טיולים בטבע

השמורה הלאומית בנדליר (3) - מערת המגורים אלקוב

לאחר שביקרנו במערות והכוכים לאורך קירות הקניון ירדנו בחזרה על השביל המוביל למרכז הקניון והמשכנו עוד כמה מאות מטרים עד שהגענו לפרשת דרכים. פניה שמאלה היתה לוקחת אותנו בחזרה למרכז המבקרים שאליו נגיע בסוף הטיול. אז פנינו ימינה והמשכנו לטייל לכיוון מערת המגורים אלקוב. מערה זו  נחשבת למערה הגדולה והמפורסמת ביותר בשמורה וממוקמת כשלושת רבעי קילומטרים מהצומת .

הקליקו על התמונות להגדלה

מערה זו ידועה כמערת הטקסים הרוחנית של אנשי הפואבלו והיא ממוקמת כארבעים וחמישה מטרים מעל לקרקעית הקניון. בעבר היא שימשה למגוריהם של כעשרים וחמישה אנשי פואבלו קדמוניים ולהגיע אליה נדרש טיפוס על גבי ארבעה סולמות עץ גבוהים ושורה ארוכה של מדרגות אבן בשביל צר מאד. במערה ניתן לראות קיווה ששוחזרה ושורה של חורי וויגה וגומחות של בתים קודמים. תתארו לעצמכם טיפוס כה גבוה על סולמות כה גבוהים תוך שאתם נושאים על גבכם את  האספקה הנדרשת לחיי היום יום.

כאמור ירדנו עם השביל אל קרקעית הקניון ופנינו ימינה לכיוון מערת המגורים אלקוב. השביל בקטע זה שופע בצמחייה עשירה שבתקופת הסתיו אמנם יבשה במעט, אולם עצי האורן הרבים סיפקו קרירות וצל מקרניה היוקדות של השמש הקייצית הלוהטת.

השביל עובר מעל נחל הפריהולס שבעקבות השטפונות נשטף הגשר שעובר מעליו. רשות השמורה הציבה במקום גשר ארעי בנוי ממספר קורות עץ על מנת לאפשר למבקרים חצייה של זרימת המים מבלי להרטיב את גרביהם. המים בנחל די נקיים ונראה שאנשי הפואבלו הקדמוניים השתמשו בהם למחייתם. חצינו את הנחל וככל שהמשכנו קדימה הצמחייה מעשתה יותר ויותר מעובה ועצי אורן רבים סוככו עלינו מלמעלה.

כמאה מטרים לפני תחילת הטיפוס  למערה ניצב שם שלט המציג אינפורמציה על המערה ושלט נוסף מזהיר את כל אותם מבקרים הסובלים מפחד גבהים או כל בעיה רפואית אחרת לבל יטפסו כל כך גבוה.

זהו הסולם הראשון מבין ארבעה. כאן מתחיל למעשה הטיפוס אל מערת המגורים אלקוב. היות ואני סובל מפחד גבהים בני ג`ייקוב התנדב מיד לעזור לי בתיעוד המערה. הנחיתי אותו בנושא זוויות הצילום והתמונות הרצויות ומשם והלאה הוא לקח את המושכות לידיו והביא לי אחר כך תמונות נהדרות.

בני ג`ייקוב מצלם אותי לפני שהחל בטיפוס למערה.

הסולמות הגבוהים מובילים מעלה לכיוון מערת המגורים. כששאלתי את בני ג`ייקוב מאוחר יותר כשחזר מה היתה   רמת הקושי שבטיפוס על סולמות אלה הוא השיב שהם אכן גבוהים ומפחידים אולם ניתנים לטיפוס ללא כל קושי. רמת התחזוקה שלהם גבוהה והמונח בטיחות נראה שם בכל פינה. הוא גם הוסיף שנדרשת עירנות גבוהה בזמן הטיפוס ועל מנת להימנע מסחרחורות או פחד פתאומי עדיף שלא להביט מטה או אחורה אלא רק להתרכז בסולם עצמו.

מלבד הסולמות קיים גם שביל צר המקשר בין סולם לסולם ומעקה ברזל קבוע לצידו.

הסולם האחרון הוא גם הסולם הגבוה ביותר מבין הארבעה ומוביל היישר לפיתחה של מערת המגורים.

מערת מגורים זו ממוקמת כארבעים ושלושה מטרים מעל פני הקניון ובנויה בצורת ויגה עגולה שבמרכזה ניתן להבחין בקיווה המסורתית ששוחזרה על מנת לאפשר למבקרים לרדת לתוכה ולהתבונן בצורתה הפנימית. המערה שימשה למגוריהם של כעשרים וחמישה אנשי פואבלו.

הסולם עליו יורדים לתחתית הקיוה. ג`ייקוב צילם תחילה את הסולם בעומדו למעלה על הגג,  כפי שהוא נראה מפיתחה העליון של הקיוה.

לאחר שירד פנימה הוא צילם את סולם הירידה מתחתית הקיוה, ניתן להבחין בכוך אחד מתוך כמה ששימשו לאחסנת חפצים שונים.

מלבד הקיוה קיימות לצידי קירות המערה מספר כוכים קטנים ששימשו את אנשי הפואבלו הקדמוניים ככוכי אחסנה למזון, כלי עבודה וחפצים שונים אחרים. חורי הויגה שמעל לכוכים שימשו כעוגן להחזקת מוטות העץ שתמכו בבינייני האדובי בהם הם התגוררו שם.

מערת המגורים הזאת מספקת ללא ספק מראה מרהיב של פריהולס קניון לאורכו ולרוחבו, ההרגשה הכללית מאד מיוחדת מעצם העובדה שהיא מערה בעלת חשיבות ממדרגה ראשונה בחייהם של אנשי הפואבלו. מה שבטוח זה שמי שהתגורר שם זכה לצפות בנוף מהמם שנשקף מלמעלה.

ציר המסלול המוביל למערת אלקוב מסומן בקו אדום.