55
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

סימן קריאה!

פוליטיקה, מוזיקה, לשון עברית

שירת העורכים

שירת העורכים

 

הפעם אני מבקש להתייחס לתופעה הפסולה מעיקרהּ, לדעתי, של עריכת תוכן לשירים, תופעה המתרחבת בשנים האחרונות וצוברת תאוצה. ואפתח בתהייה: האם שיר שעבר עריכה ייחשב שירה? האם מי שכתב שיר ערוך ייחשב משורר?

מהי עריכה בשירים?

ראשית, נגדיר: במונח "עריכת תוכן לשירים" אני מכַוון לעריכת תוכן לשיר המתבצעת בידי אדם אחר ולא כותב השיר עצמו. אין הכַּוונה לעריכת לשון או להגהות כאלה ואחרות – שנועדו בעיקרן לוודא שאין טעויות צורמות בלשון השיר (שגיאות כתיב לא מכֻוונות, שימוש במילים שגויות שלא במתכוון ועוד) והן רצויות ומבורכות – אלא להתערבות בתוכן השיר בצורה כזו או אחרת (הוספות, השמטות ותיקונים שונים) שנעשית בידי אדם אחר לצורך שיפור השיר. אין צריך לומר שעריכת תוכן המתבצעת בידי כותב השיר, לא זו בלבד שאין בה כל פסול, אלא היא אף מבורכת ורצויה.

עריכת תוכן לשירים – למי זה טוב?

לעניות דעתי, משורר אמתי לא זקוק לעורך חיצוני שיסדר את השיר, ישפץ וישפר אותו. וזאת מדוע? מפני שמשורר אמתי יודע בדיוק מה הוא מבקש לכתוב ולהביע בשיר, ולא זקוק לאדם חיצוני שיעזור לו בכך. משורר שנעזר בשירותי עריכה כאלה או נזקק להם הוא לרוב משורר מתחיל וחסר ביטחון או משורר שכתיבתו, מה לעשות, גרועה ודורשת התערבות חיצונית.

כאשר מדובר במשורר חסר ביטחון סביר להניח שהבעיה אינה נעוצה בשיריו אלא בחוסר ביטחונו, ועם הניסיון וככל שיפרסם יותר שירים יקבל יותר ביטחון. משורר כזה מעוניין לרוב באדם חיצוני שישפר את השיר ויציע את הצעותיו. לטובתו יש לקוות שייעזר בעורך טוב שהתערבותו בשיר – אם בכלל – תהיה מזערית. הבעיה האמתית נעוצה במשורר מהמקרה השני, וספק אם אפשר בכלל להגדירו משורר.

למען הגילוי הנאות אודה שאף אני עברתי עריכה בשיר שלי שפורסם באנתולוגיה "התנגדות" בעריכת ללי ציפי מיכאלי. זו הייתה הפעם הראשונה ששיר שלי פורסם באיזשהו ספר, והפעם האחרונה שאתן את הסכמתי לכך.

מי כתב אותי?

בשיר שעבר עריכה מן הסוג הנזכר למעלה ראוי לשאול מה רמת ההתערבות של העורך בתוכן השיר, ואם התערבותו רבה – איזה ערך יהיה לשיר כזה? שהרי אפשר יהיה לטעון – ובמידה לא מבוטלת של צדק – שלא המשורר כתב אותו אלא העורך או לַמצעָר שניהם ביחד.

אם ההתערבות בשיר היא מזערית – מילה פה מילה שם – המצב עוד נסלח ונסבל, אבל אם ההתערבות גסה ומתבטאת בשינוי מוחלט של השיר (הוספה או מחיקה של בתים שלמים, למשל, ובכוונת מכוון הבאתי מקרה קיצוני כזה) – זה מצב בלתי מובן בעליל, לא סביר ובלתי מתקבל על הדעת.

אם כן, נסכם, עריכת תוכן לשירים היא דבר מבורך ורצוי כל עוד היא מתבצעת בידי כותב השיר עצמו. ברגע שהעריכה עוברת לידיים אחרות יש חשש שמא השיר שנכתב אינו עוד של המשורר שכתב אותו, אלא של העורך ששינה בו פרטים במטרה לשפרו. ככל שהתערבות העורך בשיר רבה יותר וחודרנית יותר כך השיר, לדעתי, בעייתי ולא ראוי לפרסום בשמו של אותו משורר שכתב אותו. התערבות מזערית של העורך המתבטאת בשינוי מילה או שתיים עוד עשויה להתקבל, אך אין לקבל התערבות רבה יותר, שהרי איזה ערך יהיה אז לַשיר ולמשורר שכתב אותו?


הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

14 תגובות

הכי מעודכן
המאמרים הנצפים
המאמרים המוגבים
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל לשונאי10 אלא אם צויין אחרת