44
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

חופשי ומאושר

ענן אטלס - מה קורה בסרט ולמה הוא כל כך חשוב?

הרגע חזרתי מהסרט ענן אטלס ואני עדיין מלא התפעמות ואדרנלין מהסרט המצויין הזה. הסרט הוא יצירת מופת קולנועית עם עלילה מסועפת, יצירתיות ובימוי מרשים ומדוייק. לא רק שנהניתי בסרט ולא רק שיש בו עלילה מעניינת אלא יש בו גם עומק ומסר חשובים לכל אחד ואחת.

אין הרבה סרטים שעדיין מצליחים להפתיע ולרגש אותי וענן אטלס הצליח לעשות זאת ובגדול. האחים ואשובסקי (שאחד מהם הפך כבר לאחות ואשובסקי..) וטום טיקוור (run Lola run המצויין) הצליחו להתעלות על עצמם. מאז הסרט המטריקס (הראשון מהטרילוגיה) הם לא הצליחו לעשות סרט מעמיק ורציני כל כך כמו ענן אטלס. במובן מסויים הסרט הזה הרבה יותר שאפתני ומתוחכם מהסרט המטריקס (שגם הוא מצויין).

ענן אטלס מומלץ מאד, אבל כמו כל יצירה מעמיקה הוא לא פשוט להבנה. אם נשווה את רוב הסרטים של הוליווד למוסיקת פופ של בריטני ספירס או ביונסה אז הסרט הזה הוא כמו יצירה מורכבת ומרגשת של פינק פלויד.אני ממליץ ללכת לסרט רק למי שרוצה להתעמק בעלילה ומי שמוכן להסחף להרפתקה מסקרנת שחוצה זמנים ומרחבים. הסרט עורך שלוש שעות ויש בו שש עלילות שונות שמתקשרות אחת לשניה בקשרים שבתחילה נראים די רופפים. באמצע הסרט הרגשתי כמו בסרט המעולה ממנטו של כריסטופר נולן בו הזמן הולך לאחור וצריך לנסות לזכור כל פרט ופרט כדי להבין את העלילה. גם בענן אטלס המצב דומה, שש העלילות מתחלפות אחת בשניה, בכל עלילה יש דמויות שונות וסיפורים שונים וצריך לנסות ולזכור את כולן!

לא פשוט, אבל שווה את המאמץ. ככה זה, אם רוצים להגיע לרגשות עזים ועמוקים צריך להשקיע, כמו במוסיקה, כך בסרטים וכך גם בחיים. אז מה בעצם מתרחש בסרט ומה זה אומר לנו על חיינו היום יומיים?

 ענן אטלס - טריילר ארוך (לא מתורגם)

אם עדיין לא ראיתם את הסרט, זה השלב בו צריך להפסיק לקרוא את הפוסט וללכת לראות את הסרט, כשאתם רעננים וכשאתן מרוכזות. רק אחרי צפייה בסרט המשיכו לקרוא מנקודה זו, אחרת כל הסקרנות והעניין שיש בסרט ילכו לאיבוד (ספויילרים רבים בהמשך)!

בסרט יש שישה סיפורים שמתחלפים ביניהם לאורך הסרט. הנה בקצרה כל אחת מהן:

1. המאה ה-19, צעיר ששט בספינה מאי באוקיינוס השקט אל סן פרנסיסקו והחברות שמתפתחת בינו לבין עבד שחור. הם מצילים אחד את השני ובסופו של דבר הצעיר חוזר לביתו ומצטרף למשחררי העבדים בארה"ב. בנוסף הוא גם כותב ספר על חוויותיו בספינה. מעניין לציין שבשלב זה, טום הנקס משחק את האיש הרע. 

2. זוג נאהבים הומוסקסואליים בבריטניה כנראה בתחילת המאה ה-20. הם כמובן צריכים להסתיר את אהבתם ולמרות שהם אוהבים, הם לא מחליפים מילה ביניהם. בסופו של דבר אחד מהם מגיע לביתו של מלחין זקן לעזור לו לכתוב מוסיקה חדשה שתתן לו תהילת עולם. שם, במהלך העבודה עם המלחין הזקן, הוא כותב את יצירת חייו המוסיקלית שנקראת ענן אטלס. בסופו של דבר הוא מתאבד. כאן טום הנקס (בעל המלון בו מתאחסן המלחין הצעיר) דמות של אופרטיוניטיסת.

3. שנות ה-70, עיתונאית צעירה נתקעת במעלית עם אדם זקן. בהמשך מסתבר שזהו החבר של המלחין הצעיר מהסיפור הקודם. הוא מציע לה לעזור לו לחשוף שחיתות איומה שקשורה לחברות הנפט ויצור חשמל בכור גרעיני מסויים. מאד מהר הוא נרצח וגם חייה נמצאים בסכנה מתמדת. כאן טום הנקס סוף סוף בדמות יותר חיובית.

4. שנת 2012, מוציא לאור מבוגר שכל חייו אימלל כנראה את הסובבים אותו מסתבך וחייב כספים לסופר שהוא ייצג שיושב בכלא אחרי שזרק מגג בית את אחד ממבקרי הספרים שלעג לספר שלו. בניסיון אחרון להציל את עצמו, המוציא לאור מבקש עזרה מאחיו העשיר. האח שולח אותו למקום מסתור שנראה בתחילה כמלון חביב, אך מהר מאד מתגלה כי זהו מוסד לחולי נפש. כך מוצא עצמו המוציא לאור כלוא בבית משוגעים, אחרי שחתם מרצונו על טופס אישפוז (הוא חשב שזהו טופס רגיל שממלאים בכניסה למלון..). הסיפור עוקב אחריו ואחרי האחות הקשוחה, האחות נואקס (הוגו ויבינג, הלוא הוא הסוכן סמית` מהמטריקס) וכיצד בסופו של דבר הוא ומספר זקנים אחרים שהבנים שלהם החליטו להשאיר אותם למות שם, בורחים לחופשי. כל הסיפור מסופר מנקודת מבטו של המוציא לאור ונראה שהוא כתב על חוויותיו ספר.

5. העתיד, מי הים החלו לעלות. אנחנו בעיר ניו סאול. פיתחנו כבר טכנולוגיה גנטית מתקדמת וכעת המין האנושי יודע לגדל אנשים במעין רחם מלאכותי. אנשים אלו חיים בחלק התחתון של העיר והם המשרתים של בני האדם האמיתיים שחיים בחלק העליון של העיר (מחווה לסרט מטרופוליס). היגבורה של סיפור זה היא סון-מי 451, משרתת שגודלה ברחם מלאכותי וכל תפקידה בעולם הוא לשרת את בני האדם החרמנים בבית הקפה. הסיפור עוקב על חייה וכיצד בסופו של דבר היא משתחררת ע"י קבוצת מורדים, מגלה את האמת המחרידה (לדעתי הקטע החזק ביותר בסרט) ומחליטה לעזור למורדים בתוכניתם.

6. העתיד הרחוק, אי שנשאר כנראה מתוך העיר הגדולה ניו סאול אחרי שמי הים המשיכו לעלות. סון-מי הפכה לדמות מיתית. את האנושות פקד אסון כל שהוא ונראה כי בני האדם שנותרו לא יכולים להמשיך ולשרוד על כדור הארץ בגלל הקרינה. חלק מבני האדם חיים חיים פרימיטיביים על איים. יש גם בני אדם אחרים שנקראים העתידיאים, שעדיין כן משתמשים בטכנולוגיות מתוחכמות ויש שמועות גם שיש בני אדם בקולוניות בחלל. הסיפור מתמקד בעתידאית שמגיעה לאי וברועה צאן מבני האי שעוזר לה. בני האי מתפללים לאלה שלהם סון-מי מהסיפור הקודם. הם בטוחים שהיא אלה ולא יודעים את הסיפור האמיתי מאחוריה. העתידאית מנסה להגיע למקדש של סון-מי על האי, אזור אליו בני האי מפחדים להגיע, בניסיון ליצור קשר עם הקולוניות של בני האדם בחלל כדי להנצל. בסיפור זה הדמות של טום הנקס כרועה הצאן, מאד מורכבת. הוא מתחיל כאדם שנכנע לפחד (שמיוצג ע"י דמות שטן שרק הוא רואה) ולאורך כל הסיפור רואים אותו בהתמודדות עם הפחד המשתק והתגברות עליו. כך הוא הופך לגיבור.

השחקנים הראשיים, טום הנקס, האלי ברי, הוגו ויבינג, ג`ים ברודבנט וסוזן סרנדון שיחקו שישה תפקידים שונים בסרט בכל אחד מהעלילות השונות. בצפייה ראשונה לא ברור אולי איך העלילות מתקשרות אחת לשניה ומה הרעיון של הסרט שמתבטא בעלילות השונות. אז הנה הקשרים שאני מצאתי:

הגיבור מהסיפור הראשון כותב את כל קורותיו על הספינה בספר. הספר הזה מגיע לגיבור המוסיקאי הצעיר מהסיפור השני כאשר הוא עובד בביתו של המוסיקאי הזקן. אך באמצע הספר הוא מגלה שאין יותר דפים, שאר הספר קרוע והוא לא יודע מה סוף הסיפור. את כל קורותיו בבית המלחין הזקן הוא כותב במכתבים אל החבר שלו. הוא אפילו מציין באחד המכתבים איך אין לו את חצי הספר וזה מרגיש לו כמו לחיות רק חצי חיים או חצי אהבה.

העתונאית מהסיפור השלישי מגלה את המכתבים הללו ליד הגופה של האיש הזקן שמציע לה לחשוף את השחיתות ומתחילה לקרוא אותם. בסוף הסיפור הזה ילד שעוזר לה להנצל מציע לה לכתוב את כל מה שהתרחש כספר. באותו זמן היא קוראת את המכתבים שהיא מצאה ועונה לילד שהיא אכן תכתוב מזה ספר. למרות שהילד התכוון כנראה שהיא תכתוב מה קרה לה, היא כנראה מתכוונת שהיא תכתוב על המכתבים שהיא מצאה. בסיפור הרביעי, המוציא לאור המבוגר נוסע בתחילת סיפורו ברכבת וקורא ספר של העתונאית מהסיפור הקודם. לספר קוראים "חצי חיים". כנראה על הסיפור הטרגי של האוהבים ההומוסקסואליים מהסיפור השני.

הקשר בין המוציא לאור ובין הסיפור החמישי על העתיד וסון-מי הוא מאד משעשע. בכלל נראה שהסיפור על המוציא לאור הוא סוג של סיפור יותר קומי לשבור את הרצינות. אחרי שהמורדים משחררים את סון-מי 451 מכבלי העבדות שלה היא לומדת על העולם למעלה, העולם של בני האדם האמיתיים. שם היא רואה סרט בכיכובו של טום הנקס שנעשה על פי הספר שכתב המוציא לאור מחוויותיו בבית המשוגעים. ישנה סצנה שלמה שהיא רואה בעתיד כסרט ורק אחר כך רואים את הסצנה מתרחשת במציאות של הסיפור הרביעי של המוציא לאור. בהמשך היא תצוטט מהספר כאשר היא תנאם ותגלה את האמת לשאר בני האדם לגבי העבדים המהונדסים גנטית. בסיפור האחרון נראה שסון-מי הצליחה במשימה לשחרור העבדים המהונדסים גנטית ובהמשך אף הפכה למיתוס ולכן האנשים באי עובדים אותה כאילו היא היתה אלה.

הכוח בסרטים, כמו בכל סוג אחר של אומנות, הוא ביכולת שלהם לגרום לנו לחוות חוויות חדשות. כאשר מדובר ביצירת מופת, אנו יכולים לחוות חוויות רבות וחוויות הרבה יותר עוצמתיות שמלוות אותך גם אחרי הסרט, לעומת סרט רגיל שרק נותן הנאה רגעית וחולפת. החשיבות בחוויה היא שכך אנחנו עושים קפיצה בהבנה שלנו לגבי רעיונות חדשים. כדי להבין משהו שלא הכרנו צריך ללמוד חומר חדש, אבל תהליך זה לא מספיק וצריך גם לחוות את החומר החדש בעזרת הרגשות שלנו. אני יכול לדבר שעות על הגודל העצום של היקום, אבל עד שלא נצא למדבר לראות שמיים זרועי אלפי כוכבים, לא באמת נבין את הגודל העצום שלו. ההבנה באה בעקבות שילוב של החומר החדש שלמדנו עם הרגש והחוויה. כך אומנות יכולה לעזור לנו להשלים את ההבנה שלנו לאחר שלמדנו חומר חדש, בעזרת החוויה שהיא מעוררת בנו. מסיבה זו, בהרצאות שלי אני תמיד משלב גם קטעי סרטים וקליפים של מוסיקה רלוונטים ביחד עם ההסברים המדעיים. ענן אטלס מציע שלוש שעות של חוויות, כך שאם אדם מגיע מוכן לסרט הוא יכול להבין בו דברים חדשים.

על אילו חוויות אני מדבר?

הסרט בעצם עוסק בחתירה של האדם לחופש ולשחרור מהמגבלות והנורמות שהחברה מסביבו שמה עליו. כמו שטום הנקס אומר לקראת סוף הסרט, תמיד יהיו מוסכמות שכובלות את האדם והן יחכו לאדם שיפרוץ אותן. החל מהעבדים השחורים בסיפור הראשון, דרך הסתרת האהבה ההומוסקסואלית של הסיפור השני, דרך חשיפת האמת של חברות הנפט בסיפור השלישי, דרך שיחרור אישי מבית המשוגעים ועד לשחרור העתידי של אנשים שנחשבים נחותים בגלל שהם נוצרו ברחמים מלאכותיים ולא בדרך "הטבעית". יש משפט שחוזר לאורך כמה סיפורים והוא שיש סדר טבעי לדברים ואסור לגעת בסדר הזה, לפי הסדר הטבעי הזה יש את מי שאמור להיות שולט ויש את מי שאמור להיות נשלט. הרעיון הזה לא חדש, הוא הופיע ממש כך כטיעון כביכול מדעי לאורך ההיסטוריה כדי להצדיק עבדות של האפריקאים, כדי להצדיק אנטישמיות נגד יהודים וגם כדי להצדיק את מקומן של הנשים בבית ובגידול ילדים. רק טבעי, כפי שמציע הסרט, שבעתיד כשאכן נוכל לייצר בני אדם ברחמים מלאכותיים ננסה שוב לומר שטבעי שהם אמורים לשרת אותנו, את בני האדם האמיתיים. כמו שהעתונאית אומרת, למה בני האדם חוזרים על טעויות העבר שלהם?

המאבק של סון-מי לשחרור העבדים המהונדסים הללו הוא קודם כל על ידי גילוי האמת לכל המין האנושי. תמיד לאורך ההיסטוריה כשניסו להצדיק עליונות של קבוצה מסויימת מעל קבוצה אחרת, טענו שהקבוצה האחרת היא פחות אנושית. גם בסרט נראה שבני האדם "האמיתיים" חושבים שלעבדים המהונדסים גנטית אין ממש רצון, מחשבות ורגשות. כאן סון-מי נכנסת לתמונה ובנאום חוצב לבבות שמשודר ברחבי העולם והקולוניות האנושיות בחלל, היא מראה שיש להם מודעות עצמית כמו לכל אדם אחר, ושאין הבדל בין בני האדם לא משנה האם הם נוצרו ברחם אמיתי או ברחם מלאכותי. זהו רעיון ידוע של האמת כדרך לשיחרור האדם.

החוויה השניה שהסרט מעביר דרך כל הסיפורים היא המסר שכולנו קשורים אחד בשני. מעשה אחד קטן במהלך ההיסטוריה יכול לגרום בעתיד לשינוי גדול. שימו לב למהלכים הקטנים בסרט שבסופו של דבר הובילו לשינוי גדול. המוציא לאור, לדוגמה, מקבל השראה מהספר של העתונאית שאולי עוזר לו לקבל אומץ ולהחלץ מבית המשוגעים שכפו עליו. הוא כותב ספר מחוויותיו אלו, הספר הופך לסרט שמשפיע שנים מאוחר יותר על סון-מי 451 לגלות אומץ ולנאום על שחרור העבדים המהונדסים גנטית. כך הסרט מעביר לנו את החוויה, שאולי אנחנו מכירים באופן שטחי מהעבר, שכולנו מחוברים, לכל פעולה יכולה להיות השלכה עצומה בעתיד ולכל טיפה קטנה בים יכולה להיות השפעה על הים כולו. איזו אחריות ועוצמה ההבנה הזו מניחה על כתפינו! אם מפנימים את ההבנה הזו עד הסוף, ואפשר להפנים אותה בעזרת חוויות כמו הסרט הזה, חיי היום יום שלנו אמורים להשתנות כדי שבאמת נוכל להשפיע על עצמנו ועל העתיד ולממש את העוצמה הטמונה בנו. חישבו על הדברים הקטנים שאנו עושים, כאשר נפנים את היכולות האדירות שלנו ונעשה דברים עם כוונה, לא משנה עד כמה כוחינו נראה מוגבל ודל, מי יודע כיצד הדברים יתגלגלו בעתיד ואיזה חשיבות גדולה אולי תהיה לאחד מהם. הרעיון הזה מבוטא יפה באחד הדיאלוגים בסרט בין סון-מי לאחד הכולאים שלה-

 כולא: "למה עשית את זה?"

סון-מי: "כדי שידעו את האמת"

כולא: "ומה אם אף אחד לא יאמין לאמת שלך?"

סון-מי: "כבר יש אחד שמאמין".

התקווה והאומנה שלנו בעוצמה של עצמנו מאד חשובה. אנחנו צריכים לחיות לפי האמונה שמה שאנחנו עושים יכול להשפיע על העולם כולו, רק אז באמת נוכל להשפיע. כך נבנית ההיסטוריה האנושית, מהאנשים היחידים שהאמינו בכוחם והתחילו שינויים הרבה יותר גדולים מעצמם. זהו המסר החשוב של הסרט ואם מישהו או מישהי יראו את הסרט, יחוו השראה וינסו לממש את העוצמה שלהם, הסרט כבר עשה את שלו. ומי יודע איך העתיד יתגלגל ומה יהיה מקום הסרט הזה בעיצוב העתיד?

 

 

   

  

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

11 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל freenl אלא אם צויין אחרת