsi, להשתכר באומבריה

המצאתי פועל חדש באיטלקית.

Ubriacarsi בעברית משמעותו להשתכר, Umbria זה מחוז שמשכר אותך עם כל הירוק+תרבות+אהבה.

אז המצאתי פועל חדש באיטלקית UMBRIACARSI (אומבריאקרסי) = להשתכר מאומבריה

***

החלטנו לצאת לטיול סופ"ש ארוך באומבריה. תחזית מזג האוויר הראתה שהולך להיות מזג אוויר גשום ברוב הזמן, אבל זה מה

שהוזמן והוחלט, חוץ מזה קצת גשם זה לא מה שימנע מאיתנו לטייל, מה אנחנו עשויים מסוכר?

תמיד יש לנו מטריות גדולות ברכב והפעם הצטיידנו גם בקטנות בתיקים

לאומבריה יש אופי משלה ובבקשה אל תשוו אותה לאף אחרת.

מדובר במחוז עם חזון וכבוד, לא עוד "אחות של" או "תאומתה" אלא עומדת איתנה בפני עצמה.

אומבריה זו של פרנצ`סקו מאסיסי (ASSISI)... של זעפרן מקאשיה (CASCIA)... של אוניברסיטת הזרים בפרוג`ה (PERUGIA)... אומבריה של היין הלבן של אורבייטו (ORVIETO)... של השמן של טרבי (TREVI)... של בדים וכרמים ממונטהפלקו (MONTEFALCO)... אומבריה של עבודות הזכוכית מפיאגרו (PIEGARO)... של עדשים מפוליניו (FOLIGNO)... של קרמיקות מדרוטה (DERUTA)... אומבריה של פול מנוצ`רה אומברה (NOCERA UMBRA)... של טרטופו ביאנקו מואלטופינה (VALTOPINA) או טרטופו נרו מספולטו (SPOLETO)... אומבריה של עבודות ברזל יצוק מגוביו (GUBBIO)... של מפלי השיש בנארני (NARNI) ושל פרושוטו מנורצ`ה (NORCIA)...

***

כשאומרים אומבריה מתכוונים להרבה ירוק, גבעות, הרים, עמקים, ערפל בשעות הבוקר ונהרות.

כשמבקרים באומבריה מבינים שאנשים טובים באמצע הדרך זו לא רק שורה משיר של נעמי שמר.

אומבריה מתפרשת על 8456 קמ"ר, יש בה שתי פרובינציות – פרוג`ה וטרני.

אגם טראסימנו (Lago Trasimeno) שנמצא בה הוא האגם הרביעי בגודלו באיטליה.

נהר הטיבר עובר בה מצפון לדרום ומפלי השייש (Cascate deIIe Marmore) בגובה 165 מטרים מצויים בה.

מקיפות אותה בכיוון השעון לה מרקה, לאציו וטוסקנה! יש גם את אברוצו במרחק נגיעה.

אחרי בדיקה באתרים השונים המציעים פתרונות לינה כולל פעילויות של חישוב מרחקים מנקודת היעד אל טיולי הכוכב שבחרנו לעשות, החלטנו להתארח בבית מלון בפרוג`ה. מצאנו דיל לא רגיל למלון בשם HOTEL PERUSIA שהייתה בו חנייה לרכב שלנו והמחיר היה מצויין!

היו מספר ביקורות פחות טובות מאחרות אך החלטנו ללכת על כל הקופה ולהזמין בו חדר זוגי לשלושה לילות (לא כולל ארוחת בוקר – אם רוצים אפשר להוסיף ארוחת בוקר בתשלום ויש דיל עם משקאות המיניבר שמבחינתנו היה מיותר).

ממול המלון יש מסעדה שנמצאת במבנה ימי ביניימי טיפוסי לאיזור - תמונות ועוד בהמשך.

יצאנו מהקוסטיירה בשישי בבוקר, עדכנו את ה-GPS ואחרי מספר שעות הגענו ליעד הראשון דרך כביש S.S. 3

ספולטו!

חנינו את הרכב בחניון "Ponzianina" (חניון פתוח עם מצלמה) ליד המדרגות הנעות שמובילות אל

ה-Rocca Albornoziana e Ponte deIIe Torri.

שכחתי לספור כמה מהן יש, אבל מספיק זה בטוח! (למטה: תמונת נוף מרחבת תצפית בין המדרגות)

יצאנו מהמדרגות הנעות שמאלה לכיוון העיר (אפשר להמשיך ל-Museo nazionale deI Ducato) ועלינו מעט ברגל לאורך

הטיילת עם הנוף, המשכנו מעט וירדנו לכיוון מרכז העיר דרך Via Saffi. מצד ימין שלנו המדרגות הובילו אל הדואומו, כנסיית Santa Maria Assunta שהייתה סגורה.

ברחבת הדואומו מתקיים פסטיבל שני העולמות שנוסד ע"י ג`אן קרלו מנוטי (Menotti), יתרחש ביוני-יולי 2013.

המשכנו ישר דרך הרחוב ומצד שמאל במספר 8 מצאנו את Il norcino.

אם אפשר לקרוא לו סוג של מעדניה למוצרים מנורצ`ה כמו סלמי, יש לאלסנדרו עוד מוצרים מקומיים בחנות כמו ריבות, תבלינים,

גבינות, דבש, פסטות וכו`. לא זול אצלו אבל הוא מכין את הסלמי והנקניקיות (סלסיצ`ה) בעצמוהוא רצה לתת לנו לטעום

אך סירבנו בנימוס  פתוח כל יום – כולל ימי ראשוןאז אם אתן/ם בספולטו ובא לכן/ם להציץ, לטעום או לרכוש תכנסו.

המשכנו בדרכנו אל כיכר השוק יחד עם המזרקה (בתמונה למעלה). דרך השוק הובילה אותנו בירידה כאשר מצד ימין היה

רחוב סן גרגוריו דלה סינגוגה (San Gregorio deIIa sinagoga), זהו הזכר יחיד שנשאר מהחיים העבריים בספולטו,

רחוב בצורת פרסת סוס

הקהילה היהודית חיה בספולטו במאות 13-16. יש עדויות שיהודים היגרו מנארני לספולטו בסביבות המאה ה-16 יחד עם הרופא

Vitale Antonio de` Pomis. עם הקמת הגטו של רומא בשנת 1555 על ידי האפיפיור פאולוס הרביעי. זקני קהילת ספולטו

נעצרים ונשלחים לרומא, הנוכחות היהודית בעיר מדללתבשנת 1569 מגורשים כל היהודים מספולטו ונמחקת זהותם

מהעירעשינו סיבובצ`יק ברחוב הקטן וחתול מתוק הציץ אלינו מחלון של אחד הבתים.

הוא גירד את החלון כאילו רצה לצאת אלינו

חזרנו אל Viale deI Mercato שם פגשנו ברופא נחמד (יש לו תיק של רופא, הוא נראה כמו רופא+משקפיים = הוא רופא, התמונה למטהשהשיב לשאלה "היכן הבר-קפה הכי טוב בספולטו?" בתשובה "Tebro".

זהו בר-פסטיצ`ריה (קונדיטוריה בעברית) הנמצא ב- Via Minervio 1. נכנסנו והחלטנו לשבת על 2 קפוצ`ינו ושתי עוגיות קטנות

אחת עם קרם פטיסייר+אפרסק והשנייה עם קרם פטיסייר+דומדמניות. המחיר ב"לשבת" ו"לקחת על הדלפק" היה זהה,

לא שזה שינה לנו כי בכל מקרה רצינו לשבת :P

אחרי העצירה הנדרשת חזרנו לכיוון Corso Mazzini וביקרנו בפיאצה דלה ליברטה.

שם גם נמצא משרד התיירות של העיר – בו ניתן לקבל מפות ומידע. יש עוד משרד תיירות בפיאצה מנטנה.

תוך כדי ירידה לכיוון פיאצה קוליקולה (תמונתה למעלה) שאלנו קשיש חביב איך מגיעים אליה והוא ליווה אותנו ממש עד אליה!

אני לא זוכרת היכן ראיתי את המידע שמדובר במגני דוד (מבטיחה לעדכן), אבל לי הם נראו פשוט כוכבים,

הפיאצה נמצאת ממש בכניסה לחניית מלון צ`רלסטון.

המשכנו מערבה לכיוון כנסיית SS. Domenico e Francescoהכנסייה הייתה חשוכה ומפחידה! אחרי כמה שניות יצאנו החוצה

והמשכנו דרך Via Pierleone Leoni להתקדם לעבר מגדל השמןברחוב הזה מצאנו חנות ענקית למכשירי כתיבה, ניירות

מיוחדים ועוד מוצרים שונים. הגענו אל Piazza torre deII`olio (יש גם חנות ענקית למכשירי כתיבה, ניירות מיוחדים ומוצרים

שונים), המשכנו אל מגדל השמן (נמצא בחלק הדרום מערבי של העיר), זהו המגדל הגבוה ביותר בעיר! הוא קיים מהמאה ה-13.

שמו נובע מאסטרטגיית ההגנה של שפיכת שמן רותח ממנו בעתות התקפה נגד אוייבים כמו פרדריך ברברוסה וחניבעל

אסטרטגיית ההתקפה הזו הייתה נהוגה עוד לפני הקמת המגדל הספציפי הזה ונעשתה גם ממגדלים אחרים בעיר.

המשכנו לרדת לכיוון העיר ומצד ימין שלי ראינו דרוגריה! זוהי חנות המוכרת תבלינים ושות`. על מה ההתרגשות?

בשלט ראיתי שמוכרים גרגרי פרג. מעולה! נכנסתי וביקשתי פרג. "פרג רגיל או פרג כחול?" הרגשתי בתוך סצינה מסרט

עתיק  וביקשתי לראות את הכחול, הוא נראה לי חתיך אז לקחתי אותו. מחיר פרג כחול - 3 אירו ל-100 גרם.

ברשת מצאתי מידע על פיצריה בשם ZEPPELIN, שממוקמת ב-Via Giuseppe Mazzini 81. כאשר יורדים מכיוון מגדל השמן

רואים אותה בצד ימיןמשולש אחד עם תוספת עלה 1.5 אירו, אנחנו חלקנו אותו (בתמונה חצי משולש).

היו לנו עוד נקודות לבקר בהן בספולטו וגם מחוץ לעיר – אבל הזמן לא הספיק לנו כיוון שרצינו להגיע לבית המלון לא מאוחר מדיי

בין רצוי למצוי יש הבדל כמובן ומצאנו את עצמנו במלון בשעה די מאוחרת. קיבל אותנו בחור צעיר נחמד ויעיל,

קיבלנו את חדר מספר 227 שמשקיף אל מבנה המסעדה ממול (בתמונה למטה, שורה שלישית מימין).

עד שהתמקמנו סופית נהיה רגע למאוחר מדיי אז החלטנו לסעוד את ארוחת הערב במסעדת המלון, "Canto Sesto".

גם על המסעדה מצאתי ביקורות טובות יותר ופחות  לא ברור לי למה אנשים מצפים וכמובן שעל טעם וריח, אין מה להתווכח.

אנחנו מצאנו את האוכל בה טעים (קצת יותר מדיי מלח בציפוי הדג שלי ) וחוץ מכנס ליום האישה הבינלאומי שנוהל

עם מיקרופון ורמקולים בווליום גבוה, אפשר לדמיין אותה שקטה יותרכמו שניתן לראות בתמונה למעלה על הקינוח ויתרנו

בתמונה למעלה, אחת הכניסות למוזיאון הבד והתלבושת בספולטו, פתוח בימי ראשון לשעתיים וחצי, החיים הטובים

אסיים עם איחול לכולנו - חג אביב שמח ופורח!

ברשומות הבאות – אסיסיפרוג`הגוביוטודי ואורבייטו... בהחלט יש למה לצפות!