00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

הבלוג של אילנה ארד לוין - פסיכולוגית קלינית, סקסולוגית ויועצת נישואין

מבצע חם לסוכות!

אגדות הילדים – הסיפור האירוטי

 אגדות הילדים – הסיפור האירוטי


 

ילדים קטנים באים לעולם עם דחף חיים אדיר, סקרנות אינסופית וכמיהה עצומה לחוויות, להתנסויות ולידע. הם שואלים אודות כל דבר, שהמבוגרים כבר שכחו לשאול אודותיו. או מתוך שהתייאשו מלדעת ולהבין, או שנכנעו וקיבלו זאת כמובן מאליו שאין להקשות עליו.

ילדים רוצים תשובות, עוד ועוד. עוצמת החוויות הפנימיות, המודעות והלא מודעות שהם חווים, אינה עולה בקנה אחד עם ההסברים הניתנים להם על ידי המבוגרים. לא בשל רצון רע, חלילה. ברוב המקרים המבוגרים אינם מודעים לעצמם כילדים צעירים, לעוצמת חוויותיהם, רגשותיהם וסקרנותם והם נוטים לתת תשובות מעמדת המבוגר שלהם, שתהא נכונה ככל שתהא מזוית ראית המבוגר, לעתים קרובות היא לוקה באינטואיציה ובחיבור לתת המודע. כבר דיברנו על כך, כי תת המודע ועל המודע האנושי, הוא מחובר בין כל בני האדם. ומכאן הדמיון הרב שיש לעתים למעשיות פולקלור ומיתולוגיות מחלקים שונים של העולם. לסיפור סינדרלה, לדוגמא, יש מספר גרסאות סיניות. מעשיות פולקלור הסתובבו באירופה מאות ואולי אלפיים שנה. עד שבאו האחים גרים, אספו, סידרו והעלו על הכתב.`השבוע לפני 200 שנים. האחים גרים היו זוג אחים גרמנים, פרופסורים לתרבות, פולקלור שפה וספרות גרמנית (חיו בין השנים 1785/6-1859/63). המעשיות אותן ערכו וכתבו בנוסח שלהם הפכו לפולקלור גרמני מובהק. בין האגדות או סיפורי הילדים הידועים ביותר ניתן למנות את היפהפיה הנרדמת, סינדרלה או לכלוכית, שלגיה ושבעת הגמדים, כיפה אדומה, הנזל וגרטל (או עמי ותמי), עוץ לי גוץ לי, זהבה ושלושת הדובים ועוד ועוד. כיום הכל מצויר להפליא בסרטי וולט דיסני. סיפורי הילדים המקסימים תורגמו לשפות העולם, כמובן גם לעברית ודומני שמרביתנו אמונים על אגדות אלה שסופרו לנו החל מגיל שנתים-שלוש והלאה.

מטרת האגדות היא להסביר לילד את העולם לעומקו ככל שניתן, להעניק לו מוסר השכל, ובפרט להתיחס למורכבות הפסיכולוגית של יחסים בין אישיים בכלל (רע וטוב, שקר-אמת, נאמנות-בגידה וכו`) ובפרט יחסי גברים-נשים ומיניות. וכל זאת מוסווה במעטה עלילה קסום, הרעיונות האירוטיים מסומלים בלבד וחודרים היישר לתת מודע ולקולקטיביזם התרבותי ומשם הם פועלים בסתר ומשפיעים עלינו. קסמן של אגדות בין היתר הוא, שעם סיומן אפשר גם להרדם בנחת, כי המתח עולה וגואה, הסוף הוא תמיד טוב, כך שחלה הרפיה מוחלטת, שמחה והופ...לשינה מתוקה.

המשפט "והם חיו באושר ועושר עד סוף ימיהם" הפך מזמן לאידאל האנושי עבור חיי זוגיות מאושרים מן ההתחלה עד הסוף ללא מהמורות ונפתולים, פשוט אוטוסטרדת אושר צרוף.

ב 1975 הוציא הפסיכואנליטיקן ברונו בטלהיים את ספרו "קסמן של אגדות ותרומתן להתפתחותו הנפשית של הילד". בטלהיים הינו פסיכואנליטיקן פרוידיאני אדוק, כך שכל נפתולי פרשנותו המעניינים לאגדות מדגישים שוב ושוב את המוטיב האדיפלי המשולש (רצון הבת להיות אהובה ומועדפת על ידי אביה, רצון האם לסלק את הבת המתבגרת מדרכה, שכן היא מצודדת מידי, בעוד האם רוצה להיות מלכתו היחידה של האב). כמו כן נכנסים לכאן נושאים כגון יריבות אחים, קנאה ותחרות, יצרים מיניים ותוקפניים עזים.

מאחר ותפקיד מעשיות הפולקלור הוא להעביר אמיתות פסיכולוגיות עמוקות ברכות ובעדינות אל הילד (וגם אל ההורה המקריא לו את הסיפור) שאינו מבין בדרך כלל את עומק משמעותו, הרי שבסיפור אין חלילה אמהות רעות המתחרות ומקנאות בבנותיהן. האמא הטובה מתה מזמן (בשלגיה היא מתה בעת לידת שלגיה ובסינדרלה נפטרה האם בילדותה המוקדמת). כך שתפקיד האם הרעה, הלא מפרגנת , המקנאה, הרוצה ברעת הבת, עובר אפוא לרווחת כולנו אל האם החורגת, המרשעת, המוכנה להעביד בפרך את בתה החורגת (לכלוכית/ סינדרלה) וכמובן מעוניינת במותה בידי הצייד (שלגיה) אשר כהוכחה יביא לה את כליותיה וכבדה של שלגיה. עד כדי כך הן מרושעות ומכשפות. לשמחת כולנו, אין השומעים צריכים להתמודד עם רגשות שליליים של אם כלפי בתה הביולוגית ושל בת כלפי אמה הביולוגית, שכן אז נחוש מועקה רבה, כך שהתפקיד זולג בקלילות לאם החורגת המפלצתית.

דמויות האב בסיפור הן חיוורות או נעדרות לחלוטין. נתייחס כאן בקצרה לארבע מתוך אגדות הילדים, שהן סיפורים בעלי מוטיב מיני מובהק וגלוי: כיפה אדומה (הזהרי ילדה מגברים זאבים השואפים לטרוף אותך, אל תסטי מדרך הישר ואל תתפתי לזרים), ולאחריהן שלוש הבנות – שלגיה, סינדרלה והיפהפיה הנרדמת. גאולתן באה להן רק כאשר מופיע הנסיך על הסוס הלבן ובנשיקתו מפיח חיים ביפהפיה הנרדמת, גואל את לכלוכית מיסוריה בעבודות ניקוי ומעלה אותה לדרגת נסיכת הכתר. ואחרון חביב, הנסיך המאוהב הלוקח את ארון שלגיה השרויה בתרדמת עד שהארון זז והרי היא מקיאה את מחצית התפוח המורעל, ושוב בזכות הנסיך הגואל שבה לתחיה. אז היכן המיניות הסמויה כאן אתם שואלים? בגלוי ובכתוב עצמו. כיפה אדומה, כידוע, היא ילדה על סף התבגרות לבושה באדום, צבע המסמל רגשות עזים, יצרים וכמובן מיניות. היא בטוחה בעצמה ללכת לבד ביער (איזה עולם גדול וסבוך) כדי להביא מזון לסבתא החולה. האם מזהירה אותה לבל תסטה מן השביל. כיפה אדומה ככל מתבגרת מסתובבת ביער לכאן ולכאן, מתפעלת מן הפרחים ומיפי העולם. הקיצור, נמשכת לחוויות שאולי עלולות להוליך לסכנה. בתמימותה, בפוגשה את הזאב היא מדריכה אותו במדויק כיצד להגיע לבית הסבתא. למה לזאב להסתפק בלטרוף את כיפה אדומה מיד ביער? קודם הסבתא (פחות טעימה אבל משביעה) ואחר כך הקינוח בדמות כיפה אדומה. הזאב מופיע פה כאנס סדרתי. הזאב בולען זו אחר זו בשלמותן, הציד חותך בטנו בסכין ושתיהן קופצות החוצה שלמות ובריאות. כיפה אדומה, כמו כל עמותות הנשים, היא בעד עונש חמור על עברות פיתוי, אינוס ובליעה. לפיכך היא ממלאת את בטן הזאב באבנים עד למותו מעומס משקלן. מוסר ההשכל ברור: לא ללכת אחרי זרים ולא להתפתות להם, טוב לא ייצא מזה.

שלגיה שלנו חייה בחברת אם חורגת נרקיסיסטית, אשר כמו נרקיס המיתולוגי רוצה להיות היפה בעולם. מאחר וראי הקסמים מתחיל לאכזבה בסמנו את שלגיה כיפה ממנה, הופכת הדרך למזימה קצרה מאד. גם כאן הציד הוא שמציל את שלגיה ממוות. ואינו הורגה. המסר: יש לעתים גם גברים טובים ומצילים למרות שאינם נסיכים, וזו הבשורה למי שגורלה לא יביאה כקייט מידלטון להנשא לנסיך. גם גברים ציידים הם טובי לב, מתחשבים וגברים של ממש. ב"מאהבה של ליידי צ`טרלי" הגבר האמיתי, האותנטי, אינו צייד אך הוא גנן. שלגיה מוצאת דרכה לבית שבעת הגמדים, לא גברים, לא מפותחים, רק יודעים לכרות פחם שבעה ימים בשבוע. מהיותה נערה מתפתחת, המעוניינת להתיפייף, מתפתה שלגיה לאם החורגת בתחפושת רוכלת. היא מוכנה לחגור מחוך מצר מתניים כדי להראות מושכת יותר ומתעלפת מחוסר אוויר. פעם שניה היא מוכנה שהרוכלת תסרק את שערה בצורה סקסית וגם הפעם היא קורסת. אלא שהגורל מכה תמיד פעם שלישית והפעם זוהי עת התפוח המורעל. עד שבא הנסיך הגואל, לא תוכל מיניותה של שלגיה להתבטא ולפרוח.

היפהפייה הנרדמת נופלת לתרדמת של מאה שנה כאשר אצבעה נדקרת בפלך האבוד. ככל הנראה, סימן לוסת אותה קיבלה. מכאן ואילך, מיניותה קפואה יחד עם הארמון כולו משך מאה שנה, עד בוא הנסיך הגואל אשר בנשיקתו מעיר את היפהפיה יחד עם כל הארמון.

הסיפור המיני האירוטי במיוחד לטעמי הוא כמובן סינדרלה. כאן מדובר על חיפוש התאמה מינית של ממש, לא רק פטיש של נעליים. נעל עקב דקיקה על רגל נשית יפה הרי היא אובייקט מיני שאין לעמוד בפניו. במקרה הנוכחי, על הרגל להכנס בדיוק לתוך פתח הנעל. הרגל מסמלת את החרב האמורה להכנס לתוך הנדן. קודם בודקים גדלים והתאמת אברי מין, וכאשר ההרמוניה מושלמת (והושגה כמובן לא בעזרת יחסי מין גלויים טרום נישואין), ונבדקה באמצעות אקט סימבולי של הכנסת רגל קטנה וסקסית לתוך נרתיק הנעל, הושלמה מלאכת השידוך וההתאמה.

האגדות הן יפות, מתוקות חכמות ומרתקות. נמשיך לספרן כמובן לכל הילדים בגילאים המתאימים וכך הם ילמדו אינטואיטיבית על הצורך למצוא את השידוך המתאים, על הרמוניה מינית, לא לסטות מדרך הישר, לא לעצבן את האם או האב בתחרות ופיתוי של מיניות מתבגרת פרובוקטיבית ויפתחו כמובן את החלום הרומנטי האידיאלי על הזיווג המושלם הקיים רק באגדות, ועל הגבר שתפקידו לגאול את האישה דהיינו מסר שוביניסטי מובהק. מסקנה מתבקשת: כדאי לך להיות יפה וסקסית, למצוא גבר יפה ועשיר שיתאהב בך עד כלות ואיתו להמריא אל האושר המושלם ולחיות ברומנטיקה מהבילה באושר ועושר עד סוף ימיכם, אמן. הרבה סרטים הוליוודיים נכתבו, בויימו וצולמו ברוח זו, בעיקר בשנות ה-50 וה-60 של המאה ה-20 ואולי עד עצם היום הזה בנוטעם תפיסה אידיאולוגית, ערכית ותרבותית בצופים. איזו אישה לא מצפה למימושו של חלום זה, איזה גבר לא מצפה ליפייפיה שתישא אליו עיניים מלאות הכרת תודה והערצה? הקיצור מתוק שיש אגדות  אבל כמבוגרים כדאי להבין את מגבלותיהם, את הרוח התרבותית הנושבת מהן ואת האידיאליזציות שהן יוצרות.

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

תגובה אחת

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל אילנה ארד לוין אלא אם צויין אחרת