00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

"אִסְתְּרָא בְּלָגֵינָא קִישׁ קִישׁ קָרְיָא" - אהבה , מחשבות , מולטימדיה , אנימציה , קולנוע , יצירות

ברוכים הבאים!

המבע הקולנועי - צילום: השוטים (The Shots)

10/03/2013
הרשומה הנוכחית הינה רשומה שניה בסדרת הרשומות העוסקות במבע הקולנועי. מומלץ לקרוא את הרשומה הראשונה קודם: המבע הקולנועי - צילום: סגנונות סרטים. 

 

 

השוטים השונים מקוטלגים לפי המרחק המדומה של המצלמה מהנושא (מדומה שכן יש מקרים שעדשות מעוותות את המרחק). גוף האדם מהווה אמת מידה להגדרת סוג השוט.

 

צילום מרחוק מאד / Extreme Long  Shot / בקיצור els – מצולם ממרחק (מגיע לפעמים עד 400מ`). כמעט תמיד זה צילום חוץ. משתמשים בהם לא פעם ב"שוטים מכוננים" / Establishing Shots  שכן הם מוסרים תאור שלם של החלל המצולם שחלקים ממנו יופיעו בשוטים הסמוכים הבאים. צילום זה נותן מידע על הרקע שהדמויות פועלות בו. בני אדם יראו בשוטים אלו ככתמים קטנים הנבלעים בנוף עוצר נשימה. אך הם יכולים להתמקד גם בדמויות אנושיות (ולא רק במרחבי הטבע). למשל לשם המחשת תסיסה ציבורית / הפגנה מצד אחד, או לשם המחשת משמעת וריסון של משטר טוטליטרי (ועידות המפלגה הנאצית). צילומים אלו יכולים להמחיש את החיים התוססים בעיר או את השלווה המוחלטת בים רוגע או את אינסופיות החלל. במהלך עלילה דרמטית הם יכולים ליצור תחושת אובדן או בידוד, אך גם תחושה של התמזגות עם הסביבה.

צילום מרחוק / Long Shot  ls /- הדמות ממלאת כמחצית מהמסך. שכיח בצילומי חוץ אך גם קיים גם בצילומי פנים, שם הוא מתפקד כמו els – מתאר את הרקע והחלל שהדמויות נמצאות בו (יעיל ל"צילום מכונן" - מצלמים קודם את המרחב, ולאחר מכם חותכים לצילום ממרחק קרוב יותר של הדמויות). הטווח הרחוק שלו שווה (פחות או יותר) למרחק שבין הצופים בתאטרון לבמה, וכולל בפריים מרחב בגודל של במת תאטרון גדול. הטווח הקצר ביותר שלו הוא:

הצילום המלא / Full Shot  הכולל (בערך) את גוף האדם במלואו – הראש קרוב לקצה העליון בפריים והרגליים לקצה התחתון. משרת מצבים שרוצים להראות דמות על רקע מסוים שכן יש זיקה משמעותית בין המקום לדמות. ניתן לראות גם את הבעות הפנים וגם את הרקע (צ`ארלי צ`אפלין ודומיו למשל העדיפו סוג זה).

צילום ממרחק בינוני-גדול / Medium Long Shot / mls – הדמות נראת מברכיה ועד ראשה. בשימוש בעיקר בצילומי פנים. רואם בבירור הבעות פנים ודמויות אחרות במרחב (מכונה The American Shot מכוון שהיה נפוץ בהוליווד).

צילום ממרחק בינוני / Medium Shot  / ms – הדמויות מצולמות מהמותניים ומעלה. משמש בין היתר לסצינות אקספוזיציה, העברת תנועה והבלטת האופי הדרמטי בין הדמויות, דיאלוג, עימות או קשר אינטימי יותר. קיימות כמה גרסאות: Two Shot  - 2 דמויות מהמותניים ומעלה. Three Shot  - כולל 3. אם יש יותר מ3 הוא נוטה לFull Shot (אלא אם שאר הדמויות ברקע). הצילום מעבר לכתף / Over The Shoulder Shot  כולל לרוב 2 דמויות, אחת גבה מופנה למצלמה והשניה מולה.

קלוז-אפ / Close-Up / cu - מראה מעט מאד ממקום ההתרחשות או בכלל לא. מתמקד באוביקט קטן (למשל פני אדם. חושף רגשות ומצב נפשי. אנו מזדהים עם הדמות). נוטה להגדיל את האוביקט (ניתן להשתמש בצורה סמלית). תחת קטגוריה זו נמצא גם הצילום הבינוני-קרוב / Medium Close-Up / mcu שנמצא בעצם בין ms לcu וכולל את הדמות החל מהכתפיים/חזה ועד לפניה.

צילום מקרוב מאד / Extreme Close-up / ecu - הינו ואריאציה של הצילום הנ"ל (במקום להתמקד רק בפנים מתמקדים למשל רק באף או בפה וכו`). מבליט עוד יותר הבעת פנים. מדגיש עוד יותר חפץ מסויים.

 

שוט במיקוד עמוק / Deep Focus Shot הוא לרוב צילום מרחוק המורכב מכמה מרחקי מוקד, ומצולם לעומק. לעיתים נקרא בשם צילום רחב זוית /  Wide-angle Shotמשום שהוא מצולם בעדשה רחבת זווית. הוא תופס בבת אחת אוביקטים הנמצאים בטווח ארוך בינוני וקצר באותה חדות.

האוביקטים מסודרים לרוב בסדרה של מישורים וכך יכול הבמאי להנחות את עין הצופה ממרחק למרחק. העין נעה לרוב מהקרוב לבינוני ולבסוף לרחוק. בשימוש כאשר רוצים להראות שמה שנמצא בקדמת התמונה לא בהכרח חשוב יותר ממה שנמצא במרחק בינוני או גדול.

 

אל תשכחו לעשות מנוי לבלוג כדי שלא תפספסו את הרשומות הבאות. זה חינם 

 


Els– בפתיחת "בצהרי היום" נעשה שימוש בצילום מרחוק מאד. צילום זה מספק רקע לסרט מבחינת מקום ההתרחשות והאווירה הכללית – המרחבים הפתוחים. ניתן לראות את הרוכבים ככתמים קטנים באופק הנבלעים במרחבים עוצרי הנשימה.

 

בצהרי היום

 

 


  

Ls– השימוש בצילום מרחוק זהה לצילום מרחוק מאד רק שכאן משתמשים בו גם בצילומי פנים. דוגמא לכך ניתן לראות בסרט "הרומן שלי עם אנני". בתחילת הסצינה בה אלווי משוחח עם אנני במסעדה נעשה שימוש בצילום מרחוק בצילום המכונן אשר מראה לצופים את מקום ההתרחשות בכלליות. לאחר מכן בדיאלוג עוברים לצילומים ממרחק בינוני-קרוב / mcu  אשר עוזרים לנו להתמקד ברגשות ובהבעות הדמויות.

 

הרומן שלי עם אנני

 

 

mcu:

 

 


 
 

Full shot – צ`ארלי צ`אפלין ואמני קומדיות סליפסטיק העדיפו שוט זה משום שהוא מתאים לפנטומימה. ניתן לראות את תנועות הגוף וגם את הבעות הפנים בו-זמנית. (למשל ב"זמנים מודרנים").

 

זמנים מודרנים


  

Ecu - בתחילת סצינת הרצח ב"פסיכו" נעשה שימוש בצילום מקרוב מאד על פיה של מריון קריין המעצים את תחושת הבילבול והפחד. סצינת הרצח גם מסתיימת בצילום מקרוב מאד על עינה. סוג של "להביט למוות בעיניים". התמונה סטטית מאד (ועין כידוע היא איבר דיי דינמי).

פסיכו

 


 


 

Ms – האזרח קיין

האזרח קיין

 


 

 

* תמונת הרשומה הראשית לקוחה מ"הטוב הרע והמכוער" - דוגמא לMls. 

  

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

3 תגובות

RSS
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל Noam S אלא אם צויין אחרת