00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

ספרים, מידע ומה שביניהם

מעבר הבלוג

 

כולכם מוזמנים לבלוג בבית החדש

פרשת השבוע - פרשת ויחי

 

מקור התמונה

יעקב מברך את הבנים

 


במסגרת פינתנו - דבר תורה לפרשת השבוע.


פרשת ויחי

כמה מילים על הפרשה מהויקיפדיה.
פרשת ויחי היא פרשת השבוע השתים-עשרה והאחרונה בספר בראשית. פרקים מ"ז- נ`.

על פי נוסח המסורה התורה מחולקת לפסקאות שנקראות פרשות פתוחות וסתומות.
"פרשה סתומה" הכוונה כשהפרשיות כתובות בספר התורה כך שבין אחת לשנייה או שמבדיל רווח של תשע אותיות, אך הפרשה השנייה מתחילה ממש באותה שורה בה מסתיימת הפרשה הקודמת (כמו בפרשתנו שהמלים "ויחי יעקב" מתחילות באותה השורה בה מסיימת הפרשה הקודמת "ויגש" במלים "ויאחזו בה ויפרו וירבו מאד" - אך עם רווח של תשע אותיות)

"פרשה פתוחה" מתחילה בשורה חדשה בספר התורה.

 פרשת השבוע "ויחי" היא היחידה מבין פרשות השבוע שמתחילה באמצע פיסקה ללא כל רווח לפניה

מדרש רבה מתייחס לעניין ומספק כמה הסברים בדרך מדרשית, כגון שהדבר מורה על צער על מותו של יעקב המתוארת בפרשה, שהובילה לתחילת השיעבוד של בני ישראל במצרים.

הפרשה בכללה עוסקת בימות חייו האחרונים של יעקב במצרים ובפטירתו של יעקב. בסיום הפרשה מסופר על פטירתו של יוסף.

יעקב ומשפחתו חיים במצרים שבע עשרה שנה לאחר סיום פרשת יוסף ואחיו. כשמרגיש יעקב שבאה שעתו למות הוא קורא ליוסף ומשביע אותו שלא יקבור אותו במצרים אלא בארץ ישראל. אחר כך הוא מברך את בני יוסף, מנשה ואפרים, וקובע שהם יהיו שייכים לשבטי ישראל כמו ראובן ושמעון. אף על פי שמנשה נולד לפני אפרים, יעקב מברך את אפרים ביד ימינו, ומסביר זאת בכך שהוא יהיה גדול מאחיו.

אחר כך אוסף יעקב את כל בניו ומברך אותם. הוא מתייחס בביקורת לראובן שחטא במעשה בלהה וכן לשמעון ולוי שחטאו במעשה שכם (אחרי אונס דינה), ואחר כך מברך את יהודה, זבולון, יששכר, דן, גד, אשר, נפתלי, יוסף ובנימין (בסדר זה), ומאריך במיוחד בברכות יהודה ויוסף. הברכות עוסקות בתכונות המאפיינות את השבטים ובקורות אותם בעתיד, עם רמיזות לנחלות שיהיו להם בארץ ישראל.

בתום הברכות מצווה יעקב את בניו לקבור אותו במערת המכפלה, ונפטר מן העולם בן מאה ארבעים ושבע שנים.

המצרים חונטים את יעקב ומתאבלים עליו. יוסף מקבל אישור מיוחד מפרעה לצאת לארץ ישראל כדי לקבור את אביו, והאחים יוצאים במסע לארץ ישראל מלווים במשמר צבאי מצרי גדול. הם הולכים במסלול ארוך מסביב לים המלח ועורכים תחנת ביניים בעבר הירדן המזרחי. לבסוף הם קוברים את יעקב במערת המכפלה ושבים מצרימה.

האחים חוששים שלאחר מות אביהם יתנקם בהם יוסף על מכירתו, ומספרים לו שיעקב ציווה עליו להתפייס עמם. יוסף מנחם אותם ואומר: "אתם חשבתם עלי רעה, אלוקים חשבה לטובה".

יוסף מאריך ימים במצרים, ולפני מותו הוא מודיע לבני ישראל כי "פקוד יפקוד אלוקים אתכם, והעליתם את עצמותי מזה אתכם". יוסף מת בן מאה ועשר שנים, נחנט ומושם בארון שנשמר במצרים.

בשבת פרשת ויחי מסיימים את קריאת התורה של ספר בראשית בברכת "חזק חזק ונתחזק".

 

 

ולדבר התורה:

"ויקרבו ימי ישראל למות ויקרא לבנו ליוסף ויאמר אליו אל נא תקברני במצרים" (בראשית מז`; כט`)


יעקב ראה שבניו מתחילים להתרגל לחיים הטובים שבמצרים, ולכן רמז להם לפני מותו:

אתם מבקשים לחיות במצרים - אני אפילו להיקבר בה לא מוכן. (עפ"י רש"ר הירש).

יעקב חוזר בצוואתו ליוסף על כך שלא יקבור אותו במצרים.

את עניין קבורתו בארץ כנען הוא פוטר בשתי מלים: "וקברתני בקבורתם", כמו שנקברו אבותי.

בצוואתו לבניו האחרים אין יעקב מזכיר כלל את בקשתו שלא להיקבר במצרים, אלא מדגיש את רצונו להיקבר בארץ כנען דווקא. מדוע עם יוסף נהג כך ועם בניו האחרים הדגיש יעקב עובדה אחרת?

מפרש הרב מנחם הכהן - כי יעקב ראה שיוסף קשר את גורלו במצרים, נשא לאשה בת אחת המשפחות המיוחסות שם, שני ילדיו גדלו שם, הוא עצמו נהיה אדם בעל השפעה עצומה במצרים, בראותו כל אלה, חשש יעקב שמא יוסף יתחיל לראות במצרים את מולדתו שלו. לכן הדגיש יעקב ליוסף דווקא את אי רצונו להיקבר במצרים. שאר האחים, לעומת זאת, יעקב ראה כיצד הם מתאקלמים מהר ומתרגלים לחיים בכל מקום אליו הם מגיעים, לכן הדגיש בצוואתו אליהם את מערת המכפלה, מקום קבורת אבותיהם: אברהם ושרה, יצחק ורבקה ואמם לאה - שם, הורה להם, גם אני רוצה להיקבר.



שתהיה לכולם שבת שלום.


זמני כניסת השבת:

ירושלים- 16:08.  תל-אביב- 16:22.  באר-שבע- 16:27.   חיפה- 16:11


זמני יציאת השבת:

ירושלים- 17:24.  תל-אביב- 17:26.  באר-שבע- 17:28.  חיפה- 17:23

רבנו תם- 18:01

 

 

 

 

קישור לדף פרשת ויחי

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

7 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל חוטהשני אלא אם צויין אחרת