33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חופשי ומאושר

האתאיסטים באים! האם הם התשובה לכפייה הדתית?

מה הקשר בין מדע ואקדמיה לבין ערכים חברתיים וכפייה דתית? האתאיסטים מנסים להזכיר לנו שיש קשר חזק שנשחק ונשכח עם השנים והגיע הזמן לחזק אותו שוב!

כוח חדש מרים את ראשו ותופס שוב תאוצה בארץ ובעולם - האתאיזם. בעולם המגמה הזו החלה כבר לפני כמה שנים, וכעת היא הגיעה גם לארץ. ביום חמישי האחרון התקיים בבית ציוני אמריקה בתל אביב כנס מ.ח.ר - מדע,חופש ורציונליזם. הכנס נחל הצלחה מרובה, המארגנים הופתעו מכמות האנשים שהגיעו, תור ארוך השתרך מהקופות אל עבר הרחוב וקהל רב חזר הביתה לאחר שמאד מהר כל הכרטיסים נמכרו. זהו כנס שיזמו קבוצת אתאיסטים נעים להכיר והוא שיר הלל לרציונליות, ספקנות, זכויות אדם וחירות האדם.  חירות שמתבטאת בהרבה מישורים, וגם במישור החירות דתית ובזכותו של כל אדם לבחור את אמונתו. מתוך זכות זאת האתאיסטים קוראים להפרדת דת ומדינה כי לאמונה ולדת אין מקום בליכלוך הפוליטי ולמדינה אין זכות לכפות על האזרחים לבצע חוקים דתיים. הכנס הזה והפעילות העתידית של האתאיסטים בישראל יכולים להיות נקודת מפנה חשובה במלחמה על צביון מדינת ישראל.

פירוש המילה אתאיסט היא אדם שלא מאמין בקיום של אל או אלים. נקודה מעניינת היא שאתאיזם לא אומר שאין לך דת, כי ישנן דתות בהן אין אל! למשל הדת הבודהיסטית. ברחבי העולם כנסי אתאיסטים הם דבר שבשגרה, אך בישראל הקטנה זהו אירוע מיוחד. אני הייתי בכנס אתאיסטים במלבורן, אוסטרליה ומאד התרשמתי מהשקפת העולם האתאיסטית. לפי השקפה זו אלוהים ואלים בכלל הם פרי הדמיון האנושי. אנחנו יצרנו אותם כדי שימלאו צרכים פסיכולוגיים שלנו, למשל לתת הסבר לתופעות הטבע שנראו מאיימות (כמו למשל, מדוע מופיעים ברקים ורעמים בשמים), לתת נחמה לידיעה שבסוף כולנו נמות, לתת נחמה לחוסר הודאות שיש לנו בחיים ולמלא את חיי האדם במשמעות.

אומנם אלו צרכים פסיכולוגים חשובים, אך בשביל לפתור אותם לא צריך להאחז באשליות, במקום אפשר לנסות ולהגיע למשמעות בעזרת הדברים שאנחנו יודעים שכן קיימים ובעזרת השיטות שמצאנו שמצליחות להסביר ולחזות את הטבע. הכוונה כמובן לתובנות על הטבע שהצלחנו לגלות בינתיים בעזרת המדע וכן לשיטה המדעית, חשיבה רציונלית (שמתבססת על הסקת מסקנות לפי ההיגיון) והטלת הספק. כל אלה הם הבסיס למדע ולפילוסופיה. צריך להדגיש שמדובר כאן בדרך חיים שלמה וכמו כל דרך חיים גם כאן יש אידיאל מסויים וערכים בסיסיים עליהם היא מושתתת. אלו הם האידיאל והערכים של השיטה המדעית. האתאיסטים (המערביים) מבססים את אורך החיים שלהם על פי הערכים הללו, אך לא חייבים להיות אתאיסטים כדי  לבחור בערכים הללו. כל התרבות המערבית מבוססת על הערכים הללו והדמוקרטיה המודרנית והליברליזם גם הם תוצאה של הערכים הללו. אני חושב שאלו ערכים מצויינים שכל אחד ואחת מאיתנו צריכים להכיר ולהחליט האם אלו הם הערכים על פיהם אני רוצה לחיות ולחנך את ילדיי ואת סביבתי, ואם לא, אלו ערכים כן מתאימים לי.

הנה ערכי השיטה המדעית (לפי הפירוש שלי):

האידיאל או הרעיון הגדול אליו מי שבחר בדרך חיים זו מנסה לשאוף הוא שהאדם קיים בתוך מציאות אמיתית כל שהיא ויש לאדם יכולת ועוצמה אדירים בעזרתן אפשר להבין את כל המציאות הזו. כמובן שמדובר בתהליך ארוך של הבנה ומימוש היכולת האנושית, זהו המסע בו האדם נמצא מרגע לידתו ועד מותו ובעזרתו האדם יכול להתפתח ולהיות מאושר (במילה אדם הכוונה לכל יצור בעל מודעות עצמית, הן זכר והן נקבה).

יש מספר ערכים שיוצאים מתוך אידיאל זה -

  1. ערך האמת - לאדם שבחר דרך חיים זו האמת היא ערך עליון. הכוונה היא שתמיד נעדיף להבין מהי האמת, מה נכון ומה לא ונבחר את דרך האמת גם אם זו הדרך הקשה יותר. כדי להבין מהי האמת נבחר בכלים של חשיבה רציונלית והטלת ספק ולא נרפה עד שנגיע לאמת.
     
  2. ערך החופש - כדי שהאדם יוכל לממש את היכולות האדירות שלו וכדי שיוכל לחקור ולהבין את המציאות האמיתית, האדם חייב להיות חופשי עד כמה שניתן לבחור את הבחירות שלו ואת דרך חייו (כל עוד הוא לא פוגע בערך החופש של אדם אחר). כדי להגיע לחופש מירבי צריך להשתמש בהטלת ספק.  יש להטיל ספק בכל דבר, בייחוד בדברים הנראים לנו כברורים מאליו כדי שנוכל לבחור ולבנות מחדש בעצמנו את הדרך הנכונה עבורנו ולא נלך בדרך לא אמיתית או בדרך שאחר בנה ולא מתאימה לנו. כך יהיה לנו חופש בחירה אמיתי לבנות את זהותנו, ונכיר את כל אופציות הבחירה שיש לנו.

  3. ערך שוויון ההזדמנויות והזכויות - כדי שהאדם יוכל לממש את היכולות האדירות שלו וכדי שיוכל לחקור ולהבין את המציאות האמיתית, צריך שיהיה שוויון זכויות ושוויון הזדמנויות בין כל בני האדם ללא הבדלים או יוצאים מן הכלל כל שהם (ללא הבדלי גזע, דת, מין, נטיות מיניות, גיל, מעמד כלכלי, לאום, תרבות, צבע עור, צבע עיניים וכדומה). מערכים אלו נובעים כל זכויות האדם ולכן אדם שבוחר לחיות לפי דרך חיים זאת מקבל על עצמו לחיות לפי עקרונות זכויות האדם, לקבל את השונה ממך ולתת לו את אותם זכויות כמו שלך.

  4. ערך מרכזיות האדם בחברה ושיתוף הפעולה - האדם במרכז, לכן יש להעדיף את טובת היחידים שמרכיבים את הכלל ולא את טובת הכלל הערטילאי (למשל האזרחים במדינה יותר חשובים מהמדינה עצמה). אך האדם אינו חי לבד אלא בסיבבת בני אדם אחרים. לכל אדם מותר לממש ערכים אלו כל עוד אין בכך פגיעה ביכולתו של אדם אחר לממש את אותם הערכים. כדי לממש באופן מירבי את מרכזיות האדם צריך לשאוף לשיתוף פעולה ועזרה הדדית בין בני האדם בחברה.

  5. ערך החינוך החיובי - משום שהחופש הוא ערך כה חשוב, אין מקום לכפיית ערכים אלו. מכאן עולה חשיבותו המרכזית של ערך החינוך החיובי. זהו מסע לא פשוט וערכים אלו אינם קלים לביצוע, לכן כדי שכולנו כיחידים נוכל לשתף פעולה ולפעול לפיהם, צריך לתת לכל אדם כלים כיצד לנהוג לפי אידיאל וערכים אלו ולחנך באופן אקטיבי וחווייתי אליהם- לחנך לעזרה הדדית, לתת לאדם כלים כיצד להאמין בעצמו וביכולותיו, כלים כיצד לא לפחד מהחופש שניתן לו וכיצד לא לפחד מנתינת חופש ושוויון לאחר ולשונה ממנו. ללמד לאחדות ולאחווה אנושית תוך הדגשת הדומה בין בני האדם השונים.

אלו הערכים והאידיאל בבסיס השיטה המדעית. הם מראים שיש קשר חזק בין המדע, החברה והתרבות האנושית. ערכים אלו עלו לקידמת הבמה ופותחו מרגע תחילת המהפכה המדעית, לפני כ-500 שנה, והם הולכים ומתפתחים עם השנים. הדמוקרטיה, הליברליזם, המדע והתרבות שאנו מכירים כיום התפתחו על פי הערכים הללו. למשל, הדרישה שכל עם יוכל להקים מדינה ויהיה חופשי לנהל אותה בעצמו, באה מתוך ערכים אלו. הדרישה הזו הופיע באמצע המאה ה-19 ב"אביב העמים" של אירופה והרצל והציונות השתמשו גם כן בערכים אלו והתבססו על אביב העמים כדי לדרוש הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל.

היכולת של המדע להתפתח אל עבר הבנת המציאות גם היא מבוססת על האידיאל והערכים הללו, כך לדוגמה גלילאו, קופרניקוס ודארווין הטילו ספק במסורת הדתית ויצרו תיאוריות משלהם כיצד הטבע עובד, תיאוריות שעומדות במבחן הניסוי, ואינשטיין הטיל ספק בתיאוריה הפיסיקלית של קודמו -ניוטון והרחיב אותה. כך הוא קירב אותנו צעד נוסף לעבר הבנת המציאות. בגלל יחסי הגומלין הללו בין המדע לתרבות מאד חשוב להרוס את מגדל השן האקדמאי ולפתוח כמה שיותר את הציבור הרחב לידע המדעי ולערכים שבבסיס המדע והתרבות המערביים. המדענים צריכים לקחת על עצמם אחריות ולעשות יותר גם למען הפצת הידע והערכים בחברה.

הקהילה האתאיסטית קיבלה על עצמה דרך חיים זו ומנסה ללמד אותה ולהראות את היתרונות שבה לקהל הרחב. היה אפילו נחמד לגלות בכנס האתאיסטים באוסטרליה שיש אינטלקטואלים שכן תומכים במדינת ישראל! אני רגיל לראות את רוב אנשי הרוח בעולם יוצאים בד"כ נגד ישראל, אך שוב ושוב נשמעו מעל במת כנס האתאיסטים נאומים שהזכירו את ישראל ותמכו בה. לא מפתיע, האתאיסטים מבינים את הסכנה שבדת קיצונית ולכן מבינים את הסכנה בקיצוניות האיסלמית של ימינו. אחת הנקודות שעלו מספר פעמים היא הסכנה באיראן בעלת נשק גרעיני.

הופתעתי לגלות שדווקא האתאיסטים הם אלה שמחזיקים בימינו את לפיד הערכים החשובים הללו. הערכים שהביאו את תרבות המערב לשיאים של חופש, תובנות מדעיות וטכנולוגיות, עושר ורווחה. הרי לא חייבים להיות אתאיסטים כדי ללכת בדרך חיים זו ואפשר להאמין באלוהים ועדיין להחזיק בערכים אלו. אני ציפיתי שדווקא ארגוני הספקנים שיש ברחבי העולם, הם אלה שישאו לפיד זה. כשמסתכלים על הערכים הללו רואים בבירור איזה מקום מרכזי יש לשיטת הטלת הספק הן בהתקדמות לעבר האמת והן בהתקדמות לעבר יותר חופש למימוש העוצמה האנושית. אך נראה שארגוני הספקנים בעולם ובישראל (שאני חבר בו) הולכים יותר על נישה ספציפית- הדגשת הטלת הספק המדעית ולא על התמונה הכוללת של ערכי השיטה המדעית כולם ומרכזיות הטלת הספק בערכים אלו.

אני שמח שיש מי שבחר להמשיך ולהלחם על ערכי השיטה המדעית כדי שנוכל להמשיך ולהתפתח, להמשיך במסע שלנו להבנת המציאות האמיתית ולמימוש העוצמה האדירה שיש בנו. אני ממליץ לכולם ולכולן לעקוב אחרי קבוצת אתאיסטים נעים להכיר בפייסבוק ולהגיע לכנסים הבאים שיהיו בהמשך. הנושאים שיש בדרך כלל בכנסים מסוג זה הם נושאים מדעיים ונושאים ערכיים.כמו למשל, מהי השיטה המדעית, איך יודעים שתורת האבולוציה נכונה, אבולוציה מול בריאתנות, חיבור בין רובוטים לבני אדם, ויקיפדיה וחופש המידע, אדם ומוסר בעולם ללא אלוהים, הצורך במשמעות, הגילויים הפיסיקליים לגבי המציאות שלנו (אני הרצאתי בכנס על "בחיפוש אחר חלקיק האלוהים").

אם מעניין אתכן לדעת כמה אתאיסטים יש בעולם ואתם רוצים להרשם גם כן בסטטיסטיקת האתאיסטים העולמית כנסו ללינק הבא!

Think

הנה סרטון אנימציה שאני מאד אוהב. הוא זכה במקום השני בתחרות בינ"ל שיש בכל שנה בשם פרוייקט תבונה - project reason. זוהי תחרות של ארגון האתאיסטים הבין לאומי. בסרטון רואים אדם שרוצה להבין איך לעבור חומה ולצאת אל המציאות האמיתית, אך אף אחד לא יודע. חלק מהאנשים פונים לאמונה בדת כדי לנסות ולצאת, אחרים פונים לפוליטיקאים או לאנשי ההון וחלק פונים לכוח הזרוע כדי לנסות בכוח לפרוץ למציאות האמיתית. הגיבור, עובר על כל האפשרויות, אך מטיל בהן ספק ומבין שמהן לא תבוא הישועה. רק מתוך עצמו, מתוך העוצמה שבו הוא יכול לפתור את התעלומה, אם הוא יתחיל לחשוב..

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

4 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל freenl אלא אם צויין אחרת