00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של אילנה ארד לוין - פסיכולוגית קלינית, סקסולוגית ויועצת נישואין

מבצע חם לסוכות!

כוונה עליונה מסובבת את העולם – כתבה ראשונה בסדרה

 

 

המחזמר המעולה "קברט" מתחיל בשיר הזמנה לבוא וליהנות בקברט, הלא הוא עולמנו על פני הפלנטה, שאינו אלא קברט הן כמשל והן כסימבול (מוזמנים לקרוא הכתבה על קברט בקאמרי שפורסמה בעונה הקודמת).

 

בהמשך המחזמר מופיע השיר השנון, התשובה לעילת העילות, מניע המניעים להתנהגות האנושית בקובעו כי העולם מונע (מסובב) על ידי הכסף money makes the world go round. רק כסף?  ברור שלא. בעולמנו הגשמי יש להוסיף את השלישייה המפורסמת - כסף, מין, כח כשלושת מתפעלי עולמנו. הקברט מתחיל עם כסף ושפע מין פרובוקטיבי, מגוון, הדוניסטי, אך סופו שהוא נכבש על ידי הכח האגרסיבי, העוצמה, קני הרובים ובקצרה, השליטה המושגת אודות לשנאה, שתלטנות והנאה מפגיעה בזולת. עולמנו הוא אפוא קלידוסקופ בו נעים כח, סקס וכסף, משתקפים זה בזה, מזיזים זה את זה כשכל אחד מזין ומוזן מן השאר.

התפיסה הרוחנית מכניסה מימד אחר, שונה, רביעי, אשר דחוי מכל וכל על ידי המטריאליזם המדעי והרציונליות המערבית המפוכחת והצינית. אותו מניע משנה עולם הוא הנושא של שינוי רמת התודעה האנושית בכל הפלנטה. אחד מעקרונותיה הבסיסיים של התפיסה הרוחנית, הוא שיש רמות שונות של תודעה לכל היצורים בפלנטה. אם נתייחס לבני האדם, משמעות הדבר שיש מעל ההכרה הקונבנציונאלית שלנו רמות נוספות עד אינספור של תודעה על אנושית. הפסיכולוגיה המודרנית והתרבות המערבית הנוכחית מקבלים דרגות שונות של אינטלקט, אינטליגנציה רגשית, כשרון ויצירתיות, אך מכאן לא נעשה חיבור לרמות של תודעת על. קיימת הכרה רק בתת מודע ולא בעל מודע. הפסיכולוגיה המודרנית מכירה ומחזקת את רעיון המימוש העצמי, מציאת האותנטיות, והליכת האדם בעקבות מימוש עצמו וגורלו. בפרט מחזיקה  התרבות המדעית-רציונלית-חילונית בעקרון הבחירה. האדם הוא אדון לגורלו (אין אדם בוחר כמובן את המין אליו ייוולד, את המקום, התקופה והמשפחה). תהא אשר תהא התשתית אליה בא האדם לעולם, כביכול קיים בנו עקרון הבחירה בכל תנאי ובכל הנסיבות. האמנם זה אכן כך? כמה יכול אפריקני מזה רעב, חולה איידס החי בכפר נידח חשוך השכלה ומטלטל במלחמות לא לו, מלחמות הטובחות במשפחתו והופכות אותו לנכה, להיות אדון לחייו ולבחור ביעודו? האם יכולתו לבחור שווה באופן כלשהו לזו של אירופאי משכיל ממעמד מבוסס, החי בשלום רווחה ופינוק? התפיסות הרוחניות ובפרט הזרם הדתי שבהן (תפיסה רוחנית אינה זהה לחלוטין עם תפיסה דתית) רואות את חופש הבחירה כמצומצם, שכן הכל כתוב בשמים, C'est ecrit dans le ciel, שיר יפה של אנריקו מסיאס. השידוך אף הוא משמים וכפי שאומרים בערבית "מכתוב". הכל כתוב למעלה.

מאחר והכל משמים, הרי על פי תפיסות דתיות לא קיימת מקריות. "הכל ברצון שמים חוץ מיראת שמים". (יראת השמים משמעותה לשיטתי העליה האנושית בתדר הרוחני ומכאן השינוי התודעתי המשנה את הגורל.) ציטטתי באחת הכתבות את הגמרא האומרת שאפילו גבעול עשב קטן צומח מאחר וקיבל זרוז לכך מתדרים עליונים ובשפת הגמרא, מלאך משמיים. דמות ציבורית בארץ נוטה לחזור ולצטט "אלהים והשטן בפרטים הקטנים" ולדעתי זה די משעשע. ברור שאלהים והשטן נמצאים בכל הפרטים, קטנים, קטנטנים, גדולים וענקיים. בכל המיקרוקוסמוס ובכל המאקרו קוסמוס. (השטן כמובן הינו כלול באלוהים ומהווה חלק ממנו ושניהם משתלשלים מהעולם הרוחני האלוהי בתדרים הולכים ויורדים מהעולמות העליונים כלפי התחתונים). שכן כמובן אלהים נמצא בכל. בפרטים הגדולים הבינוניים והקטנים כאחד, אין הבדל. הבשורה הטובה כאן היא, שאם הוא נמצא בכל הרי גם הכוונה והתודעה האנושיים כלולים בתוך תדרי האלוהות. הוא בנו ואנחנו בתוכו. אין אירוע, התרחשות או מקריות בעולם הזה על פי תפיסה רוחנית. הכל מכוון מלמעלה. השאלה היא, באיזה תדר עליון הדבר נקבע והאם ביכולתנו להעפיל בתודעתנו לתדר הקובע ולערוך בו שינוי. בדרך כלל בחיי היום יום אנחנו אומרים שחלק ניכר ממעשינו הוא תוצאה של תהליך: כוונה-בחירה-חשיבה-מעשה, "סוף מעשה במחשבה תחילה", גיבוש העשייה תוך כדי התהליך המתגלגל. כיצד נבין או נפרש אם אירעה תקלה או שיבוש ללא כוונה מוצהרת מצידנו? חלילה מחלה, תאונה, או כל מפגע רע שבמודע לא התכוונו אליו ולא רצינו בו. משמעות הדבר כי באופן מודע אמנם לא התקיים בנו תהליך של כוונה-בחירה-מחשבה-מעשה. אך מאחר ואירוע הופיע בעולם והתרחש, משמעות הדבר בתפיסה הרוחנית שברמות של תודעת על, שאין אנו מחוברים אליה, היתה התכוונות לכך. התכוונות אשר השתלשלה מהתדרים הרוחניים התודעתיים העליונים שאנו הננו חלק מהם בקצה השרשרת למטה. הדוגמאות הידועות הן אותן העוסקות בהנצלות מאסון, כמו אותו אדם ששעונו לא צלצל בבוקר והוא אחר להגיע למגדלי התאומים ב11.9.01 .

הבה נסכם אפוא את שלושת העקרונות של התפיסה הרוחנית:

1.      כל היקום הינו תודעה. העולם הזה, הפיזי, הגשמי, הוא תודעה שהתעבתה לחומר ומבוטאת באמצעות חוקי החומר והטבע. מקור התודעה העליון הינו תודעת האלוהות, תודעת על שאין אנו יכולים להשיגה כלל וממנה משתלשלות כל רמות התודעה. ישעיהו נ"ה 8-11 "כי לא מחשבותי מחשבותיכם ולא דרכיכם דרכי נאום ה'. כי גבהו שמים מארץ כן גבהו דרכי מדרככם ומחשבותי ממחשבותיכם...כן יהיה דברי אשר יצא מפי לא ישוב אלי ריקם כי אם עשה את אשר חפצתי והצליח אשר שלחתיו".

לפי הקבלה, קיימים חמישה עולמות המשתלשלים מן האלוהות כלפי מטה: אדם קדמון (תכנית העל של היקום מתחילת הזמן עד קץ הימים, כלומר המחשב הקוסמי) והידועים ומקובלים אבי"ע שהם אצילות (עולם נשמות עליונות)-בריאה-יצירה-עשיה (העולם הזה). כל עולם יש בו רבדי רבדים של רמות תודעה. כל אחד הוא בדרגה מהותית נמוך יותר מקודמו וכל המתרחש בעולמנו הזה הינו השתלשלות תדרי העל כלפי מטה לעולם המעשה שלנו, כלומר העולם הפיזי גשמי.

2.      עולם דטרמיניסטי. על פי הקבלה, טמון הדטרמיניזם בהשתלשלות הראשונה לעולם העליון ביותר, הוא עולם אדם קדמון. כאמור, זוהי תכנית המחשב הקוסמית של הבריאה מיום היווצרה עד קץ הימים. מהיות הדבר כך זהו עולם פרובלמטי שהקבלה פחות מתעסקת בו. הבה נרשה לעצמנו להפנות מבטנו דווקא לעולם זה: התפיסה של רובד "עולם אדם קדמון" בעצם טוענת אודות הדטרמיניזם של עתיד האירועים הזורמים לעברנו (כל אירועי העתיד כבר נמצאים בצנרת ומחכים להתממש) ואנו נמצאים במצב של תגובה אליהם. לא אנו קבענו את הכוונה להתרחשות האירועים ברמות על. זה גדול עלינו. והשאלה האם יש לנו בחירה חופשית גם היא נתונה בספק, שכן אולי בחירתי בתגובה מסוימת גם היא כבר מתוכננת מראש. לאדם נדמה שרצונו חופשי ובחירתו נתונה לו, בעוד שעצם הרצון האישי ומהות הבחירה שעשה (והעניקה לו תחושה של היותו חופשי, בן חורין ובוחר) למעשה כבר ניטעו בו מראש בתוקף תכנית האב הקוסמית של עולם אדם קדמון. באופן סובייקטיבי ואשלייתי (העולם הוא מאיה- אשליה לפי התפיסה ההינדית) האדם חש רצון חופשי ובחירה חופשית. מבחינה "אובייקטיבית" בעולם הרוחני לא היו דברים מעולם. תוכנתנו לחוות את הכל. הן את הרצון העולה בנו, הן את מימושו שהרי כבר נאמר כי הכל כתוב בשמים מראשית הבריאה ועד קץ הימים. אז היכן כאן הבחירה של חוץ מיראת שמים? כאשר משתנה רמת התודעה האנושית ועולה, משתנה מיד כל צינור ערוצי הבחירה המתיחס לאותו אדם: עם שינוי רמה תודעתי משתנה מיד כל תוכנת המחשב הקוסמי עד סוף הדורות. שכן גורלי המשתנה משפיע על כל היקום. זאת מאחר והכל קשור בהכל (רעיון האחדות) והכל משפיע על הכל. משמעות הדבר, כי שיפור אישי ברמת תודעה של אדם אחד בצורה משמעותית, משפיעה על כל צנרת אירועי העתיד של המחשב הקוסמי עד סוף הדורות ותחולל שינוי במערך האירועים אשר יוזרמו לאחר השינוי האישי אל האדם הפרטי ואל כל שאר הברואים באשר הם. כמובן, זהו מחשב קוסמי בעל קיבולת אינסופית ויכולת השתנות ויצירת מצבי עתיד חלופיים בהיקף אינסופי (זוכי פרס נובל לפיסיקה לשנת 2012 הם שני פיזיקאים אשר הצליחו "להחזיק" בקוונטים מתנדפים ו"לעצור" אותם. מכאן התקווה של פיתוח טכנולוגי של מחשב על המבוסס על תיאורית הקוונטים. יש להניח כי המחשב הקוסמי האלוהי משכולל לאין שיעור ממחשב הקוונטים העתידי).

בכתבת ההמשך נמשיך עם העקרונות הרוחניים.

נוסיף כמה מילים באשר לאחרית הימים, לפחות בעולם הזה לגבי הפלנטה שלנו, כדור הארץ החביב שלנו, שסופו ידוע מדעית, אם האדם לא יחריבו קודם לכן. התכנית האלהית אינה ידועה לנו. מהיות כדור הארץ כוכב מקיף של השמש שלנו, שהא הכוכב המאיר היחיד במערכת שלנו, עלינו לדעת שהשמש שלנו נמצאת בהווה כמעט באמצע שנותיה. היא קיימת כבר כחמישה מיליארד שנה (אין היא הכוכב מן הדור הראשון, שהרי תחילת היקום לפני 13.7 מיליארד שנה). אז לשמש שלנו נכונו עוד כחמישה מיליארד שנה עד שתאזל לה אנרגית הבערה בעקבות ההיתוך הטרמו-גרעיני המתרחש בליבתה והמהווה את מקור האנרגיה שלה. משייגמר החומר הגרעיני להיתוך, עתידה השמש להכבות בתהליך מורכב בו תהפוך תחילה לענק אדום, אחר כך תפרד ממנה שכבותיה החיצוניות ואז היא תצמצם ותקטן עד לכדי ננס לבן. מכל מקום מבטיחים לנו מדענים שלא תהפוך לחור שחור כי חסרה לה המסה הקריטית לכך. כך או כך, הפלנטה שלנו לא תתקיים יותר וזו אפוא אחרית הימים המדעית לפלנטה שלנו.

זה יקרה עוד המון זמן, אין צורך לפחד ולקנות פנסים.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אילנה ארד לוין אלא אם צויין אחרת