00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

נייר ועוד

חדרי פלאות באמנות עכשווית - מהשתאות להתפכחות

13/10/2012

במאה ה- 16, לאחר גילוי אמריקה ותחילת הסחר עם דרום מזרח אסיה, החלו אצילים ועשירים אירופאים להציג אוספים של אוצרות טבע, אמנות ואומנות בבתיהם, בחדרים מיוחדים שכונו "חדרי פלאות". חדרי פלאות אלה הפכו בסופו של דבר למוזיאונים כפי שאנחנו מכירים אותם כיום. בתערוכה שמוצגת בימים אלה במוזיאון הרצליה קובצו עבודות של 30 אמנים, שמתכתבות כל אחת בדרכה עם המשמעות העכשווית של חדרי פלאות. ההליכה בין חלליו המרובים של המוזיאון, שחלקם גדולים וחלקם קטנים מאוד, והמשתרעים על שני מפלסים, יוצרת מעין מסע מסקרן, שבכל פניה וכל כניסה מופיע פלא נוסף. 

מכשפות, הדפסים דיגיטליים ו- V, סרטון וידאו, טליה לינק

שבעה הדפסים מציגים דמויות נשיות שמורכבות מדימויים נשיים מדתות ותרבויות שונות - תפילין, צלבים, רעלות, בינדי, נזמים, עגילים, מחוכים,כתרים ונזרים - המרכיבים מערכת חדשה של הקשרים, שבה הפריטים יוצאים מהקונטקסט המקורי שלהם (בדומה למוצגים בחדר הפלאות המסורתי, שהיו מונחים זה לצד זה למרות שלא היה ביניהם הקשר של מקום או מהות), ויוצרים דמות נשית חדשה ומחוזקת. עבודת הוידאו המוצגת בסמוך סוקרת את ההיסטוריה של המכשפות, שהיו נשים חזקות, מנהיגות ומרפאות. במאה ה- 15 החלו לרדוף אותן והן לסמל לרוע. הסרטון מגלה שסמל המכשפות היה ה- V אותו סמנו באצבעותיהן, וקורא לצופות להמשיך את השושלת המכובדת. 


ביצות, לבד על פוליאוריתן, איילה צרפתי

הפסל המלובד הענק (10 מ' אורכו) מזכיר בצורתו קאנו, כלי שיט ששימש בטקסי מעבר ובטקסי קבורה בתרבויות קדומות, וכן גולם של פרפר, המרמז על מחזוריות של החיים. הלבד הוא הצורה הקדומה ביותר של טקסטיל מעשה ידי אדם, והוא נוצר בתהליך לישה וחביטה ממושך ונצבע במיצוי פרחים ופירות, כך שיש בו גם חי, גם צומח וגם דומם. גם הביצות, כשם העבודה, הן מקום דואלי בו נמצאים יחד אורגני ואי-אורגני.

סמסרה, שערות סוסים, בל שפיר

בל שפיר, בתם של ניצולי שואה שהקימו חוות סוסים בגרמניה, יצרה ציור ענקי משערות סוסים שזורות, המדמות קורי עכביש ויצורים קטנים לכודים בהם. האמנית, שהסוסים היו חלק חשוב בילדותה ובנערותה, ניתקה עימם ועם הוריה קשר לפני שנים רבות, ועתה היא חוזרת אליהם, כמשלימה עם עברה. 


אגד חרקים וצמחים בארץ ישראל, עירוב טכניקות, אליעזר זוננשיין

אליעזר זוננשיין חוזר אל אחד המוצגים המוערכים ביותר בחדר הפלאות המסורתי - מגדיר צמחים וחרקים, מאוייר בהקפדה, תוך שיתוף פעולה בין אמנים למדענים, מומחים במדעי הבוטניקה והאנטומולוגיה (חקר חרקים) וטקסונומיה (מיון וסיווג של מינים). גם בארץ יצאו מגדירים כאלה, שהיו נפוצים עד שנות השבעים, והם הציגו בגאווה את החי והצומח במדינה החדשה, חולקו בבתי ספר ותמונות מהם נתלו בבתים. עם התפתחות הטכנולוגיה של צילום וסריקה, הופסקה הפקת מגדירים אלה, והדימויים כבר אינם יפים ומיוחדים כשהיו. זוננשיין יוצר את אגד החרקים והצמחים בכוונה לעורר סקרנות לטבע אצל ילדים ומבוגרים בעזרת הדימויים האלה. העבודות תלויות בשורה ארוכה, בחלקן דימוי בודד, ובחלקן מעין קולאז' של פרחים וחרקים. 

ציורי מרטירים, שמן על נייר, רועי רוזן

המרטירים הם קדושים מעונים, שהעדיפו לסבול עינויים ומוות על פני כפירה באמונה הנוצרית. לאחר מותם זכו למעמד של קדושים על ידי הכנסיה. רועי רוזן צייר סידרה של מרטירים, שבה מופיעים האמן, מורהו וחבריו כקדושים המעונים. הציור הראשון היה "המרטירית לוסי", שבאיקונוגרפיה הנוצרית מוצגת כנערה עיוורת שמחזיקה מגש ועליו עיניה. במאמר נלווה לסדרה, נכתב כי רוזן נחשף לסיפורה של לוסי כשחלה בפרולקטינמיה שגרמה לו לעיוורון זמני. רוזן הוא אחד מאמנים רבים בתולדות האמנות שציירו את עצמם כמרטירים. הוא משלב בעבודותיו סמלים נוצרים רבים הלקוחים מכתבי יד מאויירים מימי הביניים וציורים קלסיים, ומעבד אותם לכדי חפצים מודרניים.  

Magicis Cubiculum Curiositatibus, עירוב טכניקות, שי עיד אלוני

המיצב כולל מדפים ועליהם חפצים, לצידו תמונות ומתחתיו פרוס שטיח. אפשר להכנס אליו מכל מיני כיוונים והוא המיצג שהכי מדמה חדר פלאות קטן. במבט ראשון נראים המוצגים כמו אוסף של פסלים אפריקאיים ודרום אמריקאים, אך מקרוב מתברר שהם עשויים מחפצים שונים כמו מברשות וצעצועים. 

 קן, ענפים, חוטי ברזל, רשת ברזל, אליס פליישר

קן ענק עשוי מענפים מלופפים ושזורים בטכניקה פשוטה מזכיר בית או רחם, אך בהיותו מוצג מוזיאוני, גדול בהרבה מהדרוש למטרתו המקורית כבית לגוזלים, הוא יישאר ריק לנצח, וככזה הוא מפחיד ומסקרן. 

טריטוריות קסומות, עירוב טכניקות, שרון גלזברג

מוטות מתכת חלודים ששימשו במקור להעמדת תמרורים משמשים כבסיס לפסלים של ראשי חיות העשויים מפלסטיק. החלודה והבטון נראים כמו ממצאים ארכיאולוגיים, וגם הפסלים, שנראים כמו חיות מיתולוגיות, טוטמים או מרזבים של כנסיות, יוצרים רושם דומה, ולכן הם מתאימים להיות מוצגים בחדר פלאות. 


חשבוניה,  לינולאום, מאיה אטון

המיצב של מאיה אטון כולל 240 גולגלות לינולאום, בגוונים שונים של חום. הגולגולת היא אחד הדימויים המוכרים באמנות, החל בגולגולת בציורי הווניטאס, שמזכירה "ממנטו מורי" (זכור את המוות), וכלה בגולגולת מצופת היהלומים של דמיאן הירסט. גולגלות הוצגו גם במנזרים ובכנסיות, ב"חדרי עצמות" מיוחדים. בחדרי פלאות הציגו גולגלות, כדי להזכיר לבעל האוסף, שלמרות עושרו והשכלתו, החיים הם בני חלוף, וגם הם יסתיימו מתישהו. הגולגלות במיצב עשויות מחומר (לינולאום) המחקה חומר אחר (עץ), והן נראות כמו מוצר צריכה המחכה על המדף לקנייה לאוסף עכשווי. 


גידול, צמר, אסיף שוורץ יסעור

המוני כיפות סרוגות מחוררות, מחוברות ביניהן כמו תאים בגוף או כמו שונית אלמוגים, מטפסות על הקיר וזורמות אל הרצפה, מדמות גידול שיצא משליטה, ומזכירות שחדרי הפלאות המסורתיים הציגו טבע כאמנות. 

עוד עבודות מוצלחות הן הפרוכת האתיופית של עידו מיכאלי, לעולם אל תחמיץ שקיעה של איתי זיו, memo, של נועה בן נון מלמד, ירח מלא של אורי גרשוני, שפך של אריאלה פדן, אדמה שקופה של נעה רז מלמד, אלף קשר אל סערה אחת של אפרת קליפשטיין, ללא כותרת (להקת ציפורים) של מיכל שמיר ו- ממלכה דומם של אורי שפירא.

התערוכה תוצג עד 29.12.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

16 תגובות

אתם על המפה
© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל עלמה7 אלא אם צויין אחרת