00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בין הפסקאות- ספרים ועוד

ראיון עם המשוררת גאולה הודס-פלחן

16/03/2013

בוקר טוב לכל הקוראים שטורחים להכניס בלוג זה לשיגרת יומם ולכל מי שמגלה פינה זו לראשונה.

היום, כמובטח, אני מביאה בפניכם ראיון שערכתי עם המשוררת גאולה הודס-פלחן עם צאת ספרה השישי לאור, "פרח הזרות". אתם מוזמנים להגיב ולשאול. תהנו!

 

שלום רב גאולה וברוכה הבאה לבלוג "בין הפסקאות- ספרים ועוד".  אני מציעה שנתחיל עם מספר פרטים אישיים על האשה שמאחורי השירים:

גאולה: שלום! אני שמחה להתארח אצלך בבלוג.

נולדתי בשנת 1966 במוסקווה. הורי היו סירובניקים במשך שנים רבות. בשנת 1971 עלינו ארצה והתגוררנו בחיפה. כשסיימתי את שירותי הצבאי עברתי לירושלים ולמדתי באוניברסיטה העברית פילוסופיה ולימודים רוסיים וסלאוויים. במהלך השנים עבדתי כעוזרת עורך בכתב העת "יהודי ברית המועצות". כמו כן שימשתי כעוזרת מחקר במרכז מיירוק לחקר רוסיה אירואסיה ומזרח אירופה באוניברסיטה העברית. בשנים האחרונות אני עוסקת בכתיבה ותרגום.

שאלה: מתי ידעת שכתיבה היא ייעודך בחיים?

גאולה: התשובה שלי על כך לבטח תרים גבות אצל חלק מן הקוראים. התחלתי לכתוב כבר בילדותי המוקדמת. את שירי הראשון כתבתי בגיל שש. ההכרה בכך שכתיבה היא ייעודי בחיים ניצתה בי כאשר פגשתי בעת שירותי הצבאי במיסטיקנית. היא היתה בסך הכל בת 18, בחורה בגילי. היא קראה לי את העתיד ואמרה שאהיה כותבת. בו ברגע חשתי שזוהי אמת גדולה וזהו, אכן, הייעוד שלי.

ש`: האם התנסית בכתיבת פרוזה?ואיך השירה פרצה לחייך? באיזה שלב התוודעת אליה?מי בחר במי- את בשירה או השירה בך?

גאולה: התנסיתי בכתיבת פרוזה בילדותי ובנעורי. לפני כשבע שנים כתבתי סיפור קצר בשם "נונה" ומשה בן שאול פרסם אותו בכתב-העת "מאזנים".

התוודעתי לשירה כקוראת מאז ינקותי כאשר אמי הקריאה לי שירים. לאחר שהגעתי להכרה שהכתיבה היא יעודי חיפשתי דרך ליצוק את התובנות שלי לכלים אסתטיים, אך נדרשו לי שש שנים מאז תום שירותי הצבאי כדי שהמלאכה תצלח בידי.

שירי הראשון כאדם בוגר, שיר שגם התפרסם בספרי הראשון "בנשימה אחת" נכתב בערב שבת בשנת 1992. האזנתי למוסיקה קלאסית ששודרה ברדיו ופתאום חשתי שנפתח בי איזשהו ערוץ. מצאתי דרך לתרגם לשירה רעיון שהעסיק אותי כבר כמה שנים. לאחר שכתבתי את השיר היה ברור לי שזו אינה אפיזודה בודדת. השער נפתח ואני הייתי חופשיה ליצור כאשר חלמתי.

סבתי ז"ל נהגה לצטט את אמרתו של גורקי ש"סופר הוא מי שאינו יכול שלא להיות סופר" ולכן בתשובה לשאלתך : השירה בחרה בי על מנת שאבחר בה. אנו לכודות במחול שאף אחת מאיתנו לא תרפה ממנו.

ש`: האם יש משורר/ת משפיע/ה, סופר/ת משפיע/ה במיוחד? מישהו שהיית רוצה לפגוש, שהיית שמחה לקבל ממנו משוב?

גאולה: הייתי שמחה לפגוש את ריינר מריה רילקה ואת אמילי דיקינסון על מנת לשוחח איתם על עניינים שברוח וגם לקבל משוב. איני יכולה להצביע על סופר או משורר מסוים שהשפעתו רבה עלי משל האחרים.

ש`: מהם מקורות ההשראה שלך, מאין את שואבת אותה?

גאולה: מקורות ההשראה העיקריים שלי הם לימודי היהדות שלהם אני מקדישה שנים ארוכות, לימודי הפילוסופיה שהעשירו מאוד את עולמי וכל מה שקראתי, למדתי וספגתי. לא פחות חשובים הם האנשים סביבי והטבע שמשחקים גם הם תפקיד משמעותי ביצירתי.

ש`: ספרי קצת על סדר היום של משוררת, שעות מועדפות לכתיבה, תנאים נדרשים. האם את כותבת או מקלידה ישר למחשב?

גאולה: בדרך כלל אני מקדישה את שעות אחר הצהריים והערב לכתיבה. בשנים האחרונות דרוש לי שקט מוחלט. בעבר נהגתי לכתוב בבית קפה שכונתי קטן ובספריית מת"ן (המכון התורני שאני לומדת בו). עד לפני כשנתיים נהגתי לכתוב בפנקסים. מאז עברתי להקלדה במחשב.

ש`: איך יודעים שזהו, השיר גמור? מוכן לצאת אל העולם?

גאולה: התשובה על כך משתנה משיר לשיר. יש שירים שמיד עם תום כתיבתם ברור לי שהם יכולים לצאת לדרך ויש שירים שנדרשת להם הבשלה ארוכה יותר או גניזה. הניפוי הסופי מתרחש במהלך הכנת כתב היד ואז אני ממש חסרת רחמים.

ש`: האם קומוניקטיביות עם קהל היעד חשובה? מיהו בעצם קהל היעד, אם יש כזה? האם את חושבת על קורא מסויים כשאת כותבת?

גאולה: קומוניקטיביות עם קהל היעד תמיד חשובה, אך אל לו ליוצר לאבד את עצמו. כל אחד מאיתנו נושא מטען ייחודי והיוצרים התברכו ביכולת לתרגם אותו ליצירת אמנות. כאשר אני כותבת ברור לי שאני רוצה שאנשים יקראו אותי, ולכן לא אשייט לי על ענן מחוץ להישג יד. עם זאת, האמירה האישית חשובה לי ולא אוותר עליה כדי לזכות בפופולריות. ברור לי שאני כותבת לקהל קוראים מצומצם מאוד ואני שלמה עם עצמי. התגובות שאני מקבלת מעידות על כך ששירתי ניתנת להבנה. איני חושבת על קורא מסוים כשאני כותבת שיר.

ש`: האם ניתן לבחון את חייך דרך הספרים, האם הם מסמלים מפה פיזית או רגשית?

גאולה: הספרים שקראתי והספרים שכתבתי בהחלט מסמנים מפה רגשית. בגיל ההתבגרות הייתי שקועה בשאלות פילוסופיות ומצב רוחי נטה להיות קודר. בתקופה זו שקעתי בקריאת ספרים תובעניים ובהם "האידיוט" של דוסטוייבסקי ו"הר הקסמים" של תומס מאן. כאשר כתבתי את ספרי הראשון הייתי נתונה בעיצומה של תקופת פריחה והארה. הספר נכתב תוך חודשיים ולכן גם נתתי לו את השם  "בנשימה אחת".

ש`: האם יש ספר אהוב במיוחד מספרייך שראו אור עד כה, האם יש שיר אחד מסויים? ולעומת זאת- האם יש חרטות לאחר סיום העבודה, שיר שאולי לא היית מפרסמת?

גאולה: בדרך כלל הספר האהוב עלי ביותר הוא הספר האחרון שכתבתי. כיום אני יכולה לספר שמתוך ששת הספרים שפרסמתי, שלושה הם האהובים עלי ביותר : "בנשימה אחת", "בבל אשר בים" – ספר שירי החמישי וספרי החדש "פרח הזרות".

יש הרבה שירים שקרובים ללבי במיוחד, אך שיר אחד מתנגן בראשי מפעם לפעם. הוא מופיע בספר שירי השלישי "רגע לפני היקיצה" : "בהרות האור המנמרות את ההרים, שם אל עצמי אאסף. ומגופי יקרמו על העצמות היבשות גידים, וכל שחי בי – יחשף".

יש לי חרטות בדיעבד. חלק מן השירים שפרסמתי בספרי השלישי ובספרי הרביעי לא הייתי מפרסמת היום.

ש`: משהו שחשוב לך שידעו עלייך

גאולה: אני מסוגלת ליהנות מספרות קלילה ולא תובענית.

ש`: משהו שהיית מאחלת לעצמך בפרט, לספרך החדש ולמצב השירה בארץ בכלל.

גאולה: אני מקווה שספרי החדש  ימצא נתיבות ללבם של הקוראים.

לשירה הייתי מאחלת ראשית כל שתזכה למורים טובים ותכניות לימודים ראויות בבית הספר על-מנת שתתחבב על התלמידים.  שנית מן הראוי שבעיתונים יופיעו יותר ביקורות על ספרי שירה , ומעל לכל אני מייחלת לכך שמשוררים לא יהיו זן נדיר ושהשירה תהיה חלק מסדר היום הציבורי של החברה הישראלית.

ש`: היכן את מפרסמת שירים, בזמנים שבין הספרים? היכן ניתן לרכוש מספרייך?

גאולה: אני מפרסמת שירים בכתבי-עת. שירי ראו אור ב"מאזנים", "נתיב", "מהות", "מבוע", "פסיפס", "משיב הרוח" ובעיתון "מקור ראשון".

את ספרי ניתן לרכוש בחנויות צומת וסטימצקי וגם באופן ישיר ממני.

 

תודה רבה לגאולה הודס-פלחן על הפתיחות והסבלנות.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

15 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל ספרותי1 אלא אם צויין אחרת