00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של אילנה ארד לוין - פסיכולוגית קלינית, סקסולוגית ויועצת נישואין

מבצע חם לסוכות!

תבונתה של מיס מארפל (כתבה רוחנית פסיכולוגית אודות מקור הידיעה)

בנעוריי הייתי חובבת מובהקת של מותחני הסופרת אגתה כריסטי. באחד עשר מספריה מככבת כפותרת תעלומות רצח מסובכות הבלשית החובבת, מיס מארפל, פרי דמיונה של הסופרת. מיס מארפל הינה רווקה זקנה, קשישה בריטית המתגוררת בכפר קטן, שקט ונידח רחוק "ממוקד העניינים". אין ידוע מה היה עיסוקה פעם, אם בכלל היה, אך אין היא משתעממת כלל בכפרה הקטן, שכן היא מעורה בחיי בני קהילתה. מותר לציין כי מיס מארפל הנראית כקשישה כפרית לכל דבר ועניין חוננה באינטליגנציה גבוהה מאוד והרי היא חריפה, יצירתית ושנונה במחשבתה. בפרט היא מחוננת בהיסק, ותפיסת המכנה המשותף. כלומר: מומחית בתהליכי אנליזה וסינתזה מחשבתית. מיס מארפל יודעת להתבונן במתרחש היומיומי השגרתי, הטריוויאלי שבסביבתה הטבעית והיא ניחנה בהבנה עמוקה כיצד להכליל מאירועי יומיום קטנים מעולמה וכדי ללמוד מהם על הטבע האנושי: הצרכים, המניעים, הרגשות ואופני התגובה האנושית. למעשה תהליכי מחשבתה של מיס מארפל בעת פענוח ,תעלומות,הרצח דומים לאלה של גדולי ההוגים בכל תרבויות האנוש אשר ידעו להתבונן במתרחש וללמוד ממנו.

 

התבוננות פשוטו כמשמעו היא, התמקדות וריכוז של כל תשומת הלב באירוע, התרחשות או אובייקט מסוים. קיימת חשיבות רבה לעוצמת ההתבוננות, מאחר ועוצמת ההתבוננות פירושו עוצמת התודעה המופנית למושא ההתבוננות. עוצמת התבוננות פירושה עוצמת המיקוד, משך המיקוד והרמה של התודעה האנושית המתבוננת. כפי שהזכרנו בכתבות אחרות גורסת התפיסה הרוחנית כי מהות החיים ניתנת להצגה בשני מימדים עיקריים:

1. זרימה מתמדת של תהליכי תודעה, של כל היש ביקום, זרימה שמשמעותה הינה תהליכי חיים (תודעה=חיים).

2. תקשורת תודעתית בין הכל להכל, בין במודע, בתת מודע ובעל מודע. נחזור ונדגיש מהי התבוננות, המתבונן מזרים אל מושא התבוננותו תודעה מרוכזת וממוקדת ומתוך התכוונות רבה. כתוצאה מכך קולט המתבונן את תהליכי החיים הקטנים ביותר ועד הגדולים ביותר המתרחשים במושא ההתעניינות, וכך הוא לומד להכירו ולדעת אותו.

הבה נתבונן לדוגמא בכיסא, ככל שנתבונן בו יותר זמן, יותר התכוונות ומיקוד נתחיל לקבל הבנה עמוקה יותר על אופן בנייתו, על איכות העץ ממנו נוצר, על אופן אריגת ריפודו ומהות חומר הריפוד. הכיסא, מצידו, גם הוא "מתקשר" איתנו שכן הוא אוצר או מכיל בתוכו את כל המידע אודות קיומו. בכיסא קיים המידע אודות החומרים מהם הוא עשוי, קיים בו המידע אודות תהליך ייצורו בשלביו השונים כך שבתהליך התבוננות ארוך וממושך נקבל שפע של מידע אודות הכיסא שלנו (אנשים בעלי יכולת התבוננות טכנית יודעים כבר מגיל צעיר לתקן ולתפעל מכשירים שונים אך ורק מהתבוננות טעונת סקרנות עניין ובהתאם לתהליכי ניסוי וטעייה הם מלמדים את עצמם להיות מתפעלים, בונים ומתקנים של מגוון מכשירים טכנולוגיים). בהתבוננות בצומח ובחי נקבל כמובן מידע על אורחות חייהם ועל השפע המגוון של התנהגותם ומשמעותם. ללא התבוננות וקשב אין מידע (המידע שיש לי כיום אודות אופיים של חתולים שונה מהותית בהיקפו ועומקו, תכונותיהם, חוכמתם, הבדלי האישיות ביניהם, תהליכי החברות, רגישותם, ההרגלים ועוד לאחר שנים במחיצת חתולי הבית שלנו לעומת המצב של טרום הכרת החתול הפרטי רגישותם וחוכמתם). כמובן שהתבוננות בבני אדם מעניקה את הידע הפסיכולוגי העמוק ביותר, מקור כל התיאוריות הפסיכולוגיות המודרניות אודות האישיות נוצרו מהתבוננות מחבר התיאוריה אל תוך נפשו פנימה או אל תוך תודעת עצמו (אינטרוספקציה עצמית). כמו כן נוצרו התיאוריות עקב התבוננות בהתנהגות, חשיבה ורגשות של המטופלים לאורך זמן, כך שמקור הידע הינו ההתבוננות באובייקט אותו חוקרים.

התפיסות הרוחניות גורסות כי את הידע הקיומי העמוק ביותר, הכולל מידע אודות כל תהליכי היקום אנו עשויים לקבל בעקבות מחקר תודעת עצמנו בלבד והתבוננות בה במהלך שעות, ימים, שנים של מדיטציה. במדע אנו מנסים לשפר את התבוננותנו באמצעות אביזרים טכנולוגיים המרחיבים את הידע הנקלט בחושינו כגון: חיישנים, טלסקופ, מיקרוסקופ ומחשבים המיועדים לקליטת תדרי אור, קול, מיקום, קרינה אלקטרומגנטית או גלים קצרים ולהפכם באמצעות תכנת המחשב התואמת למידע התוכן הרלוונטי למתבונן. ככל שנזרים יותר אנרגיית חיים של תודעה באופן רציף והמשכי אל האובייקט בו נתבונן כך יגבר תהליך הנביעה של התודעה (החיים =נביעה מתמדת של תהליכי תודעה) ואז נקבל הבנה הולכת ומתרחבת ביחס לאותו אובייקט. ניתן להכליל הבנה וידע אודות אובייקט מסוים גם לגבי אובייקטים ותהליכים דומים. ככל שנעמיק להתבונן- תגבר יכולת התודעה- תעמיק ההבנה- יגדל היקף ההכללה.

 

תיאורטית ניתן ללמוד על היקום כולו מתוך התבוננות באדם אחד בלבד שכן תודעת כל תדרי התודעה (תודעת הברהמן או האלוהות) שורה בכל אובייקט והאדם נחשב לבעל התדרים הגבוה ביותר ביקום הידוע לנו.

ככל שהמתבונן הוא בעל זרם תודעה צלול וגבוה יותר כך יצליח ללמוד מכל אובייקט ואירוע קטן ומזערי מידע רב ועמוק. תיאורטית ניתן מתוך התבוננות זו ללמוד על כל היקום זאת בהתאם לתפיסה הרוחנית ההולוגרפית לפיה כל היש מהווה מערכת של מראות המשקפת ומשתקפת זו בזו. כך שתודעות כל היש משתקפות למעשה בכל היש ובכל אירוע.

 

לפי זה על מי אנחנו אומרים שהוא אדם בעל חוכמת חיים? אדם בעל חוכמת חיים לא חייב להיות בעל השכלה פורמאלית כלשהי אלא חייב להיות בעל מזג טוב ונעים, סקרנות, פתיחות למתרחש סביבו, נדיבות וחמלה כלפי בני אדם ובעל לב טוב. ללא אהבת אנוש וקבלה ושמחה במציאות כפי שהיא קשה לתודעה להמריא. אדם זה שהוא טוב,שמח וגם אינטליגנטי, נבון וצלול מחשבה יודע להתבונן במתרחש סביבו. חשוב להדגיש כי התבוננות דורשת הכלה, קבלה, סובלנות לשונה ולאחר וכמובן סבלנות. האדם המתבונן מסיק אודות היקום וכל אשר בו, מסיק אודות בני האדם כחלק מהיקום ומסיק אודות אנרגיית תודעת החיים הזורמת בכל. כאמור כל אירוע ואובייקט קטן ככל שיהיה מהווה דוגמא ומאפיין למהות החיים: כל אירוע ואובייקט הוא ביטוי של זרימת תודעה של ידע ומכאן יכולת ההבנה וההחלה אודות אופי הליכים השונים המתרחשים בעולמינו ברמות הקיום השונות שלו: דומם, צומח, חי, מדבר.

 

אז נחזור אפוא למיס מארפל שלנו ולאגתה כריסטי, מיס מארפל בהיותה אדם מתבונן בעלת חכמת חיים מיטיבה ללמוד להסיק מסקנות ולהכליל אודות הטבע האנושי ואודות מהלכי בני האדם אותם היא פוגשת באופן שגרתי. בכתבה אחרת הדגשנו כי "הכל זורם"- אין שום אירוע ביקום שהינו העתק מדויק של אחר דומה ככל שהדבר נראה. דוגמא: אותה נשיקה רומנטית משלשום בינינו, היא שונה ואחרת היום, יש דמיון אך זה גם שונה: אני זרמתי מאז, אתה זרמת מאז, יחסינו זרמו מאז וחוויית הווייתנו ברגע הנוכחי שונה מלפני יומיים, אם רק נפנה את תשומת ליבנו לדקויות (לא תמיד אנחנו מעוניינים בכך בכלל), על פי רוב אין אנו קשובים לגוונים הדקים של התנהגויותינו ואנחנו מעדיפים לראותן כתבניות חוזרות.

 

מיס מארפל שלנו אינה עוסקת בהתנשקויות אך היא בעלת יכולת של ראיית דקויות ההבדל בין אירועים יחד עם ראיית המשותף המוכלל ביניהם. אולי הרצח התבצע בטירה בה יש אדונים ומשרתים ונסיבות מסובכות אך היא רואה את הדמיון למה שאמר הגנן לאשתו בחודש שעבר כאשר קיבל את המכתב מדודתו, וכן היא רואה את הדמיון לתגובת הקצב השכונתי להקמת חנות מתחרה ברחוב המקביל. מיס מארפל היא מומחית אפוא לאנליזה, כלומר בחינת כל השונות בין האירועים ולאחר מכן היא מומחית לסינתזה כלומר היכולת להכללת המשותף בין האירועים תוך ראיית הדקויות הנלוות לכל מצב.

לסיכומו של דבר מיס מארפל היא בעלת ידע עמוק בחכמת החיים ולפיכך פותרת תעלומות רצח מסובכות.

 

בספרו "אוטוביוגרפיה של יוגי" מספר פרהמהנסה יוגננדה המפורסם אודות יכולתו לקבל מידע. הוא מתאר שהוא ממעיט לקרוא ספרים, כלומר אינו משקיע עצמו בקליטת ידע מעובד שנכתב בידי אדם אחר, מומחה ומלומד בתחומו ככל שיהיה, בהיותו יוגי מגיל צעיר הוא נכנס למדיטציה ארוכה ועמוקה עד כדי שעות ומתחיל להתבונן ברוחו באירוע או אובייקט אודותיו הוא מעוניין לקבל מידע. התבוננות רוחנית עמוקה בריכוז מושלם ובמהלך זמן גורמת להזרמת אנרגיית תודעה של חיים אל האובייקט בו מתבוננים וכל מקבל יוגננדה מאובייקט ההתבוננות את המידע הדרוש לו. זוהי דרכם של היוגים לקבלת המידע.

 

כיום מקור הידיעה הוא פשוט מאוד" גוגל- תודעת העל האינטרנטית- מקור הידע. בתפיסה הרוחנית ברור שכל מה שהינו טכנולוגיה פרי מעשה האדם קיים קודם לכן, כמובן, ביקום כתהליכים תודעתיים ותקשורתיים בתדרים שונים שלא בהכרח אנו מודעים להם.

טרם היות הגוגל בארץ עמדו לרשותנו ספריות עד אין קץ של ספרים על מנת ללמוד ולהשכיל. עמד לרשותנו מידע תיאורטי בכל תחומי מדעי הטבע, החברה והרוח ועמד לרשותנו מידע יישומי כמו תיקון מכונית, בישול או הוראות לגידול עגבניות לחממה במדבר. היום הועבר כל המידע מהספרים אל האינטרנט. ברכישת ידע תיאורטי יש לשנן, להבין את העיקר ולהצליב מקורות מידע לגבי ידע מעשי יש לתרגל ולהתנסות בפועל ועם הניסיון משתפר הידע ומוסקות מסקנות אודות שיפור ושדרוג. אחד ממקורות המידע העמוקים שעמדו לאורך הדורות לרשות התרבות האנושית הינה האמנות לסוגיה השונים: ציור (תחילתו על קירות המערה), משחק, מוזיקה, שירה, סיפורת, פנטומימה וכו`. אך השאלה שאותי מטרידה היא אותם קדמונים ראשוני התרבות שלרשותם לא עמדו ספריות, צילומים, סרטים, מוזיאונים ואינטרנט, מאין הגיע אליהם הידע אודות היקום וכל אשר בו (הידע של הקדמונים חכמי התרבות בהודו, במסופוטמיה ובמצרים העתיקה דומה בחלקו הגדול אם כי לא באותו דיוק כמובן לידע המדעי הקיים כיום), מהיכן שאבו ראשוני חכמי הדורות את הידע שלהם בהיעדר כתב כאשר ידע זה הועבר בעל פה ממורה לתלמיד גם כאשר היה כבר הכתב, כמה ידע כבר ניתן היה לחצוב באבן ובסלע ואחר כך להעלותו על מגילות עור ופפירוסים. הידע הקדמון בכל רחבי התרבויות הועבר בעל פה ותוך שינון ומקורו היה בהתבוננות החכמים במתרחש סביבם, מתוך אותה התבוננות הם השיגו את הידיעה וההבנה.

הקיצור, אפשר ללמוד רוחניות מהי מתוך מותחניה של אגתה כריסטי כלומר ללמוד מהכל אודות הכל. כל הרוחניות על רגל אחת.

אין לקדם פוסט זה

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אילנה ארד לוין אלא אם צויין אחרת