44
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הסקירות של גלי

המלצות וביקורות ספרים של קרולין (גלי) וילדיה!

אודיסאוס / יחיעם פדן

אודיסאוס


אודיסאוס / יחיעם פדן
הסדרה הצעירה, הוצאת כתר, 2007
עיצוב וציור עטיפה: רחלי פלאוט
395 עמ`

מגב הספר:

"האודיסיאה, אחת משתי השירות האפיות היווניות הגדולות (יחד עם האיליאדה), מתארת את סיפור נדודיו של אודיסאוס, מלך איתקה, עד לחזרתו לביתו ולרעייתו פנלופה עשרים שנים אחרי שנפרד מהם. האיליאדה והאודיסיאה נכתבו לפני כשלושת אלפי שנים.

מאז ועד היום הייתה הדעה הרווחת שמחברן, הומרוס, כתב דברי אגדה; טרויה וגיבוריה לא היו ולא נבראו, וגם מסעותיו של אודיסאוס הם פרי הדמיון. ועם זאת, הסיפורים שעליהם השתית את יצירותיו הציתו את הדמיון ושימשו בסיס ליצירות רבות מספור ולמאות מחקרים.

הספר מתאר את סיפור חייו של אודיסאוס בעיני המחבר; את מה שהומרוס לא סיפר השלים יחיעם פדן בעזרת רמזים שמצא בשירה הקדומה ובעזרת הרבה דמיון. מחבר הספר משוכנע כי התיאורים המדויקים של האיש, מולדתו ונדודיו אינם פרי דמיונו של הומרוס.

ההשקפה שהדריכה אותו היא שאודיסאוס היה היווני הראשון שהפליג במרחבי הים התיכון ממערב ליוון. הספר מיועד הן למבוגרים והן לבני נוער, ועוסק בחיי הגיבור מיום הולדתו ועד מותו. בני נוער ישמחו להכיר גיבור שעלילותיו מרתקות עד היום, ומבוגרים ייהנו לגלות מחדש את גיבור ילדותם כגיבור אנושי, הנעזר קודם כל בכוח רצונו, באומץ לבו ובכריזמה שלו ופחות בכוחם של האלים.

ואם כך, מנין הגיעו ליצירתו של הומרוס הענקים והמפלצות שפגש אודיסאוס בשנות נדודיו? מן הספר עולה כי אודיסאוס דיבר אל היוונים בשפתם, שפת המיתוסים: באותה תקופה נדרש גם מי שרצה להציג עמדה להשתמש בסיפור מוכר כדי להבהיר אותה; כך עשה גם אודיסאוס: הוא השתמש בתבניות מיתולוגיות קבועות על אלים ומפלצות כדי לספר סיפורים אמיתיים, חדשים, כך שקהל שומעיו יוכל להאמין לדבריו. בסיפור כמו שהתרחש אין כלל אלים ומפלצות, כל ההתרחשויות מתקיימות במציאות, ודרך החשיבה של הגיבור רציונאלית-מודרנית. רק כאשר אודיסאוס חוזר על הדברים הוא מקשט אותם, וכאשר המשוררים הופכים את סיפורו לשירה - הם מעצימים אותו עוד יותר."

אני אוהבת ספרי מיתולוגיה וביחוד ספרים הכתובים כרומן. חלק מהאודיסיאה של הומרוס קראתי די מזמן ואהבתי ולכן שמחתי לקבל ספר זה לקריאה. אני מכירה את שפת הכותב ולכן ידעתי שספר זה יהיה כתוב היטב. חששתי בתחילה פן הסופר לא יצליח להעביר את העוצמה שיש ביצירה הנצחית  ואני אשתעמם מהמסופר, אך לא כך היה. לאחר התחלה איטית במקצת, הספר צבר תאוצה ומצאתי את עצמי לכודה ברשת שתי וערב שרקם הסופר. עקבתי בנשימה עצורה אחר הרפתקאותיו של הגיבור והריעותי לנצחונותיו. אין כמו סיפורי פולקלור מרתקים הסוחפים את הקורא למחוזות אחרים, בייחוד בליל חורף סוער כשהגשם המתדפק בחלון משמש להם כבן לוויה מושלם.

זהו הגורל שנחזה לגיבור בדלפי:


"אודיסאוס בן לארטס, זה דבר אפולו. והיה אם תצא למלחמה, לא תשוב לביתך עד אם תחריב עיר גדולה. תשע שנים תשחית במישור עד כי תפרוץ פרץ, וגם אחר כך לא תשוב לביתך, כי אם תנדוד תשע שנים נוספות, עד אובדן כל אנשיך וכל הונך, ורק אז תשוב לביתך, לבדך וחסר כל, ותגלה כי זדים חמסו את כל אשר לך והם מתנכלים לחייך, אבל אתה תגבור עליהם, ותשב לבטח - אך לא לזמן רב."

זוהי למעשה תמצית  מפעלו של הגיבור. לא ארחיב בתיאורים ואניח לקורא לגלות בעצמו את סיפור המעשה. רק ארענן את זכרונכם ואציין שאודיאסאוס הינו גיבור מהמיתולוגיה היוונית, מלך איתיקה, גיבורה המופרסם "אודיסיאה" ו "איליאדה" של הומרוס. אודיאוס הוא בנם של המלך לארטס והמלכה אנטיקליאה, בעלה של פנלופה ואביו של טלמאכוס. הוא נודע כחכם שבין מצביאי היוונים ומהחשובים שבהם. הוא ידוע בעיקר בזכות טריק הסוס הטרויאני המפורסם, פרי מוחו הקדחני. רבות המחלקות באם אמת דיבר הומרוס או רקם אגדות, האם תיאור מסעותיו ונדודיו של הגיבור אמת הם או שמא פרי דמיונו של הומרוס. יחיעם פדן יצא מתוך הנחה שבכל אגדה יש גרעין של אמת ובעיניו "אודיאוס הינו היווני הראשון שהפליג במרחבי הים התיכון שממערב ליוון." הוא מתאר את חיי אודיאוס מילדותו ועד למותו ובדרך משלים את החורים בתחרת חיי הגיבור בדמיון ובכשרון רב. אהבתי במיוחד את הסוף הרומנטי שטווה הסופר בדבר מות הגיבור.

הספר מחולק לתשעה שערים. כל שער מתאר פרק אחד ממסכת חייו הענפה של הגיבור ומאוייר במפה לצד ציטוט ממשורר זה או אחר. יחיעם פדן שוזר בעלילה אגדות ומיתולוגיות מוכרות רבות, בעיקר בתחילת הספר. הדבר מעיק מעט על הקריאה, אך כשמתרגלים לדבר הקריאה זורמת. הספר דורש  בתחילה התמסרות, אך שווה זאת. לאחר התחלה איטית, מצאתי עצמי שוקעת במסופר וחוזרת לספר בכל רגע ורגע נתון.

ניכר כי הסופר ערך מחקר מעמיק על הספר וניכרת אהבתו הרבה של הסופר למיתלוגיה בכלל ולגיבור בפרט. התפעמתי מהידע הרב של הסופר ובקיאותו בנושא. הסופר מצליח להעביר במדוקדק את רגשותיו ולבטיו של הגיבור  והעלילה ממש חיה ושרירה לעיני הקורא. הדמויות עגולות ומפותחות והגיאוגרפיה הפנימית שלהן נחשפת בעיני הקורא. במהלך הקריאה הרגשתי כחלק מהעלילה עד כדי התמסרות לעלילה ולדמויות, צופה ממרחק בטוח במתרחש וכוססת ציפורניים ברגעים מותחים במיוחד.  

לקראת סוף הסיפור יש חזרה מיותרת על תיאורים מסויימים והסופר חוזר ודש בהרפתקאות שעברו על הגיבור.  מן הראוי בעיני היה לקצץ חלקים מיותרים אלה ומודה אני שחלקים אלה קראתי ברפרוף מה.  השפה יפה ומשובחת, אך  גבוהה מדי בעיני לגילאים אליהם מכוון הספר. הספר מיועד בבמקור לבני 11 ומעלה, אך לדעתי בני 16 ומעלה ימצאו בו יותר עניין.  אהבתי מאד את סגנון הכתיבה  ואת הפירושים של יחיעם פדן לאיש ולאגדה וכן את הנופך הרומנטי ששורה בספר. מי ידע שהחיים אז היו כה רומנטיים?? 
אהבתי מאד את הספר ואת הגיבור ואם לאמץ ביטוי של אחת מחברותי, אוסיף ואדגיש כי לקורא ינעם ספר זה.

בשורה התחתונה: ספר שכל אוהבי המיתולוגיה יהנו ממנו!

 

המחבר אומר כי:

"האמת אינה דרמתית פחות מן האגדה, והיה לי חשוב לחפש את האמת האנושית והגאוגרפית שמאחורי הסיפורים, וכך להתחקות אחר עצם התפתחותם, להתבונן בהם בעודם מתהווים, ולראות איך הם ניצוקים אל תוך תבניות של סיפור ומיתוס." משום כך אף הגדיל לעשות, ובתחקיר שערך לצורך כתיבת הספר מדד את המרחקים ובדק את זמני השיוט אצל הומרוס, וכך קבע את התחנות האמיתיות, לדעתו, במסעו של הגיבור. חלק מהתחנות הללו יהיו תגלית מרעישה למי שמכירים את הדעה הרווחת על המקומות שאליהם הגיע."

יחיעם פדן הוא מומחה לספרות נוער שערך ספרים ואנציקלופדיות, ובהם סדרת תרגומי המופת "מרגנית" ו"אנציקלופדיה 2000", וכתב ספרים ובהם "תל-אביב-יפו - מדריך הרחובות", "ספר הדגלים השלם" ו"ספר הכלבים השלם". כיום הוא עורך ספרים בשתי סדרות בהוצאת כתר, "ראשית קריאה" ו"הסדרה הצעירה", ומלמד עריכה באוניברסיטת בר-אילן ובבית ברל."


 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

4 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל גלי1היחידה אלא אם צויין אחרת