00
עדכונים

מנוי במייל

קבלת עדכונים על רשומות חדשות ישירות לתיבת האמייל
יש להזין אימייל תקין על מנת להרשם לעדכונים
ברגעים אלו נשלח אליך אימייל לאישור/ביטול ההרשמה
*שים/י לב, מרגע עשית מנוי, כותב/ת הבלוג יוכל לראות את כתובת האמייל שלך ברשימת העוקבים.
X

תופרת חלומות

מאמר אורח: מה לצפות מרסטורציה, מיכאל קארו

ראשית תודה לכולכם על התגובות החמות, אני שמח לחלוק עמכם מאמר נוסף:

 

מה אני (הלקוח) יכול לצפות מתהליך שימור או שיקום (= רסטורציה)?

 

 

שימור:

מטרת תהליך שימורי למנוע נזקים שעלולים להיגרם ליצירה שאינה מוגנת בצורה נאותה

או לא עברה את התהליך השימור אשר מותאם במיוחד למדיה בה בוצע היצירה ולתשתית (המצע) שעליה המדיה.

על פי רוב תהליך שימורי אינו משנה את אופי ומראה היצירה, לא לחיוב ולא לשלילה, כלומר אינה מתקנת נזקים שנוצרו ובוודאי אינה מקלקלת את המראה.

יוצא הדופן הוא תהליך ביצוע ציפוי מגן (וארניש) על ציור שמן.

בדרך כלל, (אך לא תמיד), ניקוי היצירה מציפוי ישן, שכבר הצהיב, קיבל אובך, ספג חומרים מזהמים -

משנה את בהירות הציור ומאפשר לנו לראות את הצבעים החיים המקוריים.

גם ניקוי לכלוך מציור ללא וארניש, ואז יצירת שכבת וארניש חדשה גורם לעיתים לציור להיראות בהיר יותר והצבעים חיים יותר. אלו שינויים מבורכים.


                                  

 

 

שיקום:

הקו המנחה אותנו בתהליך השיקום-restoration, (תיקון נזקים שנוצרו) הוא קודם כל להחזיר את היצירה למצב הכי קרוב למה שהייתה עם סיומה בידי האמן.

לא לתקן שגיאות ויזואליות של האמן (במידה והיו) ולעשות את המינימום ההכרחי.

בסוף תהליך זה אמורה לא להיות הפרעה ויזואלית ממרחק צפייה סביר של כמטר וחצי, אך בדיקה מדוקדקת מקרוב ע"י מומחה, כן אמורה לאפשר להבחין בין המקור לחלק המתוקן.

בתהליך שיקומי עלינו להסיר לכלוך וחומרים זרים לפני שלב ה-

In-painting, ועם מדובר בציור שיוצג ללא זיגוג, יש כמובן צורך בציפוי המגן שהזכרתי למעלה, התוצאה היא שוב: שלרוב הציור יראה בהיר יותר והצבעים חיים יותר, מאשר קודם כאשר הציור המקורי היה מוסווה ע"י שכבות לכלוך וציפוי הישן והעכור.

 

תהליך ניקוי:

כפי שציינתי האתיקה היא להביא את היצירה, קרוב ככול האפשר, למצבה המקורי.

אך יש מצבים שהרסטוראטור מוגבל, למשל בעבודות על נייר או רקמות, כאשר יש כתמים שלא ניתן להסיר מבלי לפגוע ביצירה עצמה.

  כאשר שמדובר בציורי שמן בהם ניקוי אגרסיבי ועמוק יגרום לפגיעה בפיגמנטים מקוריים של היצירה, במקרים כאלה נגביל את עצמנו לניקוי ברמה שלא תגרום נזק ישיר או עקיף ליצירה.

כלומר עדיף לנקות פחות מדי מאשר יותר מדי!

לרוב, עד שלא התחלנו את התהליך השיקומי בפועל ולא עשינו את הטסטים הנדרשים על כל פיגמנט ופיגמנט ועל כל חומר ממנו מורכבת היצירה, לא נדע בצורה מדויקת מראש איך היא תיראה בסוף התהליך, עד כמה היא תתנקה או תבהיר.

בכבוד רב, מיכאל קארו

נ.ב.

אם יש שאלות ספציפיות או בקשות ספציפיות לנושאים הבאים, כיתבו בתגובות. תודה והמשך שבוע טוב.

מוזמנים לצפות בסרטונים על שימור ושיקום באתר הגלריה

ולקרוא עוד על מסגור משמר כאן

הוספת תגובה

נשארו 150 תוים
נשארו 1500 תוים

6 תגובות

© כל הזכויות לתוכן המופיע בדף זה שייכות ל עינבלית אלא אם צויין אחרת