00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

טיולים בטבע

חללית במוזיאון

בפעם האחרונה נראתה החללית אנדוור בדרכה משדה התעופה הבינלאומי של לוס אנג`לס כשהיא נגררת על מינשא מיוחד לכיוון California Science Center בו תשכון לעד. מסעה משדה התעופה למוזיאון משך מאות אלפי צופים סקרניים שניצבו לכל אורך הכבישים בהם היא עברה וליוו אותה במבט אוהד ונפעם. מסעה ארך יומיים תמימים והסתיים בסופו של עניין באיזור המוזיאון בו היא שוכנה במבנה ארעי שנבנה לצורך זה מבעוד מועד.

הקליקו על התמונות להגדלה

 

רשויות המוזיאון צפו שמספר המבקרים באתר יהיה עצום ולכן אימצו את השיטה לפיה כל מבקר החפץ לבקר את החללית יאלץ להזמין את כרטיס הכניסה לאתר מראש כמה ימים לפני ולשעת ביקור מסויימת בה יורשו להיכנס בקבוצה של כמאה איש בלבד. שיטה זו הוכיחה את עצמה כיעילה במידת מה בהפחתת הדוחק והצפיפות בסביבת החללית.

וכך כמו שאר המבקרים שריינתי לנו ארבעה כרטיסים מבעוד מועד ובסוף השבוע במזג אויר נאה הגענו לביקור המרגש כשאנחנו מצויידים במצלמותינו מוכנים לתעד את המעמד. 

   

ההרגשה היתה מאד מרגשת לעמוד לידה ומתחתיה במיוחד כשלעיני עדין מרצדת התמונה בה היא נראתה רכובה על גבו של מטוס הג`מבו הענק שהטיס אותה בשמי לוס אנג`לס בדרכה לשדה התעופה רק לפני חודשים מספר.

למרות כל נסיונותיהם של רשויות המוזיאון להקל על הדוחק והצפיפות מסביב לחללית עדיין היה די צפוף מסביבה ונאלצתי להמתין דקות ארוכות בסבלנות על מנת לקבל זווית צילום מתאימה. למותר לציין שהסבלנות השתלמה לגמרי ולא רק שזכיתי להיות נוכח במראה המרגש זכיתי גם לזויות צילום נהדרות שאיפשרו לי לתעד אותה בצורה נכונה.

   

מבט קרוב יותר איפשר לי כמו לשאר המבקרים להבין טוב יותר מדוע הוצאה החללית משירות. נתחיל במעטפת האריחים המודבקים בדפנותיה והמיועדים להגן עליה מפני החיכוך העצום שעברה בזמן יציאתה וכניסתה לאטמוספירה. צבעם הדהוי מעיד על מה שעבר עליהם לאחר מספר כה רב של טיסות ולמרות שהוחלפו בתדירות גבוהה עדיין ניתן לראות את קצב השחיקה המהיר.

   

האריחים הללו ממוספרים ומקוטלגים בצורה יסודית ביותר, דבר שאיפשר את מיפויים לצורכי זיהוי והחלפה במידת הצורך. האריחים שבתמונה נמצאים מתחת לביטנה וניתן להבחין בבירור את סימני השחיקה שעברו בזמן הכניסה והיציאה מהאטמוספירה.

   

צמיגי החללית כפי שהם נראו לאחר הנחיתה האחרונה שלה בפלורידה, הגומי נשחק והשאיר את הגלגלים חלקים ומבריקים, אחד מהם ממש נחרץ באמצאיתו וכמעט שהחל להתפרק. למותר לציין שהצמיגים הללו יוצרו על ידי חברת "מישלין" ביצור מיוחד עבור החלליות של נא"סא והיו מוחלפות לאחר כל טיסה. השלט שניצב לידם מעודד את המבקרים לנגוע ולחוש את שחיקת הצמיגים הללו.

ערכת כלי רחצה, כלי אוכל וקופסאות שימורים היא רק חלק קטן מהציוד האישי שמלווה כל אסטרונאוט במסעו בחלל.

חלק מלוח הבקרה הקבוע בחללית.

מנועי החללית שתפקידם היה לעבוד בשיתוף עם שלושת הרקטות להמראת החללית בזמן השיגור לחלל. מנועים אלה פועלים בעזרת היידרוג`ן וחמצן נוזליים וביחד עם שלושת הרקטות סיפקו למעלה ממליון קילוגרמים(!) של כוח דחף. לאחר נחיתת החללית עם שובה ממשימתה מנועים אלה פורקו ממנה ונשלחו לבדיקות יסודיות ותחזוקה מירבית.

היות ומנועים אלה ניתנו לשימוש בכל אחת מהחלליות שנמצאו בשירותה של סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א) תשעה מנועים כאלה היו זמינים ומוכנים לשימוש מיידי בכל שיגור. שלושה מנועים על החללית העומדת להמריא, שלושה מנועים על חללית נוספת שנמצאה בסמוך והיתה מוכנה לשיגור במידה ויהיה צורך בפעולת הצלה ושלושה מנועים נוספים ברזרבה להחלפה.

במשך כל עידן החלליות נמצאו בשימוש חמישים ואחד מנועים כאלה כששלושים וחמישה מהם שירתו את החללית אנדוור.  

   

אחד המנועים הרזרביים ששירתו את החללית בעידן החלליות שאך זה עתה הסתיים.

   

המינשא עליו נחה החללית במוזיאון הינו מנשא מיוחד המסוגל לעמוד בפני רעידת אדמה, שכידוע קליפורניה מאופיינת ברעידות אדמה הפוקדות אותה לעיתים די קרובות. המינשא נתמך על יתרות פלדה שבקצוותיהן העליון  עגולי פלדה ענקיים בצבע כחול. עיגולים אלה מכונים "מבודדי רעידת אדמה" והם בנויים משתי פיסות פלדה וביניהם גולות ענקיות הגורמות לפיסות הפלדה לנוע בצורה רכה ימינה ושמאלה בזמן רעידת אדמה ללא שום מגע עם הקרקע. בכך נמנע הטלטול העז שרעידה חזקה מסוגלת לגרום ולשבור את החללית לרסיסים.

המבודדים הללו יוצרו בעיצוב מיוחד על ידי חברת "Earthquake Protection Systems, Inc" במיוחד לצורכי הגנת החללית בשעת רעידת אדמה.

נכון לעכשיו החללית ממוקמת במשכנה הארעי כשהיא נמצאית בתנוחה אופקית אולם לפי כל התוכניות המתבצעות בשטח עומד לקום האתר הקבוע שלה בו היא תמוקם בצורה אנכית כפי שהיא נראתה בזמן השיגור. אליה ייתווספו במשכנה הקבוע שלושת הרקיטות שסייעו לה בהמראה ובכך תושלם התצוגה. כל זאת אמור להיות מושלם בתוך שנתיים.

אז נכון שעידן החלליות חלף ועבר אולם סוכנות החלל עובדת כבר על דרכים אחרות להגיע לחלל, דרכים שיהיו הרבה יותר מתוחכמות ויעילות ובינתיים לוס אנג`לס זכתה בנכס מוזיאוני חשוב ויקר שמושך אליו מבקרים רבים מכל קצוות תבל.

 

 

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

21 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אבי דרורי אלא אם צויין אחרת