33
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

בריאות בקלות

מה אוכלים בבית הספר?

27/08/2012

שלום לכולם  . לקראת תחילת שנת  הלימודים אני מאחלת הצלחה, התמדה, כייף ורצון להגיע לבית הספר.

השנה, בלי עין הרע, התחלנו תקופה חדשה. .הבת הבכורה סיימה את חוק לימודיה והחלה שנת שירות "בגרעין עודד", הבן הבוגר עולה לכיתה יב', הבן הצעיר עולה לחטיבה, בבית הספר בו הם לומדים כיתות ז'-ח' הינם באותו בית ספר. המורות הן מתמחות לשכבה. והבת הצעירה מתחילה כיתה א' בבית ספר חדש במועצה.

כל השנים הייתי מכינה סנדויצ'ים לפי בקשתם. ממרח גבינה/קוטג' ,חמאת בוטנים ,ממרח חומוס ופסטרמה, לי באופן אישי היה קשה להכין את הסנדויץ' ,אבל הילד כל כך ביקש, כל כך אוהב וכך הכנתי למשך תקופה עד שנמאס לו ועברנו לממרח חומוס בלבד. 6 כריכים כל בוקר .

ארוחת בוקר מאוד חשובה אצל ילדים,ברובה מורכבת מפחמימה וחלבון התורם לריכוז וחשיבה טובה , מעלה חיוניות ואנרגיה וכך  תורם לישיבה ממושכת  ותחושת שובע לאורך זמן.

ארוחת עשר לרוב מורכבת מכריכים. נכון שרצוי להכין כריך מלחם מלא, לחם, דגנים לחם עם ערך תזונתי, סיבים תזונתים אבל מה לעשות מבחינה כלכלית כשיש מספר ילדים בבית הספר ,אז למחיר של הלחם יש  חשיבות. אצלי מקבלים לחם אחיד, פעם ביומיים אני קונה שקית, ומשתדלת ,כדי לגוון, להעשיר את התפריט ולאפות לחמניות  מקמח מלא פעם לעיתים, ואו קונה לחמניות  מקמח מלא ,במאפייה קטנה בעיר, 10 לחמניות 14 שקל.

תכולת הכריכים היא חשובה ועוד יותר חשוב להתאים לטעם הילדים. לדעתי ניתן להכין כריך פשוט ולא  מורכב  לילדים שלא אוהבים אתגר באוכל. לא אוהבים מגוון של טעמים בכריך. כמובן שחשוב לשאול אם אכלו, אולי לוודא עם המורה, בכיתות צעירות הילדים אוכלים את ארוחת העשר עם המורה בכיתה ולא לבד. לברר האם מתלוננים על התכולה, או דווקא לא אוכלים ,מתוך כעס שלא התחשבו בדעתם והמנה לא טובה להם . . אולי מבקשים להחליף עם ילד אחר או שזורקים לפח?!

אתן מספר המלצות: כריך עם גבינת קוטג' , גבינה לבנה, כריך עם ביצה קשה ומעט גבינה מרוחה. אפשרות נוספת גבינה +זיתים קצוצים או ממרח חומוס . ממרח חמאת בוטנים הינו אהוב על ילדים, פשוט ללא תוספת דבש .

בנוסף חשוב לתת את הדעת  לירקות  ופירות . מלפפון  בקליפה, הוא ירק שאינו מאבד ממרקמו, אינו מאבד מטעמו כשנמצא לאורך זמן בתיק. עגבניות שרי ניתן להכניס לקופסא, גזר פרוס לאצבעות, תפוח עץ , אגס, רצוי שלמים אחרת מתחמצנים, משנים צבעם לחום, צבע שאינו מגרה לאכול. שזיף, קופסא עם ענבים ולמאותגרים תמרים.

עוגיות קווקר  היא תוספת עשירה בסיבים, פירות ואגוזים,  עוגיות פצפוצי אורז . חטיפים מוכנים על בסיס שיבולת שועל יכולים להיות חלק מתוספת לילדים  ונוער הלומדים עד שעות אחה"צ .

ככל שהילדים גדלים וחשופים לאוכל, לטעמים חדשים ומגוונים, מוכנים לאכול כריכים עשירים בטעמים אז נכון לצור כריכים מורכבים, שילוב של ממרחים וירקות.

 כריך עם ממרח פסטו או ממרח זיתים, ביצה קשה או חביתה וחסה.

 כריך עם גבינת זיתים וחביתה + פרוסות עגבניה

 כריך עם אבוקדו +בצל או עירית ועגבניה. אפשרות נוספת היא גוואקמולי בפיתה או לחמניה כדי שלא יתפזר באריזה.

 כריך טחינה, מלפפון פרוס דק, עלי חסה או ארגולה. כיון שהטחינה נוזלית אפשר להשתמש בלחמניה או פיתה מקמח מלא. במקום הטחינה אפשר למרוח חומוס .

 כריך עם גבינה מלוחה ,ניתן כממרח או פרוסת גבינה בשילוב של חסה ופרוסות עגבניה.

 כריך עם ממרח חרובים, ממרח תמרים ואגוזים, ממרח חלבה ,ניתן גם להכין ביתי - סילאן וטחינה,ממרח שקדים.

 כריך עם ממרח טופו וירקות כחסה, עליי ביבי, עגבניה ,מלח גס ופלפל שחור גרוס.

 אני יכולה להמליץ על טונה כתוספת ,אך לדעתי החיסרון הוא הריח שנידף מהפה אחרי ארוחה, לעיתים גיהוקים מריחים, דבר המרתיע ילדים.

תזונה לבית הספר הופכת לפעמים להיות מורכבת, מעלה ויכוחים בקרב הורים וילדים. במידה והילד אינו מוכן לקחת כריך מכל סיבה שהיא אפשר לשנות את "התוכנה"  ולתת לו פירות שהוא אוהב בקופסא, שקית של אגוזים ותמרים, משמשים, צימוקים, חמוציות, שקדים. עוגיות ביתיות עשירות בסיבים תזונתיים , לחמניות ביתיות  ממולאות בגבינה, לחמניות זיתים, לחמניות אפויות שמשולבות בהם אגוזים וצמוקים / גרעיני חמניה וצנובר. לדעתי גם פריכיות אורז, תירס, כוסמת יכולות לשמש כתחליף לכריך, כנשנוש בהפסקה.

גם השנה תזונה ובריאות נלמדים בתוכנית הלימודים. כולם מבקשים ושמים לב לבריאות הילדים והנוער על כן חשוב ללמד אותם לגוון באוכל, כל גיל והמגוון המתאים לו. חשוב ללמד אותם שצריכה מוגברת של סוכרים כמו ממרח שוקולד, ריבה, אינם מטיבים עם הגוף, לא תורמים להם כתלמידים וסטודנטים . משקאות כקולה ומוגזים וכמובן שתיית מיצים מרובה במהלך היום אינה מטיבה עם השיניים ומערכת העיכול. חשוב להמעיט בצריכת חטיפים מלוחים ואו מתוקים העשירים בנתרן ,מלח וסוכר ולהגביר צריכה של פירות וירקות.

חשוב בבית להוות דוגמא  לצריכת תזונה בריאה, עשירה ומגוונת ברכיבי תזונה ושתיית מים למשל. להכין ולבשל אוכל ביתי המכיל פחמימות מורכבות , ירקות טריים ומבושלים, מגוון קטניות ,מזון מן החי כדגים, עוף, הודו. . .

ילדים לומדים ממבוגרים. כשאנו מתמידים בדרך של תזונה מטיבה,תזונה בריאה הן בקניות  בסופר והן באכילה ובישול  בבית ובבחירת תפריטים מזינים במסעדות הם לומדים,רוכשים כלים  ומפנימים.

בהצלחה בלימודים ושמירה על בריאות טובה.

אתי.

 

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

4 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל eti19651 אלא אם צויין אחרת